Volkswagen Transporter T5 (2008)
A nagy testvér vigyáz ránk, de nem szerzett öt csillagot. Ezt leginkább annak köszönheti, hogy a függönylégzsák csupán opció. Mint a legutóbbi tesztsorozat összes tagja, ez is nagyon vigyáz a gyermekekre. Viszont a gyalogosok jobban teszik, ha nem lépnek a T5 elé.
Már elmúltak azok az idők, amikor a haszongépjármű-alapú személyautók a biztonság terén sok engedményt tettek. Gyakorlatilag a térdlégzsák kivételével a ma létező összes légzsák elérhető még a Transporterhez – azonban a fejet védő függönylégzsák opció, így ennek hiányában elmaradt az oszlopteszt. Ellenben még Isofix-csatlakozó is van a hátsó sorban, ennek is köszönhető a jó gyermekvédelmi eredmény. A teszten egy rövid, TDI-motoros, bal oldali tolóajtó nélküli személyautó kivitelű verzió szerepelt, balkormányos kivitelben. Ezt a járgányt az Euro NCAP a nagy MPV-k, azaz a nagy többcélú járművek közés sorolja, vagyis ugyanabban a kalapban van, ahol például a VW Sharan, a Chrysler Voyager, a Renault Espace és (valamilyen megmagyarázhatatlan okból) a Nissan Serena is.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 27
Frontális: 11 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 0 Oszlop: -
Gyermekbiztonság: 40
Gyalogosbiztonság: 20
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
A frontális teszten pontokat veszített a testes VW, amit elsősorban annak köszönhet, hogy a combcsontokra nézve némi sérülési kockázatot jelent a műszerfal struktúrájának kialakítása. Az utas mellkasa is kap egy ütést, de alapvetően jó védelmet nyújt a busz, amikor a deformálódó akadálynak ütközik, 40 százalékos átfedéssel. A videón jól látszik, hogy a nehéz jármű (1945 kg) felső része szinte átgyalogol a személyautókra méretezett magasságú akadályon, majd a busz visszapattanva erősen kifordul az eredeti irányból, ami óriási mozgási energiát (=ütközést) jelez.
Ami az oldalütközést illeti, az eredmény: maximális pontszám, holott még oldallégzsák sem volt a mezítlábas tesztpéldányban. Az ok egyszerű: az 50 km/órával becsapódó, deformálódó elejű kocsi valahol lent a mélyben csapódik be, az utasokat pótló dummyk pedig nagyon magasan ülnek, és köszönik, jól vannak. Tanulságos az oldalütközés videója olyan szempontból, hogy a magas járművek utasai mennyire felül tudnak emelkedni a problémákon.
Az oszlopteszt elmaradása, illetve az öv bekapcsolására figyelmeztető jelzéssel elért nulla pont azonban az összesítésben csak négy csillagra volt elég a VW-nek. Ellenben a gyerekeket nagyon magas pontszámmal védi, ami részben a nagy tömegnek és a hatalmas térnek is köszönhető, no meg a Bobsy GO/1 álnéven feltűnő Isofix biztonsági üléseknek is. Aki viszont az anyós helyén szeretné szállítani pici babáját (menetiránynak háttal), annak kicsit nyűgös módon a szervizbe kell mennie, hogy a légzsákot kikapcsoltassa, majd – amennyiben jó a viszonya az anyóssal – az út végén visszakapcsoltassa. Ezt zokon vette a bizottság, ahogy a légzsák-nemkikapcsolás veszélyeit sem ecsetelték eléggé részletesen a napellenzőn. A hátsó Isofix-pontok jelölése sem felelt meg a szőrös szívű bírálóknak. De ezt már kezdik megszokni a gyártók, a magas pontszámmal elért négy csillag így is szenzációs eredmény a T5 esetében.
A gyalogosok helyzete már kevésbé irigylésre méltó. Az eredmény: egyetlen csillag. A meredek és kemény orr bizony nem kedvez a figyelmetlenül autó elé szaladóknak, ezért mindig nézzünk szét alaposan!