Az egyiknek sikerül…
…a másiknak meg nem. Valószínűleg az Euro NCAP tesztelői se nagyon értik, miként lehetséges, hogy az ötcsillagos Kia Cee’d után a vele műszakilag teljesen azonos Hyundai i30-nak csak négyet adnak. Vagy ők igen, de én nem.
Négy csillag a felnőttek védelmére, három a gyermekbiztonságra és kettő a gyalogosvédelemre. Nem rossz eredmény, de azért a kategória élvonalától így jócskán elmarad a dél-koreaiak újdonsága. Öt csillagot kapott a BMW 1-es sorozat, a Citroën C4, a Fiat Bravo, a Ford Focus, a Mercedes A-osztály, a Nissan Qashqai, az Opel Astra, a Peugeot 308, a Renault Mégane, a Toyota Auris és Corolla, a Volvo C30 és a VW Golf. Azaz nagyjából a kategória összes valamirevaló képviselője. A kompaktok szegmensében az utóbbi néhány év népszerű új modelljei mind hozták az ötcsillagos szintet. Melléjük szeretett volna a Hyundai az i30-cal felzárkózni, ezért gyaníthatóan a dél-koreaiak annyira nem örülnek ennek az eredménynek. Lássuk, hol véreztek el.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 33
Frontális: 12 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 3 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 34
Gyalogosbiztonság: 14
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Alapvetően az i30 nem szerepelt rosszul, az utascella ellenállt a becsapódás erejének, a túlélőtér megmaradt, ráadásul a dummykon mért gyorsulási értékek sem veszélyesen magasak. Még az összpontszám is megvolt az öt csillaghoz, de a vezető térdének, combjának és sípcsontjának fokozott sérülésveszélye miatt végül büntettek a szigorú bírák.
Az i30 nem teljesítette az ötcsillagos felnőtt utasvédelemhez szükséges követelményeket, bár összességében elegendő pontszámot szerzett. A sofőrt modellező bábu jobb térdének sérülése azt mutatta, hogy egymáshoz viszonyítva veszélyes mértékben mozdulhat el a combcsont és a sípcsont. Tetőzi a bajt, hogy a műszerfal alján található kiálló elemek további sérülést okozhatnak, emiatt újabb pontokat vontak le a tesztelők. Mindez együttvéve „gyenge” minősítést eredményezett a láb környékére vonatkozóan (a szemléltető ábrán pirossal jelölt terület). Az ütközés során az utastér stabil maradt.
E téren 33 pont és három csillag az i30 jutalma, ami ma már szintén nem a jobb eredmények közül való, az élmezőny többnyire hozza a négy csillagot. Pedig a 18 hónapos és a 3 éves gyermeket modellező dummykat is jó minőségű és biztonságos Britax-Römer gyártmányú gyerekülésekbe ültették a tesztelők. A fiatalabbét a menetiránynak háttal, az anyósülésre, a nagyobbét a hátsó szélső ülésre rögzítették. Az utasoldali légzsák kikapcsolható a háttal ülő gyermek elhelyezéséhez. Viszont nincs egyértelmű jelzés, amely a légzsák állapotáról tájékoztatná a vezetőt. Nem látszik jól a figyelmeztetés, hogy a légzsákot ki kell kapcsolni, mielőtt a hátrafelé néző gyermekülést behelyeznénk, mivel az utasoldali napellenző hátoldalára tették. A hátsó üléssoron az ISOFIX rögzítési pontok helyét sem jelölték egyértelműen.
E téren is volna még mit fejleszteni a Hyundai i30-on, bár a teljes képhez az is hozzátartozik, hogy a gyalogosvédelem terén ma még ritka az igazán jó eredmény. Az elgázolt gyermek fejének védelmét alapvetően jól oldották meg a tervezők. Ezzel szemben a felnőttek feje komoly sérülésveszélynek van kitéve, mivel keményen csapódik a motorháztetőbe. Hasonlóképpen durva a motorházfedél elülső része is.