Az arcok változtak: az Ignis egzaltált orra helyett ezúttal az új Swift sima képe nézett szembe a fotósok vakuival. A kormányt Medgyessy Péter helyett Gyurcsány Ferenc tarthatta kézben - Osamu Suzuki, a Suzuki Motor Corporation elnöke két éven belül már másodszor ült be egy magyar miniszterelnök mellé, hogy megtegye az első métereket egy új Suzukival az esztergomi összeszerelő csarnok futószalagjának végén.
2005 február 4-én 11 óra körül hivatalosan is megkezdődött a Suzuki újabb reménységének gyártása. A Swift-bemutató az esztergomi gyár összeszerelő csarnokának csendesebb szegletében zajlott: miközben a többi szerelőszalagon tovább folyt a gyártás, a sajtó és a beszállítók képviselői, valamint az élő falként felállított egyenruhás Suzuki-dolgozók a gyártósor vége előtt gyülekeztek az apró ünnepségre. A katonás rendben sorakozó Swiftek leleplezése után a Nox együttes rövid produkcióját láthattuk, majd beszédet mondott Osamu Suzuki, Gyurcsány Ferenc és Inagawa Teruyoshi, Japán magyarországi nagykövete. A kötelező tiszteletkörök mellett hallhattunk a Suzuki közelmúltbeli eredményeiről és a jövő évi tervekről, de azt is megtudhattuk, hogy a japán nagykövet szívesen felváltaná Ignisét egy új Swifttel, sőt egy gyenge pillanatában még Gyurcsány miniszterelnök is kilátásba helyezte a kormány Audijainak haladéktalan cseréjét.
Ha az A6-osok nyugdíjazására a közeljövőben nem is kerül sor az esztergomi gyár újdonsága miatt, a nagykövet vágya érthető: a Swift sok szempontból jobb autónak tűnik az Ignisnél. Az udvarra kiállított négy körbejárható, megtapogatható példány pozitív csalódást jelentett. Az új modell elég tágas: 182 cm hosszú, 130 kilós habtestemmel könnyedén befértem magam mögé a hátsó ülésre, az Ignisben korábban hiába próbálkoztam ezzel. A belső tér minősége is megfelel a kategória átlagának: egyetlen puha felületet sem találni, de a belső tér formái és anyagai egyáltalán nem tűntek barátságtalannak.
Szemre a 215 literes csomagtartó sem látszik nevetségesen kicsinek, a hátsó ülések előrehajtásával pedig 562 liternyi tér nyerhető. Ráadásul az új Swift az eddig rendelkezésünkre álló adatok szerint biztonságos kisautó: az alapfelszerelés része az ABS, az elektronikus fékerőelosztó és a két légzsák, így már csak az EuroNCAP törésteszten kell bizonyítania. Az autó egyetlen fura, mondhatni ellentmondásos részlete a fékrendszer. Elöl termetes, belső hűtésű féktárcsák kandikáltak ki a bemutatóautók alufelnijei mögül, hátul viszont mindenhol apró dobfékeket láttunk - még a legsportosabb 1.5 VVT változaton is.
Az új kisautó az előzetes várakozásokhoz képest határozottan kedvező áron lesz kapható. A néhány héten belül a kereskedésekbe kerülő ötajtós Swift 1,3 literes, 92 lóerős motorral és az alapot jelentő GC felszereltséggel 2,25 millió forintba kerül majd. Ugyanezért az autóért a GLX felszereltséggel, azaz állítható magasságú kormánnyal, manuális klímával hat hangszórós hi-fivel, elektromos ablakemelővel, távirányítású, feltörésbiztos központi zárral és néhány plusz tárolórekesszel 2,45 millió forintot kérnek, a GS jelzésű csúcsmodell az összes létező extrával 2,95 milliós áron kerül forgalomba. Az 1,5 literes, 102 lóerős VVT motorral felszerelt változat csak GS felszereltséggel készül, és 3,15 millió.
A háromajtós változathoz egyelőre nem volt szerencsénk, azt csak az év második felében kezdik el gyártani. Aki kedvezőbb áron szeretne Swifthez jutni, érdemes várnia: a típus alapára 2,05 millió forint lesz 1,3 literes motorral és GC felszereltséggel, a GS 2,85, az 1.5 VVT GS pedig 3,05 millió forintba kerül majd. A külön rendelhető extrák árai közül csak néhányat említ meg a sajtóközlemény, láthatóan a teljesség igénye nélkül: a metálfényezés felára 70 ezer forint, a klíma és az automata váltó 200 ezer forintba kerül. A Swiftből később dízel változat is lesz, de ez 2006 előtt nem lesz elérhető.
A Magyar Suzuki 2005-ben 150 ezer autót szeretne értékesíteni Európában, ebből a mennyiségből legalább 40 ezer magyar gazdára vár. A sikeres szereplés érdekében az új Swift mellett egy új Ignis alapmodell is forgalomba kerül 1.3 VVT GL néven, 2,05 millió forintos áron. A Swift gyártásának beindításával párhuzamosan Esztergomban megszűnt a WagonR+ gyártása - a gyártósorok bontása jelenleg is folyik. A típus előállítását Lengyelországban folytatja a Suzuki, és nem kizárt, hogy ez a modell is újra elérhetővé válik. A tervek szerint az idén 140 ezer Suzuki készül Magyarországon - 60 ezer Ignis és 80 ezer Swift - de a közelmúlt fejlesztései nyomán a gyár kapacitása már most is eléri az évi 200 ezres értéket. A teljes kapacitást legkorábban 2006-ban, a Fiattal közösen fejlesztett terepjáró bemutatása után lesz képes kihasználni a Suzuki.
Osamu Suzuki várhatóan 2006-ban jön újra Esztergomba a következő új modell bemutatójára, de addigra a Swift talán már Magyarország új kedvence lesz, és ezúttal talán nem csak a hazai gyártás jogán. A Mi Autónk igazi szellemi utódja első pillantásra korrekt kisautónak tűnik - kíváncsian várjuk, hogy egy alaposabb teszten hogy állja meg a helyét.