Nyekergő golyó

2003.08.07. 09:37

Használata során megszabadultam egy előítélettől. Kicsi, piros kabrió: valahányszor megérkeztem egy rokonhoz, ismerőshöz, vagy üzletfélhez, mentegetőzve szálltam ki a kocsiból: nem, nem az enyém, csak tesztelem, hétfőn vissza kell vinnem, nyugi, szexuális prioritásom a régi. "Miért?" - kérdezték a rokonok, ismerősök, üzletfelek. "Nagyon helyes, sportos kis dög, gyönyörű, nekem is kéne egy."

 
 

A Total Kar közönsége számára nem jelent újdonságot a kis fenevad, hiszen Karotta szaktárs jóvoltából egy újságcikk keretében, mi több, tévéadás formájában is bemutattuk a Street -t - Sport Ka nevű testvérével együtt. Jómagam egy hétnapos együttélés tapasztalataival tudom kiegészíteni ki a játék-Fordról alkotott képet.

 
   
   

A statiszti ka szerint tehát a Street Ka nem csak a Gay Pride Day-n minősül elfogadott járműnek meglett férfiemberek feneke alatt. Tényleg helyes: a meglett férfiember (ha nagyon homofób, akkor azért csak a garázsban, zárt ajtók mögött) örömmel simítja végig a Street Ka oldalsó íveit, elismerően paskolgatja a széles tomport, elgyönyörködik a 16 collos ragyogó krómfelnikben és hosszasan szemez a szépre sikerült lámpatestekkel.

 
   
 

A meglett férfiembernek ehhez még annyi hozzáfűznivalója van, hogy ha a gyár VALÓBAN azt szerette volna, hogy 182 centis, 95 kilós egyének vessék rá magu kat a Ford-kereskedések sales-eseire, mennydörgő "Sztrít-Ká-Ta ka-Runk" s kandálással, akkor nyilván kissé feljebb helyezett öveket, nagyobb lábteret és vagy mélyebbre engedett ülést, vagy magasabbra húzott szélvédőkeretet al kalmazott volna. A Kispolski óta ez az első autó, amelyben rendszeresen bea kadt a lábam ebbe-abba hirtelen fékezés előtt, sebességváltásnál zavart a saját térdem és görnyedve kellett ülnöm, hogy kilássak a napellenző alatt.

 
   
   

Míg egy Kispóknál soha, a Street -nál gyakorlatilag egy nap alatt megszoktam mindezt: elvégre egy go KArtnál sem elsősorban a kényelemért fizetjük be azt a párszáz forintot néhány körért. A Street -t vezetni ugyanis éppolyan, mintha go Kartoznánk. Négy kerék a négy sarokban, ülés középen az aszfalt felett pár centire, direkt kormányzás, gyors gázreakció, hatásos fék - és kívánságra bármikor készséges keresztbefordulás, szóval a vezetés élményének letisztult párlata.

 
   
 

Érthető a 195/45-ös gumi erre az autóra: kevesebb tapadási felülettel a jó munkásember egy kanyarban sem állná meg, hogy ne broadside-oljon. A hűtött első tárcsák annyira jók, hogy észre sem vesszük: hátul csak dobok vannak. Amiben a Kispók egy kicsit jobb, az a hátsókerékhajtás, de higgyék el, a Street Ka elsőkerékhajtásos létére annyira jól irányítható kormánnyal és gázzal-gázelvétellel, hogy ez szinte nem is hiányzik.

 
   
   

És sok kal erősebb is. Bár az 1599 köbcentis, nyolcszelepes, 5500 1/min-nél 95 lovas, 4250-nél pedig 135 Nm-es DuraTec-motor nem egy pörgős Hi-Tec vadállat, azért az Euro-4 mellett a Ka hajtására is megfelel: mindig elegendő nyomatéktartalé kai vannak a Street Ka meglódításához. Ráadásul ennek prezentálására szinte bármelyik fokozatban képes: a váltó kimondottan rövid (100-nál még ötödikben is 3200-at, 155-nél 5000-et pörög), a fokozatok áttételei szépen követik egymást - a kapcsolás élménye pedig kőkemény sportautókéhoz fogható. Magyarul: az autó megy, mint a golyó. Pininfarináék is megérezték ezt, és tettek rá egy lapáttal: az egyszerű vasrúdra egy hívogatóan fénylő alugömböt raktak fogantyúnak, amit ha egyszer megragad az ember, el sem igen engedi többé. Ha a kulisszát nem ta karná el egy helyes kis bőrszoknya, már-már Ferrariban éreznénk magun kat.

 
   
 

A Street Ka tankolás tekintetében is sportautósan viselkedik: egyfelől jóleső érzést nyújt machósan felülről beleállítani az autóba a töltőpisztolyt, ahogy például az F1-ben csinálják a nagyok, másfelől ezt az érzést igen gyakran megtapasztalhatjuk. A tank a roadsterezés hagyományai szerint igen csöpp: a 40 liter alig 500 kilométerre elég. A vegyes átlagfogyasztás a gyár szerint 7,9 liter benzin 100 kilométerre: mi sok országúttal, némi vadulással egyszer kereken 8, másszor 8,15 litert mértünk. A végsebesség a rövid váltó miatt 173 km/h, ebből 160-at magunk is tanúsíthatunk, a 12,1 másodperces 0-ról 100-ra gyorsítás pedig érzésre - megint csak a rövid váltó miatt - sokkal kevesebb. Azért nem kevesebb a valóságban is, mert kettesben a motor már 80-nál leszabályoz.

Az oldalról ajánljuk

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

13 perce
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44