Chevrolet Kalos (2006)

Chevrolet Kalos (2006) törésteszt

2006.09.12. 11:10

A gyászos eredménnyel végzett Aveo után most az átemblémázott lépcsőtlen kisautót is lemészárolta az NCAP. Az eredmény a kategória átlaga alatt marad, még a koreai konkurenciát sem közelíti meg.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 17
Frontális: 6 (38%) Oldalsó: 11 (61%) Biztonságiöv-emlékeztető: 0
Gyermekbiztonság: 26 (53%)
Gyalogosbiztonság: 11 (31%)

2003 óta az EuroNCAP mindössze két európai modellnek adott három csillagot. Az egyik az ezeréves alapokra épített 2003-as Twingo - ezen nem kell csodálkoznunk. A másik a 2004-ben vizsgált Fiat Panda , amin már inkább; a többi európai szupermini rendre négy-öt csillaggal büszkélkedhet. Honfitársai között - és most nem az amerikai autókra gondolok - sem lehet túl büszke magára a Kalos. Az apró koreaiak, a Kia Picanto , a Hyundai Atos ugyan szintén hármat ért a csattanásban, de a méretben közelebb álló autók, a Hyundai Getz , a Kia Rio négy-négy csillagot szereztek.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A minősítő intézet 1,2 literes benzines, SE felszereltségű jobbkormányos Kalosokat küldött vágóhídra, egyenként 1038 kg élősúlyban. A kisautók első üléseire szíjazott próbababákat egy fázisban felfúvódó frontlégzsákok óvták, biztonsági öveiket előfeszítő és erőhatároló ráncigálta. A dummy-fiókák gyereküléseit ISOFIX-dokkolórendszer fogadta a hátsó külső üléseken. A Kalos még a mérési eredmények elemzése előtt elvesztette első pontjait: egyáltalán nem figyelmeztet a biztonsági övek bekötésére.

Kigyúltak a fények, forogni kezdtek a kamerák, lassan megindult az első Kalos a számára kijelölt akadály felé. A 64 km/h sebességgel lezajlott félátfedéses frontális ütközésben nem történtek csodák, az olcsó kis koreai úgy tört pozdorjává, ahogy egy olcsó kis koreaitól erre számítani is lehet. Az A-oszlop 5,5 centit mozdult hátra, az NCAP instabilnak minősítette az utascella integritását, sőt, az ajtónyílás körüli sérüléseket analizálva úgy vélték, a kabin nemigen bírt volna ki összegyűrődés nélkül egy, a tesztnél sokkal erőteljesebb ütközést. A kormány 7,2 centit ugrott hátra, 5,1-et fel, fél centit jobbra. A vezető feje le is csúszott a légzsákról, majd csúful elgörbítette a kormány karimájának felső részét. A kormány alsó része sem maradt sértetlen, ezt a bábú mellkasa hajlította meg (élő sofőrrel persze nagyobb probléma, hogy a kormány pedig a szerencsétlen pilóta fejét, mellkasát hajlítgatja).

A lábtér állapota sem adott okot ujjongásra a karambol után. A fékpedál 17,4 centit hajlott hátra, 7,2-t felfelé. A középkonzol, a kesztyűtartó konzolja és a műszerfal felülete elsöbrő támadást intéztek a lábszárak és térdek ellen. A frontális ütközés hatásait mindössze 38%-os eredménnyel védte kis a Kalos.

Az oldalütközési próbán és a póznateszten sikerült annyit javítani, hogy épp-csak, de meglegyen a három csillag. Bár a kocsiban nem voltak oldal- és függönylégzsákok, az NCAP kommentárja szerint a mellkas védelme a "gyenge" jelzővel illethető, valahogy csak összejött 61 százalék.

A gyermekek helyzete sem volt valami rózsá. A Britax-Römer ülésekben gubbasztó másfél és hároméves műbaba közül a nagyobbik szenvedett többet: feje több, mint fél métert (550 mm) lendült előre (nyilván testével együtt, persze, nem zsiráfokról van szó), így bizony beleütődött ebbe-abba a kabinban. Az NCAP nehezményezte, hogy az ISOFIX-kapcsokat nem jelölték meg elég egyértelműen, valamint megemlítette, hogy az első utasülés légzsákja nem kikapcsolható, oda nem kerülhet menetiránynak háttal fordított babaszék.

 

A Kalos az elé vetődött járókelőkkel szemben sem gyakorol irgalmat. Lábukat igyekszik megroppantani kíméletlen és rugalmatlan lökhárítójával, a motorháztető elülső éle is csak itt-ott ad esélyt a combnak, csípőnek, és a motorháztetőn is rendkívül ügyesen kell elhelyeznie fejét az áldozatnak a becsapódáskor, hogy elkerülje a sok pirossal illusztrált, kemény felületet. Tessék elmenni egy Chevrolet-szalonba, és gyakorolni a zöld foltok lefejelését, még jól jöhet egyszer a zebrán!