Mire figyel igazán az Arteon?
Volkswagen Arteon Euro NCAP törésteszt – 2017
A Volkswagen idén a Genfi Autószalonon mutatta be új négyajtós kupéját, az Arteont. Sokan ezt a Passat kupéjának tekintik, mivel ugyanarra az MQB platformra épül. Az utolsó, 2014-es Passat ötcsillagos töréstesztet produkált, most kiderül, mennyire biztonságos az azonos alapú Arteon.
A teszt alanya egy kétliteres, 150 lóerős dízel motorral szerelt változat volt, elsőkerék-hajtással. Az 1,6 tonnás, négyajtós kupé hosszú motorházteteje már ránézésre is egy hatalmas gyűrődőzóna, de itt nem állt meg a Volkswagen. A biztonsági rendszer tele van elektronikákkal és segédletekkel, illetve a légzsákokat sem spórolták ki. Az Arteon megkapta az öt csillagot, és nem véletlen, megérdemelte.
A Volkswagen Arteonban baleset esetén a sofőr védelmére egyszerre öt különböző légzsák nyílik ki, lényegében teljesen körbeölelve. Persze egy hasonló balesetben a légzsákáradatnak köszönhetően nagy eséllyel csak a helyzet okozta sokktól fogunk nehezen kiszállni. A jobb egyen a térdlégzsákot kihagyták, és ez meg is látszik a teszteredményeken. Az utas lábszára kicsivel sérülékenyebbnek bizonyult, itt néhány pontot elvesztett a négyajtós kupé. Az ülések kialakításuk és merevségük miatt, az ostorcsapás ellen is remek védelmet nyújtanak az utasoknak. Az Euro NCAP-nél azt mondták, az Arteon különböző testalkatú és méretű ember esetében is remekül védi a kritikus testrészeket.
Az autós oldalütközés esetében a sofőr szinte teljesen védett, viszont, ha egy oszlop csapja oldalba az autót, kicsivel több esély van sérülésre. Ne nézze le senki emiatt az Arteon biztonsági rendszerét, pár tized miatt kapta a gyengébb – megfelelő – besorolást. Ilyen apró levonásokkal együtt, 36,8 pontot szerzett, és a maga 96%-ával, elegáns második helyet ért el a felnőttvédelem 2017-es ranglistáján az Alfa Stelvio mögött.
A gyerekekkel is jól bánik az Arteon, oldalütközés esetén egyaránt a hat és tíz éves gyermek védelme is megkapta a legjobb besorolást. Frontális ütközés esetén sem kell értük aggódni, de ebben az esetben a hatéves mellkasvédelme csak átlagos besoroláshoz volt elég. A tízéves gyermeknél mindössze a nyakat érte kicsivel több húzóerő, de a kupé összesített gyermekvédelme határozottan jó. A gyerekülés és az ülésmagasító is Britax Romer Kidfix XP volt, ezeket a gyár ajánlja az autóhoz. A gyerekülés, és a hordozó rögzítésére is több lehetőség van az autóban. Ugyan Isofix-csatlakozó csak két helyen van (jobb hátul és bal hátul), de övvel szinte bármelyik típusú gyerekülést beköthetjük akármelyik ülésbe. A légzsák kikapcsolása és visszajelzése egyértelmű, akárcsak az ülések beszerelése és rögzítése. Az Euro NCAP csapata ezzel a résszel elégedett volt, ez a pontszámokban is megmutatkozik. Az Arteon gyermekvédelme összesen 42 pontot ért, ami nagyon szép 85%-os eredmény. Bár itt is csak a második helyet tudhatja magának, szinte észrevehetetlen 1%-kal csúszott le az első helyről az Audi Q5 mögött
Amivel viszont igazán büszkélkedhet az Arteon, hogy erős 85%-os gyalogosvédelmével első helyet ért el az eddigi, 2017-es ranglistán. A figyelőelektronikákkal felszerelt kupé szinte minden esetben észrevette a gyalogost és elkerülte a balesetet. Viszont, ha ilyen mégis bekövetkezne, nagy eséllyel csak enyhe sérülésekkel és meglepettséggel eszmélnénk az eset után. Az autó lökhárítója és orr-része, kialakításának és puhaságának köszönhetően megfelelő védelmet nyújt a láb egészének és a medencecsont tájékának egyaránt. A motortérfedél is kellően rugalmas és puha, viszont a blokk közelsége miatt ezt megdobták egy aktív motorháztetővel. Gyalogos elütése esetén gázpatronok emelik meg a motorháztetőt, ezzel eltartva az ember testrészeit a motor magasan elhelyezett alkatrészeitől. Mint a legtöbb autónál, itt is van olyan hely, ahova nem jó esni, és ez esetben is az A oszlopok jelentik a kritikus pontokat. Nincs mit tenni, vagy nem elég merev az utasfülke, vagy a gyalogosvédelemből jön le néhány pont.
A sebességhatároló és a sávtartó rendszer is megfelelően működik. A sávtartó külön érdeme, hogy nem csak hang- és fényjelzést ad sávelhagyás esetén, hanem képes automatikusan korrigálni azt. A biztonsági övekre is figyelmet fordít, ezt is hanggal és fénnyel jelzi, ráadásul mind az öt ülés esetében. Az Arteon automatikus vészfék rendszere városban és országúton is megbízhatóan működött, a baleseteket mind elkerülte. Az autó a baleset elkerülése vagy enyhítése érdekében, képes keményen beleszólni a fékezésbe. 4-től 250 km/h-ig működik a rendszer, de tökéletesen elkerülni a balesetet körülbelül 70km/h-ig képes önállóan. Ezek nagyon jó számok a jelenlegi rendszerek fejlettségét tekintve, és ugyan itt sem első, de tisztes negyedik helyet kapott a 2017-es ranglistán.