Hyundai i20 (2009)
Hyundai i20 (2009) törésteszt
A lenézett, nehezen kiejthető nevű és a tartósnak nem nevezhető Hyundaiok kora már rég lejárt. Ha valaki azt mondja a nyolcvanas években, hogy egy Hyundai biztonságosabb lesz, mint egy hasonló méretű Honda, akkor kiröhögjük.
Arról nem is beszélve, hogy a szintén ötcsillagosra minősített Opel Corsa 2, azaz kettő légzsákot kap alapáron, a valóban ötcsillagos szintet nyújtó további légzsákokat felárért kell megvenni, míg az i20 esetében már az alapverzióban is megtalálható az oldal- és a függönylégzsák is – annak ellenére, hogy ez nem tesz jót a modell alapárának. Mégis, az Euro NCAP által falnak küldött i20 sokkal inkább tükrözte a realitásokat, mint az Opel, már csak azért is, mert ötajtós volt. Igaz, a Hyundai megkapta az ESP-ért járó pontokat is, holott ez mindenhol opció, de valószínűleg becsszóra megígérték, hogy az EU-ban eladott kocsik 85 százalékában benne lesz. Amit Brüsszelben elhittek, és adtak rá három pontot. Ettől függetlenül az i20 törési tulajdonságai megkérdőjelezhetetlenek, íme a számok:
Teszteredmény |
Teszteredmények:
Felnőtt teszt összesítés: 32 (88%)
Frontális ütközés: 13,1
Oldalütközés: 8,0
Oszlopütközés: 7,8
Ostorcsapás: 2,7
Gyerekvédelem összesítés: 41 (83%)
Gyalogosvédelem összesítés: 23 (64%)
Fejvédelem: 12,0
Medence: 5,2
Láb: 5,8
Biztonsági asszisztensek összesítés: 6 (86%)
Sebességhatároló: 0
ESP: 3
Övemlékeztető: 3
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén | Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön |
A törésteszthez az 1,4 literes, benzines verziót választották, amely a ma már szokványos módon teljesítette a frontális ütközést, vagyis az utascella stabil maradt, az A-oszlop mindössze 5 millimétert mozdult hátra. A légzsák nem hagyta a vezetőt nekicsapódni a kormánynak, amely csak oldalirányban mozdult el, és a pedálok sem hátrálnak túl sokat. Bár sokak számára részletkérdés, hogy kemény az i20 műszerfala – tapogatás szempontjából tényleg az –, az alatta megbúvó struktúrák is veszélyesen kemények, és ezek picit súlyosbítják az elöl ülők sérüléseit. De csak épphogy, az i20 összeredménye, már ami a felnőtt utasokat illeti, minden elismerést megérdemel, azzal együtt is, hogy a nyakcsigolyák azért megérzik, ha valaki hátulról szalad bele a kis Hyundaiba.
A gyerekek védelme is egészen jó, akár a kicsi, másfél éves babát, akár a menetirányban bekötött háromévest vizsgáljuk. Feltéve persze, hogy a gyár által ajánlott Fair Isofix üléseket használjuk a szállításukra, és a beszereléskor dekódolni tudjuk a hátsó Isofix-csatlakozók kissé homályos jelzését. Amúgy elöl az utaslégzsák kikapcsolható.
Hogy a Hyundai tényleg bizonyítani akar, jól jelzi, hogy még a gyalogosvédelemre is nagy hangsúlyt fektettek, amit persze a magasan húzódó puha motorházfedél és az alatta mélyen elhelyezett apró motor is támogat. A lökhárító is puhán bánik a lábakkal, viszont az a rész, ahová egy felnőtt feje becsapódna, már túl kemény. Viszont így, hogy az összeredményt egyetlen osztályzattal értékeli az Euro NCAP, a gyalogosteszt is hozzájárult az öt csillag megszerzéséhez. A Hyundai nem tétovázott a potyapontok begyűjtésével sem, még a hátsó övek becsatolására is figyelmeztet, bár nem alázkodtak meg, és a sebességkorlátozót ők sem hajlandók alapáron adni. Ahogy más cégek sem.