Itt a különbség a Volkswagen és a többi gyártó között
Teszt: Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI R-Line - 2021.
Míg a többiek össze-vissza szenvednek a középkategóriás szedánjaikkal, addig a Volkswagennek kettő is van. Mi ez, ha nem erődemonstráció? Csak mert Shooting Brake-nek nem nevezném, ahogy azt az Arteon kombi változatáról a németek ígérik.
![Nem lesz egyhamar unalmas ez a megjelenés](https://kep.index.hu/1/0/3652/36520/365202/36520254_876eff910e4e9f36f76dc1d065461f08_wm.jpg)
Gyakori szólam manapság, hogy a középkategóriás szedánok műfajának vége. A Ford a nyilvánosság elé tárt izzasztó igazgatótanácsi ülésekkel szondáztatta meg a népet, hogy milyen lenne a világ Mondeo nélkül, a többiek pedig név- és stílusváltással (Laguna > Talisman, Vectra > Insignia, Avensis > Camry) vergődnek az életben maradásért.
Már aki életben marad, ugyanis Citroën C5 és Honda Accord már nincs, a Nissan Primerára meg már nem is emlékszünk. A névváltoztatók egyértelműen az extravaganciában, vagy a drágább megoldásokban látták a megoldást, de az esetleges profitráta-növekedésen kívül olyan nagy áttörést nem tudtak elérni.
Eközben a Volkswagen-csoportnál a többiek számára felfoghatatlan hatjegyű számok repkednek, a Passat teljesen más ligát képvisel, egyedül a túlkoros Mondeo, és a kissé sótlan Insignia kullog értelmes számokkal. Talán ezért vergődnek még mindig ennyien, mert látják, hogy a Volkswagen konszernnél két nagyszedán is jól megy (a Superbet se felejtük ki), és emellett jut olyan gumicukorra is, mint az Arteon – nagyjából olyan stílusban, mint a Peugeotnál megmaradt 508-as.
![](https://kep.index.hu/1/0/3652/36520/365202/36520256_3f868d4c363367c4e91b38178d9ce6e8_wm.jpg)
A Passathoz képest halványan íveltebb tetővonal, bátrabb formavilág, keret nélküli ajtók jelentik a különbséget. Az Arteon a reklámokból ismert arany szín nélkül is feltűnő jelenség, de van benne annyi elegancia, hogyha nem menne ennyire jól a cégnek, simán lehetne Passat is. A korábbi tanulmányautókról ismert, fényszórókban végződő hűtőrács bármilyen szögből vagány, ritkán bámulnak meg Volkswagent ilyen sokan.
![](https://kep.index.hu/1/0/3652/36520/365202/36520260_cd784431fea89ad9d4d720e8b8827a1b_wm.jpg)
A hozzám a 2020-as faceliftkor bemutatott kombi változat került, amit a gyártó fellengzősen Shooting Brake-nek hív. Működött a csel, hiszen csak felületesen volt meg nekem, hogy készült ilyen karosszéria, azt viszont tudtam, hogy a CLS Merci és az új Kia Proceed gyönyörű, az Arteonból pedig a szedán eddig is tetszett. Jó-jó, nem is ez a lényeg, az Arteon Shooting Brake tényleg nem lett csúnya, sőt, de bőven lehetne simán kombinak hívni. Egyáltalán nem ívelt a teteje, sőt, az oldalablak-sor alsó részének felkanyarításával próbálták elhitetni velünk, hogy itt valami különlegeset kapunk.
![Inkább éjszaka látványos a hátulja](https://kep.index.hu/1/0/3652/36520/365202/36520286_1a6571ac17890ba6efd06e767c9f4d5b_wm.jpg)
Olcsó trükk, de nyilván meg van az az előnye is ennek a csalásnak, hogy hátul normálisan el lehet férni ebben az Arteonban is. Úgy értem passati értelemben, hiszen csak az fog panaszkodni a helyhiányra ebben az autóban, aki a két méter fölötti ligában játszik. És igen, még az abszolút értékben vett ablakfelület is meglepően nagy az Arteon Shooting Brake-ben, na nem az üvegtetőtől, mert az szinte annyira sötétített, mintha nem is lenne.
![Jót tett neki, hogy elkülönítették a Passattól, továbbra is nagyon elegáns a beltér](https://kep.index.hu/1/0/3652/36520/365202/36520290_6880d6086c4cc6c057119e39cf7bdff7_wm.jpg)
Kétszínű fénycsapdának a műszerfal zongoralakkja is elmegy, hiszen fekete, és szeret tükröződni, meg ujjlenyomatot reggelizni. Szépnek azért szép, csak kár, hogy jó néhány funkciót érintőgombosra alakítottak. Ez igazából a legnagyobb öngól, hiszen, így az az érvelés sem állja meg a helyét, hogy mindezt azért csinálták, hogy szoftverfrissítésnél ne egy fizikai gomb szabjon határt a fejlesztésnek. Ja, igen ezt akkor mondják, ha valamilyen funkciót az infotainment képernyőjére száműznek.
Ha már itt tartunk, ezt a nem elhanyagolható ergonómiai bakit leszámítva hozza az Arteon a szokásos Volkswagen-színvonalat, mindennek logikus az elrendezése, és a nagyképernyőt is könnyű kezelni, hosszú töltögetésekbe is ritkán kezd. A navigáció is az egyik leghasználhatóbb a piacon, viszont az élő forgalmi javaslatai teljesen fals infókat mutattak. Egyik nap jöttem haza a Balatonról, északi irányban kellett átmennem Budapesten. A fedélzeti rendszer 10 percenként fárasztott azzal, hogy mindenképpen kerüljek a nulláson 35 km-t, máskülönben negyedórányi dugó és időveszteség a jutalmam. Hiába nyomtam ki, hogy köszönöm, nem érdekel, vagy tízszer megkaptam még ezt az értesítést.
![A Volkswagennél általában rendben vannak a navik, így az Arteoné is használható, de az élő adatok tragikusak](https://kep.index.hu/1/0/3652/36520/365203/36520320_05c53d6074fda06c84a7eea13e1189f1_wm.jpg)
Mondanom sem kell, nem hogy dugó nem volt a városban, de talán sosem mentem át olyan akadálytalanul az Alkotás utca-Margit körút-Rakpart-Szentendrei út-Megyeri híd útvonalon, mint akkor. Ó igen, és a kedvencemet majdnem kihagytam: „Kérem, forduljon jobbra a Margit körút utcánál” illetve „Haladjon tovább egyenesen az Alkotás utca utca irányába”. Beismerem, többnyire ezért használtuk a navit, mert ezek a beszólások egy hét után is indokolatlanul viccesek maradtak. Simán átválthattam volna Android Autóra is, de az Arteonban már csak Type-C USB csatlakozók vannak – szerintem a legtöbb magyar háztartásban még nincs ilyen kábel, de a németeknél se lehet alapvetés.
Az Arteonhoz kapható leggyengébb, 2 literes, 150 lóerős dízelmotor járt nálam, ami már igazából untig elég a bő másfél tonnás autóhoz, hiszen 10 másodperc alatt megvan a 0-100. Nem meglepő módon Arteont már nem is kapni kézi váltóval, így ebben is egy hétsebességes DSG volt. Nekem ez a párosítás összességében nagyon tetszett, hiszen a mostani tapasztalatokkal ellentétben nagyon finoman vezethető az Arteon, a TDI-nek is egészen kulturált hangja van, gyorsításnál sincsen késlekedés a gázreakcióban vagy a visszaváltásban. Természetesen a fogyasztással sem volt probléma, nálam a hat liter körüli vegyes átlag volt a sztenderd. Az Arteon igazi erősségei és gyengeségei azonban a részletekben rejlenek.
![565 literes a csomagtartó, ez ma már átlagos érték](https://kep.index.hu/1/0/3652/36520/365203/36520334_34c2878dc9c8e774cddaf08ab8d3771d_wm.jpg)
Például nagyon finoman indul el még akkor is, ha az elektromos kéziféket auto hold üzemmódra állítottuk. Ez még ma sem sikerült így minden automataváltós autónak. Gyenge pont szokott lenni még a Volkswagen-csoportos autóknál a vezetésbiztonsági elektronika, azonban ebben az Arteonban hibátlanul működött minden. Egyetlen vakriasztást se kaptam, a radaros tempomat pedig annyira észrevétlenül tette a dolgát, hogy párszor be is bambultam lassabban közlekedő autók mögött a külső sávban. Van mondjuk egy elsőre ijesztő tulajdonsága: automatikus lassításkor a fékpedált egy (valószínűleg) villanymotor ténylegesen benyomja, így a kicsit erőteljesebb fékezéseknél olyan érzésünk lehet, mintha beesne a pedál. Hamar hozzá lehet szokni, főleg, hogy így sokkal egyenletesebben lehet átvenni a fékezést az autótól: nincs hirtelen bebucskázás a fékpont keresgélés vagy a rendszer határozottabb felülbírálata miatt.
![Fura, hogy Volkswagen termékben akkora titok egy Volkswagen motor, hogy még egy logóra se futja](https://kep.index.hu/1/0/3652/36520/365203/36520336_8d269bcd2f582c40b52e267caec229ac_wm.jpg)
Akár kontinenseket átszelő, ultrakényelmes limuzin is lehetne az Arteon, ha nem tenné tönkre az élményt a túl kemény futómű. Az autópályákon nyilván ő a császár, de városban egyszerűen túl sok, pedig állítólag az R-line csomag nem tartalmazott futómű keményítést. Nyilván ez az ára annak, hogy az Arteon egy pontosan vezethető, feszes autó, de mintha a Passat ezt egy halvány fokkal jobban csinálná. Másik problémám a fűtés volt: értem, hogy egy dízeltől nem érdemes azonnali felmelegedést várni, de itt már vastagon a 10 millió forint feletti árkategóriában evezünk (a tesztautó 15 millió forint körül lehetett), szóval elvártam volna, hogy ne vacogjak simán tíz percet az autóban indítás után.
![Látványosnak látványos, az orron is végig futó ledcsík, de ezekkel a kis megszakításokkal szerintem már erőltetett](https://kep.index.hu/1/0/3652/36520/365203/36520338_f690f449fcd108c3d61c7ca02013c09a_wm.jpg)
Az Arteon Shooting Brake egyértelmű erődemonstráció a Volkswagentől. Üzenet, hogy ők olyan autót árulnak rétegmodellként, amivel mások kényszerből már az alapmodelleknél próbálkoznak. A fenti táblázatból látszik, hogy az Arteon még így is hozza sok vetélytárs számait, hogy mellette van egy Passat, meg egy Superb. Vetélytársnak inkább egy Audi A4-est, BMW 3-ast vagy Mercedes C-osztályt mondanék, hiszen a legolcsóbb Arteon éppen 14 millió forint alatt kezdődik, ebből pedig, ha alacsonyabb felszereltséggel is, de bőven van választék a prémium kategóriában is. Technikai tudásban simán hozza a többiek színvonalát, méretben felül is múlja őket, viszont részletekben és kifinomultságban azért még mindig jobb egy valóban prémium autó. Az Arteon mellett valószínűleg az fog dönteni, akinek tetszik a forma és ezen nem csak nem érdemes, de nem is tudok vitatkozni.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=xaoeoinhyh/fastid=gqdxotmherulagkvfrbfvmkfkckr/nc=0)