Smart Forfour (2005)
Smart Forfour (2005) törésteszt
A kisautó négy csillagot szerzett a felnőtt utasok védelmének versenyszámában, ami a szuperminik mezőnyében nem rossz egy 2003-as fejlesztésű modelltől. Annál szomorúbb a kétcsillagos gyermek- és az egy csillagra értékelt gyalogosvédelem.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 26
Frontális: 12 (75%) Oldalsó: 13 (72%) Biztonsági öv-emlékeztető: 1
Gyermekbiztonság: 18 (37%)
Gyalogosbiztonság: 18 (37%)
Bár a Daimler-Chrysler nemrég a négyajtós Smart gyártásának leállításáról döntött, azért még gyorsan elmondjuk, mit végzett tavaly az NCAP-nél a kisautó. A minősítő intézet jobbkormányos, Pulse felszereltségű modelleket tesztelt, egyenként 965 kilogrammal kerültek a vágóhídra. Az autókban két (egy fázisban felfúvódó) front- és két oldallégzsák, őv-előfeszítők és erőhatárolók óvták az elöl ülőket. Az ISOFIX gyermekülés-rögzítési rendszer feláras extra a Smartnál, a kivégzett autókban nem volt ilyen. Aminek most nem vették hasznát a bábuk, de az országúton jól jöhet: az ABS, a menetstabilizáló és a fékasszisztens minden Pulse-hoz jár. Két pontot már ép állapotában elbukott a Smart: az autó csak a vezető övének bekötésére figyelmeztet.
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
A frontális ütközésben a Smart karosszériája csupán minimális mértékben deformálódott. Az első ülések biztonsági berendezései jól és hatékonyan működtek, egyben tartották a két felnőtt dummy főbb alkatrészeit. A lábtérben azért folyt némi vérengzés, a műszerfal egyes kemény, durva szerkezeti elemei nem viselkedtek valami kíméletesen a térdekkel. A pedálok viszont nem nagyon mocorogtak, a sofőr lábtere nem szűkült le veszélyesen, amikor az ő oldalán 64 km/h sebességgel megérkezett az akadály.
Az oldalütközési teszten az első kísérlet alkalmával akadtak gondok az ajtók szerkezeti merevségével és a hátsó ajtó zárjával, de a gyártó kijavította a konstrukciós hibákat, az NCAP pedig engedélyezte az újabb próbálkozást. Az ülés oldalából kipattanó légzsák hibátlanul működött, de a vezető mellkasát így is veszélyesen intenzív terhelés érte. Az intézet ráadásul némi utólagos korrekcióval még súlyosabbnak minősítette a helyzetet, mert a teszt során fura, irreális erőátadásokat tapasztaltak dummy és ülés között, ami szerintük egy valós karambolban máshogy alakulna.
Az első utasülés frontlégzsákja kapcsolóval iktatható ki, ha a székbe menetiránynak háttal fordított gyerekülés kerül. Az idevágó figyelmeztetéseket a ForFour gyártója egyrészt az utasoldali napellenző külső oldalára ragasztott, piktogrammal illusztrált, két nyelven megfogalmazott szövegű matricákon tette közhírré. Hogy erős napfényben is szem előtt legyen az intelem, a tetőre, a napellenző alá is került egy címke. Ezek után az NCAP már csak abba tudott belekötni, hogy a matricák könnyen eltávolíthatók; jobban örültek volna egy varrt, vagy nyomott felhívásnak.
A teszten a gyártó által is ajánlott Britax Römer Duo Plus üléseket használták, ebbe került a másfél és a hároméves gyermek-imitáció. A biztonsági üléseket ISOFIX híján a felnőtt övekkel rögzítették, mindkettőt arccal a menetirány felé. A nagyobbik gyermek fejét az ülés sem a frontális, sem az oldalütközési próbán nem tudta megtartani. A 18 hónapos műcsemete fittyet hányhatott az oldalról jövő veszélyre, de a szemtől szembeni karambolban fejére és mellkasára bizony akkora teher nehezedett, amely igen megviselte csöpp kis testét.
Ha úgy alakul, hogy a Smart ForFour épp 40 km/h sebességgel elgázol egy felnőttet, van egy kis remény. A motorháztető elülső élén és felületének azon a tájékán, ahová vélhetőleg az áldozat feje fog csapódni, a lemez mutat némi párnázottságot. A gyerekeket, akár csak odabent, kint sem szívleli a Smart, az ő fejük mindenképp kemény vason koppan majd. A lökhárító viszont életkorra való tekintet nélkül töri a lábakat.