Beigazolódott konspiráció
Volkswagen Golf VI (2009)
Az új VW Golfot először összetörték a régi Euro NCAP szabályok szerint: öt csillag. Aztán bevezették az új normát, aszerint is le pontozták, és így is öt csillagos. De hol itt a konspiráció?
Az új, VI-os Golfnál már az első törésteszt is gyanús volt. No nem az eredménye, hiszen a gyártók mára annyira kitanulták az Euro NCAP-szabályokat, hogy előre borítékolható volt a szinte hibátlan szereplés − különösen úgy, hogy már az előd is megkapta mind az öt csillagot. Azt viszont nagyon furának találtam, hogy a szokásos menetrendet megelőzve, soron kívül törték össze az új kompakt Volkswagent, ráadásul nem is az Euro NCAP laboratóriumában, hanem az egyik alapító és pártoló tagnál, a német ADAC autóklubnál. Támogassuk a hazai ipart egy ütős marketingeszközzel − gondoltam, s valószínűleg igazam is volt.
Teszteredmény |
Teszteredmények:
Felnőtt teszt összesítés: 35 (97%)
Frontális ütközés: 15,7
Oldalütközés: 8
Oszlopütközés: 7,7
Ostorcsapás: 3,3
Gyerekvédelem összesítés: 41 (84%)
Gyalogosvédelem összesítés: 22 (61%)
Fejvédelem: 12
Medence: 3,9
Láb: 6
Biztonsági asszisztensek összesítés: 5 (71%)
Sebességhatároló: 0
ESP: 3
Övemlékeztető: 2
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén | Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön |
Aztán eltelt pár hónap, és jött az Euro NCAP − szerintem nem túl jól sikerült − reformja . Új norma, új vizsgálati kritériumok és új eredmények. Az első hat autó között nem volt VW, így Golf se. Viszont néhány hét múlva megérkezett a megnyugtató hír, hogy a VW Golf VI az új norma szerint is ötcsillagos. Nofene, ennyire fontos kocsi lenne, hogy fél éven belül kétszer is falhoz csapják, kétszer végigcsinálják vele az elég költséges tesztprocedúrát? Mindezt úgy, hogy a várható eredmény ismét papírforma szerinti, hiszen a legutóbbi változtatások alkalmával nem szigorítottak, sőt, szinte könnyítettek az elvárásokon. Aztán megnéztem a képeket és a videót közelebbről, és mindjárt világossá vált minden: ez ugyanaz a teszt, szó sincs ismétlésről, egyszerűen csak a korábbi eredményeket kiértékelték az új norma szerint is. Egy törésteszttel kétszer futtatják meg a közvélemény előtt, hogy jaj de milyen biztonságos a Golf VI.
Csak azt nem értem, hogy ha a Golfnál meg lehet csinálni az új értékelést, akkor a többi autónál miért nem? Vagy ha a VW-t már eleve az új norma szerint tesztelték, akkor mennyire volt tisztességes dolog − mondjuk a vetélytársakkal szemben − gyorsan, még a régi norma szerint is lekommunikálni az öt csillagot? Ez persze nem csorbítja a Golf VI érdemeit, ettől még nagyon is biztonságos kocsi − csak az ilyen politikainak tűnő döntések után kissé keserű az ember szájíze. De lássuk a részeredményeket.
Csodás, 97%-os a felnőtt utasok védelmi színvonala a Golfban, a frontális ütközésnél a balkormányos, 1190 kilogrammos, 1.4 Trendline modell A-oszlopa mindössze 6 milliméterrel vándorolt hátrébb. Az utascellában a túlélőtér tökéletesen érintetlen marad, a kormány és a pedálok sem mozdultak el a helyükről 10 millimétert meghaladó mértékben. A vezető lábát térdlégzsák óvta meg − sikeresen − a sérülésektől, és a Golf azt is bebizonyította, hogy hasonlóan magas szintű védelmet nyújt az eltérő magasságú vagy különböző testhelyzetben ülő utasoknak. Oldalütközésnél is hatékony a Golf, de itt azért akad javítani való. Az új norma szerint az oszloptesztnél már nemcsak a fej, de a mellkas sérülésének veszélyét is vizsgálják, s eddig szinte az összes tesztelt kocsi − és a bennünk ülő dummy − elvérzett ezen a ponton. E tekintetben a Golf is veszített pontokat, de a VW ígéretet tett arra, hogy javítják az oldallégzsák egyik rögzítési pontját − visszamenőleg, a már kiszállított kocsikon is. Nagyon jó eredményt ért el a szintén friss ostorcsapás elleni vizsgálatokon a Golf VI, ahol az ülések és a fejtámlák egy ráfutásos balesetben bekövetkező sérülések elleni védelmét tesztelik.
Kitűnő, 84%-os védelemben részesülnek a gyerekek a Golf fedélzetén, és a levonásokat is csak jelölési hiányosságok miatt kapta a wolfsburgi autó. A Bobsy G0/1 ISOFIX típusú gyerekülésekbe helyezett másfél és hároméves babákat modellező bábuknál egyik ütközésnél sem jeleztek sérülésveszélyt a műszerek. Viszont a kocsi nem figyelmeztet elég feltűnően az első utas oldalára, menetiránynak háttal betett gyerekülés és az első légzsák veszélyeire, ezért levontak tőle pontokat. Persze ez a légzsák kikapcsolható, de az állapotáról sem kap elég egyértelmű tájékoztatást a vezető. Az viszont dicséretet érdemel, hogy a hátsó ülések Isofix rögzítési pontjait feltűnően jelöli a VW.
Hogy a Volkswagen mennyire komolyan vette az Euro NCAP-értékelést, azt a gyalogos ütközési tesztek is bizonyítják. A lökhárító és a motorháztető éle megfelelően védi a szerencsétlen elgázolt lábát, egyedül ott keményebb a Golf, ahova a magasabbak feje becsapódik. Mindez az új rendszerben 61%-ot jelent.
Az új norma teljesen új fejezetében sem vizsgázik rosszul a német éltanuló. 71%-ot kapott a biztonsági kiegészítő rendszerek kategóriájában, mivel a menetstabilizáló rendszer (ESP) széria benne, és az első ülések biztonsági öveinek bekapcsolására figyelmeztető csipogót is alapáron adja a VW. Ami hiányzik: csipogó a hátsó ülésekről és az előre beállított sebességhatár elérésére figyelmeztető elektronika.