Mazda 5 (2005)
Mazda 5 (2005) törésteszt
Száz százalékos oldalvédelem, 81 százalékos teszteredmény a frontális teszten: a Mazda 5 is méltónak találtatott az öt csillagra. Legalábbis ami az elöl ülő felnőttek oltalmát illeti.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 33
Frontális: 13 (81%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonsági öv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 32 (65%)
Gyalogosbiztonság: 12 (33%)
A Mazda hét személy szállítására is alkalmas családi egyterűje ideális fegyver az oldalról támadó közlekedőtársak ellen, az EuroNCAP száz százalékra értékelte az 50 km/h sebességgel érkező autókínzó célszerszámmal szemben tanúsított ellenállást. A frontális karambolokra is jól felkészítették az autót, így különösebb gond nélkül szerezte meg az öt csillagot. A gyerekek és óvatlan gyalogosok helyzete már nem ilyen rózsás, de azért nekik sem kell nagyon félniük, ha egy Mazda 5 középső üléssorára, illetve orra elé sodorja őket az élet.
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Az EuroNCAP egy 1,8 literes benzinmotorral szerelt, balkormányos, kézi sebességváltós, és ami most fontosabb, hatlégzsákos modellt áldozott fel abban a harcban, melyben, ha végül győz, a közlekedési baleset nem lesújtó tragédia lesz többé, hanem izgalmas, várva várt kaland. Az öt kilogramm híján 1,4 tonnás autó a "Small MPV", azaz kis egyterű kategóriában indult. A Mazda 5-nek olyan, már öt csillaggal büszkélkedhető versenytársak előtt kellett bizonyítania, mint az Opel Zafira, a Renault Scénic, a Toyota Corolla Verso, a VW Touran, és az érthetetlen módon szintén ide sorolt Seat Altea. A Mazda 5 elődje, a Premacy 2001-ben csak három csillagot tudott szerezni a teszten.
A frontális ütközésnél a minősítő intézet némi korholással illette az autót: a dummy-k és a légzsákok túl hamar, még a felfúvódás szakaszában (mármint a légzsákokéban, hehe) találtak egymásra. Ennek ellenére test és ballon kontaktusa stabil volt, a bábu nem pattant le és nem csúszott félre. A kormány minden lehetséges irányban elmozdult (27 mm-t hátra, 21-et felfelé és kettőt balra), de nem okozott kárt a vezetőülésben üldögélő babában. A vezetőoldali A-oszlop is hátrahajlott két centit, de ez sem jelentett veszélyt a bennülőkre, az utascella alapjában véve sértetlen maradt.
A lábtérben már komolyabb problémák adódtak. A kuplungpedál igen sokat mocorgott, az utóbbi idők tesztjeihez szokott szemnek meglepően sokat, 86 mm-t mozdult hátra (majdnem tíz centi!), ráadásul 5,3 centit hajolt felfelé. A középkonzol és a kormányoszlop, különösen a kormány állítókarja a térdeket és a lábszárat próbálta tönkretenni, így az EuroNCAP egyértelműen megállapította: frontális ütközésnél igen valószínű a sérülés a lábtérben. Ennek ellenére a bábukat a még megfelelő védettséget jelző sárga színnél riasztóbbra sehol nem sikerült beszínezni az illusztrációkon.
Derekasan helytállt viszont az autó az oldalütközésben. Az ajtóknak eresztett másfél méter széles faltörő kos nem tudott kárt tenni az utasokban, sem a felnőttekben, sem a gyermekekben. Az oldalajtó nem csak praktikusnak, de biztonságosnak is bizonyult.
A középső üléssorban, ISOFIX-rögzítéssel fixált gyerekülésekben csücsülő gyermekmakettek védelmére 65%-ot, azaz ötből három csillagott kapott a Mazda. Az EuroNCAP nem említ konkrét hibát, hiányosságot, még az első utasülésbe helyezett, menetiránynak háttal fordított gyerekülés és a légzsák találkozásának veszélyeit ecsetelő matricázást is két pontra értékelte a háromból) kemény ülések? Túl szorosan, rugalmatlanul tartó övek? Nem tudjuk.
Az elütött gyalogosokkal szemben átlagosan kíméletes a Mazda, két csillagot kapott a négyből. Érdekes módon ez az eredmény visszaesés az elődhöz, a Premacyhoz képest, amely a Daihatsu Sirion után a második háromcsillagos gázoló volt az NCAP történetében. A laposabbra, ékszerűbbre, csinosabbra dizájnolt frontnak az óvatlan gyalogjárók isszák meg a levét.