Alfa 159 (2006)
Alfa 159 (2006) törésteszt
A 159-es gondját viseli utasainak, eltiporja, aki útjába áll. Öt csillag az elöl ülők védelmére, négy a gyerekekére - egy a gyalogosokéra.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 34
Frontális: 15 (94%) Oldalsó: 16 (89%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 38 (78%)
Gyalogosbiztonság: 9 (25%)
A 159-es Alfa hozta a papírformát. A gyár deklaráltan a BMW 3-as és az Audi A4-es komoly vetélytársának szánta az új modellt. Ebben a körben pedig alapvető a piac biztonsági elvárásainak kifogástalan teljesítése, meg aztán manapság már minden gyüttment öt csillagot kap az EuroNCAP-től, így hát a 159-esnek muszáj volt jól szerepelni. És így is tett. Az elé kerülő óvatlanokat viszont kevésbé kímélte.
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Ezúttal egy szép, ezüstmetál dízelautót áldoztak fel a teszten; egy Alfa 159 1.9JTD Progression-t. Csak a szívfájdalom végett utánanéztünk: ez most Magyarországon 7 195 000 forintért vihető el a kereskedésekből. Az áldozatban a két front- és négy oldalsó légzsák mellett a vezető térdét is biztosította egy ballon. Természetesen nem hiányzott az autóból az öv-előfeszítő és erőhatároló, hátul megvannak az ISOFIX rögzítési pontok, az autó figyelmeztet a vezető és az jobb egyben ülő övének bekötésére is. Országúton a sofőrt ABS, elektronikus fékerő-elosztó és menetstabilizáló elektronika is segíti a karambol elkerülésében.
A tesztautó mozgásképtelen pilótájának most mindez hiába állt rendelkezésére, a dummy nem tudta kikerülni a falat. Többedszerre sem; a tesztet ugyanis az öv erőhatárolójának hibája miatt megismételték. (Ez szokványos, ilyenkor a gyár az EuroNCAP ajánlására a gyártásban is és a már legyartott kocsikban is kiiktatja a hibát.) A légzsákok kifogástalanul állították meg a bábukat, a kormány mindössze 17 millimétert mozdult el hátra, kettőt-kettőt pedig felfelé, illetve jobbra. Az utascella sértetlen maradt, az A-oszlop nem torzult, a bábuk felsőtestét nem érte különösebb sérülés.
A fékpedál 3,3 centit hátrahajlott, de így sem veszélyeztette a vezető lábfejét. Az Alfa utasainak az ajtó felé eső lábszárukat kissé nagyobb terhelés érte, mint a védettebb belsőt, de az illusztráción ezeket sem kellett sárgánál sötétebbre színezni. Az oldalütközési teszt után a 159-es hátsó ajtaját nem lehetett kinyitni, ezért az autó büntetőpontokat kapott.
Az EuroNCAP a Large Family Cars kategóriába sorolta a 159-est. Különösen fontos egy ilyen Nagy Családi Kocsiban, hogy a gyermekek is biztonságban érezhessék magukat, illetve inkább szüleik őket. A 78%-os gyermekvédelmi eredmény négy csillagot ér az ötből, a szokásos Römer-Britax ülésekbe kötött másfél- és hároméves babákat imitáló makettek nem szenvedtek súlyos sérüléseket. A menetiránynak hátat fordító gyerekülés jobb első ülésre kötésének veszélyeiről az utasoldali napellenző mindkét oldalán megemlékezik egy-egy szöveges, piktogramos matrica.
Amennyire kötelességtudóan védi utasait a 159-es, annyira figyelmen kívül hagyja a gyalogosokat. 25%-os eredménye épp csak elég volt egy csillag megszerzéséhez a négyből, az NCAP piros téglalapokban bővelkedő ábráját nézegetve mindegy hova, mi elé, de ugorjunk, ha egy középkategóriás Alfa közelít felénk!