Chrysler Grand Voyager - 2006

Chrysler Grand Voyager - 2006 törésteszt

2007.02.09. 12:20

A kifutófélben lévő Voyager hosszú tengelytávú változata alaposan leszerepelt az NCAP gyakorlati vizsgáján. A törésteszten érdekes anomáliára derült fény: a jobbkormányos Voyager utasai sokkal veszélyeztetettebbek, mint a balkormányosoké.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 35
Frontális: 3 (19%) Oldalsó: 17 (94%) Biztonságiöv-emlékeztető: 0
Gyermekbiztonság: 37 (76%)
Gyalogosbiztonság: 0 (0%)

Az amerikai kisbusz az NCAP MPV-kategóriájában indult rohamra az akadályok ellen. Korábban egyszer már megmérettetett, 1999-ben a rövid tengelytávú változat két csillagot szerzett az elöl ülők védelmére, egyet a gyalogosokéra. A nagyobb, szebb, újabb, több légzsákkal felszerelt 2006-os modellnek sikerült rontani még ezen a korántsem fényes eredményen is.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A minősítő intézet a 2,8 literes dízel Grand Voyagert, a kisbusz hosszított tengelytávú változatát tesztelte. Az LX Premium felszereltségi szintű autókban két, két fázisban felfúvódó frontlégzsák és két fejvédő függönylégzsák vigyázott az elöl ülőkre. Biztonsági öveik megfelelelő feszességéről a karambolban előfeszítő gondoskodott, a túlzott feszülést pedig erőhatároló akadályozta meg. A hátsó külső üléseken felső rögzítőponttal is kiegészített ISOFIX-dokkoló várta a gyereküléseket. Egy ilyen Grand Voyager tömege 2068 kilogramm, az NCAP teszteredményei az 5Y543207 alvázszámtól érvényesek.

Nem elég, hogy a Voyager csak a sofőr övének bekötésére figyelmeztet, arra is csak csendben, szerényen, a félátfedéses frontális ütközésben a terebélyes kasztni úgy hajlott, mint egy kólásdoboz. Az A-oszlop kilenc centit hajlott hátra, az NCAP instabilnak ítélte az utascella integritását. A kormány - csoda, hogy az autóban maradt egyáltalán - 10,7 centit hajlott hátra, 8-at felfelé, két millimétert jobbra.

A lábakat se kímélte az autó, 288(!) millimétert, majd harminc centit hajlott hátra, 84-et felfelé a gázpedál. Az épen maradt lábak elintézésére a középkonzol, a kesztyűtartó kerete, a gyújtáskapcsoló-tömb és a kormányoszlop kerekedett fel addigi helyéről. Az NCAP teljesen biztosnak ítélte az elöl ülők lábainak súlyos sérülését egy, a 64 km/h-s félátfedéses teszthez hasonló valós karambolban.

 
A hazai Grand Voyager-tulajoknak kevesebb okuk van az aggodalomra, mint a brit, vagy ausztrál típustársaknak. Az NCAP eredetileg a balkormányos verziót törte össze, ami lényegesen jobban szerepelt a törésteszten, kilenc pontot ért el, négy csillagot szerzett, jobban kímélte a bábukat (lásd az illusztrációt lent). Amikor azonban az intézet tudomására jutott, hogy a jobbkormányost nem szerelik fel szériában térdlégzsákkal, sőt, felárért sem kérhető hozzá ilyen, gyanút fogott, és megismételte a tesztet. Egy keresztmotoros autónál nem mindegy, hogy jobb, vagy bal elejével ütközik valaminek, hiszen az aszimmetrikus motorelhelyezés miatt különbözőféleképpen deformálódik a kasztni. Az NCAP rendszeresen garanciát kér a gyártóktól arra, hogy a két különböző elrendezésben egyformán viselkedik karambolban az autó. A Chrysler nem tudta rendesen megoldani ezt a problémát, ezt mutatja a második törésteszt gyalázatos eredménye. Tippeljenek, melyik oldalon van a Voyagerben a motor felfogatása! És mivel az amúgy is a kevésbé előnyös jobb oldalra került a kormány és a pedálsor, ráadásul még térdlégzsák sem védte a sofőrt, az lett az eremény, ami. Az NCAP pedig természetesen ezt publikálta.

Az oldalütközési próbán és a póznateszten viszont egész jól teljesített a Voyager - különösen, ha figyelembe vesszük, hogy oldallégzsákkal nem, csak függönylégzsákkal szerelték fel. Egy kis gond azért akadt. A póznateszten (amikor az autót 29 km/h-val oldalvást nekilökik egy oszlopnak) a légzsák nem nyílt ki előírásszerűen, hanem beszorult a vezető feje és a B-oszlop közé. így 94%-ot ért a produkció.

Összességében a Voyager három csillagra elegendő pontot szerzett a törésteszten, de a frontális ütközési eredmények nem érték el az ehhez szükséges minimumszintet. Az NCAP még a maradék két csillagból is áthúzott egyet, mert az üléstámla és kormány közé szorult sofőrdummy mellkasán olyan erőhatásokat mértek, olyan sérüléseket észleltek, amik nagyon súlyosak, akár halálosak is lehetnek egy élő autóvezetőn.

A gyerekek viszont egész jól megúszták. Ezúttal a másfél- és a hároméves műbabát is arccal előre, az ISOFIX-szel rögzítették a hátsó üléssorban. Az NCAP nem észlelt túl nagy erőket a karambolokban, csak szokásos nyafogását vette jegyzőkönyvbe a lekeparható figyelmeztetőcímkéről, ami az első utasülés légzsákjának és a mögérakott, arccal hátrafelé néző gyerekülés inkompatibilitására figyelmeztet. Reklamált még az intézet a nem elég egyértelműen jelzett ISOFIX-kapcsok miatt, és szóvá tette, hogy az utasoldali frontlégzsákot csak szervizben lehet kikapcsoltatni.

 

A gyalogosgázolási teszt lesújtó eredményt hozott. A Voyager első traktusában is lutri utazni, de az amerikai kisbusz elé kerülni gyalogosként minden gondunkat örökre megoldja. Az első széria '99-ben még jó volt egy csillagra, a mostani verzió viszont semmi esélyt nem ad a bambáknak. 0 pont, 0%, 0 csillag.

Az oldalról ajánljuk

Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

3 órája
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28