Ki lehet bírni
Tartósteszt: anyám Suzukija -2000
Ötezer forint, ennyibe került a hol járunk-kérdés. A forduló végén a rendőr ennyiért mondta meg, hogy két hete lejárt a Wolfsburgi Rém (Golf II GTI) műszakija. Az Autódoktor jónéhány hiányosságot talált, többek között az ültetés miatt megfáradt a hátsó híd, hegeszteni kell; ez bizony műszakival együtt egy hét mozgásképtelenség.
De nem nekem! Túlzás, hogy régi vágyam teljesült, amikor a drága jó Mama egy teljes hétre kölcsönadta bordó Suzukiját, de a tömegközlekedéshez képest hatalmas könnyebbség. Nem beszélve a megismerés, az újdonság aprólékos felfedezése nyújtotta kalandról.
Suzuku Swift 1.0, pontosabban 993 ccm. Őszintén szólva eddig csak A suzukis egy külön állatfajta - topikba olvastam néha bele, dicsőítő Suzuki-törzsasztalokat nem látogattam. Első suzukis szárnypróbálgatásaim tehát a folyamatos önvizsgálat jegyében teltek.
A világ leghülyébb cégneve. Eldöntendő kérdés: vagy Magyar, vagy Corporation. |
Próbáltam úgy csinálni, mint akinek halálközeli élménye van, és felülről nézi magát az ágyon, körben tanácstalan orvosok és gyászoló rokonok: ott megyek a kis bordóval, én, a külön állatfaj, a suzukis. A suzukisok tényleg hajmeresző dolgokra képesek, például aki az Árpád-hídon a belső sávban 55-el megy, az statisztikailag kimutathatóan is suzukis.
Fogalmam sincs, hány literes a csomagtartó, de ménkü sok befőtt fér bele. |
Nem beszélve arról, aki felszántja a padkát, mert szemből szabályosan közeledik egy busz,és azt hiszi, nem fér el. Pedig simán. De a legszörnyűbbek akkor is forgalomlassító suzukisok: a zöldet eleve későn veszik észre, az egyest nehezen lelik, és ha végre megtalálták, annyira megbecsülik, hogy fél perc, mire felengedik a kuplungot.
Az Ellopott Clarion Emlékműve. A gigantikus csáp miatt az autó féloldalas futrinkára emlékeztet. |
Addigra persze valaki (nem én) rájuk dudált, úgyhogy meg is ijedtek, el is bizonytalanodtak, esetleg feldühödtek - egyáltalán nem biztos, hogy jó ötlet jobbról elmenni mellettük, egyáltalán, bármilyen irányból megelőzni őket.
Régi marxistaként biztos voltam benne, hogy a suzukis nem született ilyennek, őt a suzuki tette ilyenné, ő menne, mint a rakéta, de az egyliteres motor ennyire képes, bocsesz. Így lesz a jobb sorsra érdemes polgárból külön állatfajta. Pedig nem.
200 :o) |
Először is, a Suzuki hidegindító rendszere (amennyiben van neki ilyen), jól működik, kevés autó megy ilyen szépen hidegen. Aztán a kormány: talán az öt évvel ezelőtti amerikai változatból, a GEO Metróból vették át, mert az volt ilyen szervósan finom, szinte egy ujjal tekerhető, szervó nélkül.
Igazságot a Suzukinak! Az egyliteressel is lehet normálisan, dinamikusan közlekedni, főleg városban, kiváltképpen egy emberrel. A négyemberes, egyliteres Suzuki tényleg nem váltja meg a világot, de a Hungária körutat blokkoló Suzukik önhibájukon kívül mennek olyan lassan, és szörnyű ritmusban.
A három nővér |
Még csak pörgetni se kell.
Országúton 5 és fél, városban 7 liter, szerelni még semmit nem kellett rajta, elég megbízható benyomást kelt.
Amit továbbra sem értek, hogyan képes a Suzuki ragaszkodást, érzelmi kötődést kiváltani. Mert ugye vannak Suzuki Fan Clubok. Elölről nem néz ki jobban, mint egy gyárilag, tessék-lássék modernizált Dacia, vagy az egyesítés után plaszikázott, négyütemű Wartburg. Oldalról sem. Hátulról sem. A gyári tuningos, felnis-szpojleres-metálfestésű sorozatok pedig csak szánalmasabbak.
A Suzuki valahogy úgy tesz függővé, mint Ocsmány Bob a South Parkban, aki zacskót húzott a fejére, és egyből felfigyeltek belső értékeire. (Celine Dion is családot alapított vele.) Kívülről még a Mamának se tetszik. Belül sem kényeztet. Menetdinamikája elfogadható. Fogyasztása normális.
A Clarion helye |
Gyakori akciós extra a biztonsági paneles Clarion rádiómagnó. Nem szól valami jól, de alapvetően működik, és a Kossuth rádió szépen bejön rajta, Bolgár úrral, vízállásjelentéssel, kinyermával. Hogy miért törték fel érte a Mama Suzukiját, meg nem mondhatom - a Mama bölcs előrelátással a biztonsági panelt se hagyta a kocsiban. Igaz, egyszer az én autómat is felnyomták egy olyan béna rádióért, amit direkt azzal a céllal vettem bele, hogy ne törjék érte fel - az Autódoktor röhögve szerelte be, és mégis. Ahogy hallom, ezekért a megalázó Clarionokért elég sok Suzukit törnek fel.
Morzsa |
Jó dolog az öt ajtó, de sajnos nem nyílnak elég nagyra, Morzsa kutyát is félteni kell, hogy amikor beugrik, az alsó él gerincen vágja. A belső tér viszont kifogástalan. Néhány éve volt nálam egy kölcsönSwift, abban valami rettenetes papundekli-utánzat volt a borítás, rossz volt a kormány, a kuplung, a fék. Azt hittem, a külcsínhez hasonlóan a belbecs is csak toldozgatva-foltozgatva fejlődik, de belül vitathatatlanul jelentős a fejlődés.
Full |
Az ajtókárpit egész elviselhető, a fogantyúk-tekerők-gombok terén sem tapasztaltam ergonómiai merényleteket. Az extrák listája a Clarion megszűnése után is figyelemre méltó. Itt ez a szép fényszóróállító. Immobilizer. Sípoló az égve felejtett lámpa és a benne felejtett slusszkulcs ellen. Belső levegő keringetés. Kétszázig skálázott kilométeróra, álmodozóknak. És jó a fűtés.
Összességében határozottan kellemes meglepetés. És anyám azt mondta, a múltkor 140-nel ment vele a sztrádán. Az autó valahogy fickós volt, és egyszerre csak az említett sebességgel haladt. Megdicsértem, majd arra kértem, többet ilyet ne csináljon: bármennyire ficánkol a három henger, fogja vissza.
Köszönetnyilvánítás:
Anyám nélkül a cikk több okból sem jöhetett volna létre.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.