A Subaru Justy egy átverés. Az Impreza, a Legacy, a Forester és a Tribeca mellett az rögzül az ember fejében, hogy egy korcs kisautó. A gyárban sem tesznek semmit: beletörődött arccal bólogatnak, hogy tényleg, ez a mi kis vackunk. De igaz ez?
Már néhányszor elautóztam a kereskedés előtt, szemem sarkából láttam a kis pirosat. Nem igazán törődtem vele, az útszakasz a hármas fokozatom tökéletes időzítéséről szól. Amúgy is, mit nézzen rajta az ember? Se aranyszínű OZ felni rajta, se fenyegető Subaru-tudat nem lengi körül. Olyan, mint egy prominens család legkisebb, csúnyácska lánya, aki jófejséggel kompenzálja minden hátrányát és a protokolláris nyomást.
A márkabuzik lenézik, hisz nem Subaru, hanem Daihatsu tervezés, náluk Sirion néven fut párhuzamosan. Amikor ott álltam mellette, arányai azonnal aktiválták szemmértékemet, volt nagy zoom meg fókuszálás – ment a matek. Egyértelművé vált a végeredmény, amikor beleültem. Rájöttem hol az átverés, kisautóságát csak márkatársai sugallják: ez egy „kisközépkategóriás” autó, abból is a jobbik fajta.
Kisebb, mégis nagyobb –tengelytávja 2430 milliméter, ami három centivel kevesebb a Skoda Fabiáénál, a kisautós arányok miatt a helykínálat meglepően jó. A rövidebb motortér megengedte az optimális kialakítást. Saját magam mögé ülve tíz centinyi hely tátong térdem előtt, és nincsen csalás, nem az ülőlap lett megkurtítva. Engedjük szabadjára a rosszindulatot, nézzük, mi van a végeken, honnan loptak el hasznos centiket?
A csomagtartóból talán? A Subaru logó alá nyúlva magasra tárul a hátsó ajtó, és fény szökik 225 liternyi térbe. Osszunk, szorozzunk? Vagy tegyük be a babakocsit hátra? Esetleg egy zöldségesládát? Nem gond, szó nélkül elnyeli nemzetünk autóvásárlásának tárgyi kritériumait. Ha nagyobb tárgyat kuliznánk, a hátsó ülések előrecsúsztathatóak és dönthetőek, így adva ki a 630 liternyi rakteret.
A motortér? Lesz-e cipőkanál-effektus? Szerelhetetlen zugok és szerethetetlen megoldások? Logikusnak tűnik az elhelyezés, szerelői szemmel nézve is elérhető minden, nincs jelen a gusztustalan trend, hogy egy biszbasz cseréjéhez a motort kelljen kivenni. Slank a blokk, de hova is terpeszkedjen egy háromhengeres? Négyszelepes hengerfejek és 998 köbcenti 70 lóval. A változó szelepvezérlés és az öntisztító katalizátor is remek, tisztességes adatok papíron, de mire képes a Justy az aszfalton?
Nem egy WRX STI, de a háromhengeres kifejezetten nyomatékos, nem veszi zokon, ha váratlanul kap egy padlógázt. A hangja viszont több, mint szép. A korcs divattal szemben engedik hallani a kocsi hangját, a beállított tónus mély, morcos, és a három henger miatt kifejezetten izgalmas. Talán ez a pont, ahol Subaruvá válik a Justy, én élveztem a lehúzott ablakon beáramló hangot. A márka sportosságára egyáltalán nem jellemző a váltó, kicsit gyurmás a kapcsolási érzése. A kormányozhatóság, a diszkrét szervo okán, ha nem is élményszerű, de érezhető kapcsolatot ad az úttesttel. Elöl független felfüggesztés, hátul merev tengely, pont tudják még, amit az ember ki mer hozni a kocsiból. Nem billeg, nem taknyos, a kategóriában kifejezetten jónak mondható a viselkedése. A többi Subaruval ellentétben itt nincs állandó összkerékhajtás. A fotózás során a repceföld mellett küszködtünk a sárral, ott kifejezetten örültem volna, ha a régi Justyk mintájára kapaszkodott volna hátul is. Fogyasztása városi használatban 6,2 literes átlagot hozott, a katalógusadat vegyes használatra 5,0 litert ad meg, óvatosan hajtva hihető.
A beltér kialakítása nagyon műanyag – kipp, kopp amerre nyúlunk. Ha a tapintásra nem is, ergonómiai szempontból jár a piros pont. A középkonzol mélyített polca kézre esik, és akár egy tucat mobilt befogad. Szimpatikus az állítható magasságú sebességmérő. Ezen nem csak a tempóról, hanem a fordulatszámról is kapunk visszajelzést. Nem tudom miért, nekem úgy tűnt, mintha ennek a mutatója egy kicsit késve reagált volna a gázadásra. Nem várakozik viszont a fékrendszer. A 14-es felnikre húzott abroncsok vehemensen kapaszkodnak a talajba, az ABS szerényen teszi dolgát – szinte észrevétlen a gép az ember mögött. Egy esetben nagyon kötekedik az autó, nem tolerálja a biztonsági öv hiányát. Nem óvatos bimmbamm vagy diszkrét csilingelés: a fülsiketítő sipítás önkényuralmi szigorral parancsolja a kezet az öv után.
Önök írták az előző szériáról
Nagyon tettszett, hogy mikor beleültem egyből, mintha rakétába ülnék, alacsony fordulattól húz, mint a fene, mintha 2 méhraj a két első kerekét húzná úgy indul meg. :)
Legyen ön az első, aki az új Justyról ír
A Justynak becsapós a szerénysége. Míg sok autó nagyobbnak és exkluzívabbnak kelleti magát, addig ez a bébi-subaru somfordálva játssza el a kisautót, holott képességei és méretei többet mutatnak megjátszott szerepénél. Ez az attitűd szimpatikus, csak a látszatra hajtó magyar piacon ítéli halálra a legkisebb Subarut. A tesztelt 1.0 Active verziónak 3 039 000 forint a listaára. Ebben már ott a blokkolásgátló, a műszerfal- és függönylégzsák. Az AUX-bemenetes, négyhangfalas hifipanel is a felszereltséghez tartozik.
Az olcsóbbik Justy Trend 2.8 milliós áron kapható, amely a konkurenciának tekinthető fapados Skoda és Suzuki modellek mellett is esélyessé teszi a magyar családi autó szerepre. A helykínálat és a minőségérzet abszolút mellette szól, a ritkább szervizháttér viszont az elterjedtebb márkáknak kedvez. Ha lenne lépcsőshátú változata, biztosan bombaként vetné odébb a sok szedált szedánt, de bízva a subarui elvekben, ez örökre ötajtós marad.