Ez a gyár menti meg a szép autókat?

2018.11.17. 13:23

Sorra tűnnek el a három- és kétajtós modellek az autógyárak kínálataiból, hiszen egyre kevesebben vágynak öncélúan sportos, de olcsó autókra. Mit csinál ilyenkor a Kia? Kihoz egy shooting brake-et.

Azon, hogy a Kia már nem csak magához képest gyárt jó autókat, nagyjából az első Cee'd megjelenése óta túl vagyunk. A koreaiak felkészültek a feladatra: a Cee'det kívül-belül európaiakkal terveztették már az első generációtól, és – biztos, ami biztos – Zsolnán felhúztak egy bő másfél millió négyzetméteres gyárat, hogy a végső termék is itt készüljön. A recept bevált, a korábbi csetlő-botló próbálkozások (az előd Ceratóból hatvanezret sikerült eladni) után a Cee'd sikert (félmillió eladás) hozott a Kiának Európában is.

Nem látok bele a Kia excel tábláiba, de látszólag most jutottak el a pontra, hogy van lehetőség némi innovációra. Jól fogynak a bázismodellek, valószínűleg a zsolnai gyár is kitermeli az árát, jöhetnek az érdekesebb típusok. Így jutunk el 2018-ba, amikor a Ceed harmadik generációja mellett már a Sportage és a Venga is Szlovákiában készül, és a napokban tovább bővült a termelés a Kia első shooting brake-jével, a Proceeddel. A kupétetejű kombit már tesztelhettük Németországban, a hangsúly ezúttal a termékfejlesztés és a gyártás hátterén volt.

Szebb autóra többet költünk

A Proceed nem forradalmian új, de semmi köze a háromajtós elődhöz. A Kia már a kezdetekkor érezhette, hogy Európában egyre kevésbé fogynak jól a háromajtós kompaktok, ezért megpróbálták költséghatékonyan különválasztani az eredeti, ötajtós modelltől. Az ötletet talán először az Opel csinálta meg a H Astrával (GTC változat), és folytatta a sort a Renault a Mégane harmadik generációjával. Szigorúan nézve még a Volkswagen Scirocco is beleillik a képletbe, de hiába volt az egyik legjobb kiállású, ráadásul félig-meddig retro műfajban is játszó autó, a többiekhez hasonlóan ez is elég rossz eladási számokat hozott. A Scirocco ment is a levesbe a többi háromajtós félkupéval együtt, az embereknek többé nem kellettek a szép, de alacsonyabb használati értékkel bíró autók.

A Kia viszont nem engedte el a dolgot, inkább megnézték, mit kezdenek a prémiumgyártók. A prezentáción nem titkolták: az ötlet a CLA shooting brake-jétől jött. Kár lenne feltételezni, hogy eszetlen koppintás, ugyanis az új Proceedből könnyen lehet sikeres autó Mercedes-jelvény nélkül is. A Kia kikutatta, hogy a németeknél a CLS shooting brake vásárlói 30%-kal több pénzt hagynak az asztalon, mint a hasonló méretű, de praktikusabb E-Osztály kombiváltozatánál. Az A osztály esetében 17% a shooting brake aránya, és még ott is megmarad 25%-nyi jatt, ami egy nem prémiumautókat gyártó márkánál még akkor is jó üzletnek látszik, ha csak a fele marad majd náluk. A legfontosabbat a végére hagyták: az érzelmi alapon döntő vásárlók nem csak többet költenek, de hűségesebbek is.

Mindent Zsolnán csinálnak

A zsolnai gyárban rögtön meg is nézhettük, hogyan indul az új Proceed gyártása. A termelés elindítását nem verték túl nagy dobra. Néhány beállított fotó az autóról és a munkásokról, alig pár perces beszéd egy koreaitól, és már mehettünk is a gyártúra első állomására, a présüzembe.

Mert itt nem csak összeszerelik az autókat, hanem magát a karosszériát is itt állítják össze. Az óriási, 8-10 tonnás acéltekercseket kihajtás után alaposan lemossák, méretre vágják, majd küldik a préselő- és vágógépekbe. Egy kis vagdosás itt, egy kis hegesztés ott, végül a szemünk láttára vált karosszéria, majd ész autó a nyers acélból. A képről nem jön át, micsoda méretei vannak egy-egy ilyen préselő elemnek, de az talán elmond valamit a gépek erejéről, hogy 5400 tonnás nyomásra képesek.

Érdekes, hogy láthatóan már a kezdetektől úgy tervezték a gyárat, hogy  alkalmas legyen látogatócsoportok fogadására. Minden egyes üzemállomásnál részletes grafikákon és leírásokon tájékozódhattunk, mi folyik az adott területen.

A következő állomáson már a hegesztőrobotok vették át az uralmat. Amennyire meg tudtam figyelni, mindegyiken Hyundai felirat díszelgett, valószínűleg a házon belüli gépeknek köszönhetően tudnak sokszor még ma is olcsóbbak lenni a konkurenseknél.

A hegesztőpornó után ellenőrzik a kész karosszériát, majd jön a festés, és a házasítás. A megvizsgált vázak alá robotágyon kúsznak a hajtásláncok (a motorokat is itt gyártják), utána végre embereket is látni az autók körül. Összesen 3800 munkás évi 350 ezer Kiát szerel össze a gyárban.

Az új Proceedet rögtön ki is állították a gyár kirakati részébe, a különböző szakmai elismerések társaságába. Tűzpiros színben, megvilágítva kifejezetten vadítóan néz ki a Proceed, így minden eszköze meg van arra, hogy az érzelmi alapon vásárlókat a Kiához csábítsa.  Sok minden múlik majd az áron, de azt egyelőre nem árulták el, a forgalmazás is csak 2019 első negyedévben indul.