Chrysler Grand Voyager - 2006

Chrysler Grand Voyager - 2006 törésteszt

2007.02.09. 12:20

A kifutófélben lévő Voyager hosszú tengelytávú változata alaposan leszerepelt az NCAP gyakorlati vizsgáján. A törésteszten érdekes anomáliára derült fény: a jobbkormányos Voyager utasai sokkal veszélyeztetettebbek, mint a balkormányosoké.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 35
Frontális: 3 (19%) Oldalsó: 17 (94%) Biztonságiöv-emlékeztető: 0
Gyermekbiztonság: 37 (76%)
Gyalogosbiztonság: 0 (0%)

Az amerikai kisbusz az NCAP MPV-kategóriájában indult rohamra az akadályok ellen. Korábban egyszer már megmérettetett, 1999-ben a rövid tengelytávú változat két csillagot szerzett az elöl ülők védelmére, egyet a gyalogosokéra. A nagyobb, szebb, újabb, több légzsákkal felszerelt 2006-os modellnek sikerült rontani még ezen a korántsem fényes eredményen is.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A minősítő intézet a 2,8 literes dízel Grand Voyagert, a kisbusz hosszított tengelytávú változatát tesztelte. Az LX Premium felszereltségi szintű autókban két, két fázisban felfúvódó frontlégzsák és két fejvédő függönylégzsák vigyázott az elöl ülőkre. Biztonsági öveik megfelelelő feszességéről a karambolban előfeszítő gondoskodott, a túlzott feszülést pedig erőhatároló akadályozta meg. A hátsó külső üléseken felső rögzítőponttal is kiegészített ISOFIX-dokkoló várta a gyereküléseket. Egy ilyen Grand Voyager tömege 2068 kilogramm, az NCAP teszteredményei az 5Y543207 alvázszámtól érvényesek.

Nem elég, hogy a Voyager csak a sofőr övének bekötésére figyelmeztet, arra is csak csendben, szerényen, a félátfedéses frontális ütközésben a terebélyes kasztni úgy hajlott, mint egy kólásdoboz. Az A-oszlop kilenc centit hajlott hátra, az NCAP instabilnak ítélte az utascella integritását. A kormány - csoda, hogy az autóban maradt egyáltalán - 10,7 centit hajlott hátra, 8-at felfelé, két millimétert jobbra.

A lábakat se kímélte az autó, 288(!) millimétert, majd harminc centit hajlott hátra, 84-et felfelé a gázpedál. Az épen maradt lábak elintézésére a középkonzol, a kesztyűtartó kerete, a gyújtáskapcsoló-tömb és a kormányoszlop kerekedett fel addigi helyéről. Az NCAP teljesen biztosnak ítélte az elöl ülők lábainak súlyos sérülését egy, a 64 km/h-s félátfedéses teszthez hasonló valós karambolban.

 
A hazai Grand Voyager-tulajoknak kevesebb okuk van az aggodalomra, mint a brit, vagy ausztrál típustársaknak. Az NCAP eredetileg a balkormányos verziót törte össze, ami lényegesen jobban szerepelt a törésteszten, kilenc pontot ért el, négy csillagot szerzett, jobban kímélte a bábukat (lásd az illusztrációt lent). Amikor azonban az intézet tudomására jutott, hogy a jobbkormányost nem szerelik fel szériában térdlégzsákkal, sőt, felárért sem kérhető hozzá ilyen, gyanút fogott, és megismételte a tesztet. Egy keresztmotoros autónál nem mindegy, hogy jobb, vagy bal elejével ütközik valaminek, hiszen az aszimmetrikus motorelhelyezés miatt különbözőféleképpen deformálódik a kasztni. Az NCAP rendszeresen garanciát kér a gyártóktól arra, hogy a két különböző elrendezésben egyformán viselkedik karambolban az autó. A Chrysler nem tudta rendesen megoldani ezt a problémát, ezt mutatja a második törésteszt gyalázatos eredménye. Tippeljenek, melyik oldalon van a Voyagerben a motor felfogatása! És mivel az amúgy is a kevésbé előnyös jobb oldalra került a kormány és a pedálsor, ráadásul még térdlégzsák sem védte a sofőrt, az lett az eremény, ami. Az NCAP pedig természetesen ezt publikálta.

Az oldalütközési próbán és a póznateszten viszont egész jól teljesített a Voyager - különösen, ha figyelembe vesszük, hogy oldallégzsákkal nem, csak függönylégzsákkal szerelték fel. Egy kis gond azért akadt. A póznateszten (amikor az autót 29 km/h-val oldalvást nekilökik egy oszlopnak) a légzsák nem nyílt ki előírásszerűen, hanem beszorult a vezető feje és a B-oszlop közé. így 94%-ot ért a produkció.

Összességében a Voyager három csillagra elegendő pontot szerzett a törésteszten, de a frontális ütközési eredmények nem érték el az ehhez szükséges minimumszintet. Az NCAP még a maradék két csillagból is áthúzott egyet, mert az üléstámla és kormány közé szorult sofőrdummy mellkasán olyan erőhatásokat mértek, olyan sérüléseket észleltek, amik nagyon súlyosak, akár halálosak is lehetnek egy élő autóvezetőn.

A gyerekek viszont egész jól megúszták. Ezúttal a másfél- és a hároméves műbabát is arccal előre, az ISOFIX-szel rögzítették a hátsó üléssorban. Az NCAP nem észlelt túl nagy erőket a karambolokban, csak szokásos nyafogását vette jegyzőkönyvbe a lekeparható figyelmeztetőcímkéről, ami az első utasülés légzsákjának és a mögérakott, arccal hátrafelé néző gyerekülés inkompatibilitására figyelmeztet. Reklamált még az intézet a nem elég egyértelműen jelzett ISOFIX-kapcsok miatt, és szóvá tette, hogy az utasoldali frontlégzsákot csak szervizben lehet kikapcsoltatni.

 

A gyalogosgázolási teszt lesújtó eredményt hozott. A Voyager első traktusában is lutri utazni, de az amerikai kisbusz elé kerülni gyalogosként minden gondunkat örökre megoldja. Az első széria '99-ben még jó volt egy csillagra, a mostani verzió viszont semmi esélyt nem ad a bambáknak. 0 pont, 0%, 0 csillag.

Az oldalról ajánljuk

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
  • Tesztek

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti

Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.

március 4., 13:33
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
  • Hírek

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian

Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.

március 4., 12:05
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
  • Hírek

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban

A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.

március 4., 14:30
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből
  • Hírek

Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből

Pedig 4 millió forinttért már bőven lenne olyan használt jármű, amivel pénzt lehet keresni.

tegnap, 17:25
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
  • Hírek

Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk

A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

március 4., 13:05
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

március 4., 18:03
Joggal lehetett volna az Év Autója
  • Tesztek

Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus

Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.

március 4., 16:38
A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból
  • Hírek

A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból

Kaptak az alkalmon.

március 4., 15:53
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
  • Hírek

Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit

A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.

március 3., 05:59
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
  • Hírek

Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni

A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.

március 3., 05:59
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
  • Hírek

Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját

A magyar KAMManufaktur kitett magáért.

március 4., 17:35
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
  • Hírek

Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak

Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.

március 3., 07:35
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
  • Hírek

Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén

Negtatív rekorder lett.

március 3., 13:16
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
  • Hírek

Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk

Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.

március 3., 16:58
Visszafordult a magyar újautó-piac
  • Hírek

Visszafordult a magyar újautó-piac

Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.

március 3., 11:04
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
  • Hírek

„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök

Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.

március 3., 11:20
Emissziós pofont kaphat a Tesla
  • Hírek

Emissziós pofont kaphat a Tesla

A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.

március 3., 16:10
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
  • Hírek

Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök

Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.

március 3., 10:15
Chery Tiggo 8
  • Hírek

Chery Tiggo 8

március 4., 10:31
KAMM 912c 60th Edition
  • Hírek

KAMM 912c 60th Edition

március 4., 14:01
Mazda MX-5 Coupé Type-E
  • Hírek

Mazda MX-5 Coupé Type-E

március 3., 14:24