Disznók a műjégen

2007.10.05. 09:59

Adatlap Volvo V70, Xc70 D5 Summum - 2007

  • 2401 cm3-es,soros 5 hengeres dízel
  • 185 LE @ 4000 rpm
  • 400 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.9 másodperc
  • Végsebesség:
    225 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 11 810 000 Ft
A Volvo régóta a biztonság bajnoka. Mostanában az aktív, öntevékeny biztonságban is, de vajon fejlődött-e a technika? Kipróbáltunk öreget és fiatalt a szimulált jégpályán.

Tripla salchow - dupla leszúrt rittberger - Volvók a vezetéstechnikai pályán

"A különösen csalóka utakon pedig a DSTC dinamikus menetstabilizáló rendszer gondoskodik arról, hogy uralja járművét" - ez volt az a prospektusból származó mondat, amiből az ötlet eredt, hogy elvigyem a V70-est a méltó próbára. Vagyis egy olyan vezetéstechnikai pályára, ahol különösen csalóka utakat szimulálnak.

Választásunk a Magyar Autóklub Közlekedésbiztonsági és Oktatási Parkjára esett. A többféle gyakorlat közül a jeges, latyakos útfelületet imitáló speciális pályaszakaszt választottuk, itt a rántópad gonosz beavatkozása nyomán büntetlenül tesztelhetjük a téli körülményeket. Felhívást tettünk hát közzé a legelszántabb Volvo-buzik virtuális közösségében . Egy hátsókerék-hajtású járművet kerestünk, úgy vélve, ha volt fejlődés, azzal szemben mérhető lesz. Előbb egy 940-essel, majd egy V70-sel jelentkeztek - ez elsőkerekes, de nincs benne menetstabilizáló -, végül befutott egy 740-es is.

Végül tizenhárman lettünk. 6 hátul, 6 elöl hajtott Volvo, 1990-2001 közötti évjáratokból. Volt kopottas és makulátlan, gyengécske és erős. Mindenki mehetett a tesztpályán, sokan kipróbálták az új V70-est; én most azokra az autókra szűkíteném a leírást, melyeket autóklubos oktatónkkal több körben kipróbáltunk.

12 másik

Ezúton köszönjük meg a közreműködést a 12 lelkes volvósnak:

  (nick)név   típus, motor   évjárat   hajtás
Bogyo65 480 1.8 '90 első
Brukner S40 2.0 '98 első
Bys V40 1.6 '01 első
dani740 S70 2.0 aut. '98 első
GARFIELD V70 2.0T aut. '98 első
ícsí 345 GLS 940 2.0T '95 hátsó
kopiteki 940 2.0T '92 hátsó
Longboat 740 2.3 16V '90 hátsó
l.ovlov 740 2.3T aut. '90 hátsó
niveás S90 3.0 aut. '97 hátsó
őrző 960 3.0 aut. '96 hátsó
Weasy 850 2.0 T5 '95 első

A 17 éves 740-es egyaránt alkalmas dupla leszúrt rittbergerre és az akadály kikerülésére. A kettő közül nem az autó, hanem a sofőr választ: ha a megcsúszás után rémülten a féket tapossa, a hátulja megállíthatatlanul kitör, a pörgést csak a lendület elvesztése vagy egy tereptárgy torpantja meg. A hátsó hajtás a vezető ösztönös reakciónak természetes ellenfele. Tanulva a hibákból a sodródás azért korrigálható.

Én is itt tanultam meg, mit kell csinálni jeges úton megcsúszva: kormánnyal és gázzal uralni a tömeget. A legfontosabb: megállni úgysem tudunk az előttünk álló tárgyig, próbáljuk meg kikerülni.

5 évvel volt fiatalabb a 940-es, ennek ellenére a legszebb piruetteket vele produkálták. A többinél elhanyagoltabb futómű és rosszabb abroncs még a sokat látott oktatót is meglepte. Közeleg a tél, bár tavaly elmaradt, ne érjen senkit készületlenül, ha idén beköszönt. Nem magánügy, meg tud-e állni egy váratlan szituációban, saját magán kívül másokat is veszélyeztet leharcolt autójával. Azért ne temessük a jó 940-est: egyszer sikerült orral előre végigmenni a pályán, tehát némi gyakorlással a hátsókerekesek is kordában tarthatók.

Amikor a Volvo bő 20 éve piacra dobta az első elsőkerék-hajtású autóját , sokan nevezték becstelennek az ötletgazdát. Az első generációs V70-es remek úttartású jármű. A jeges vagy latyakos úton, ahol a faroló autót gázzal lehet egyenesbe állítani, az első hajtás álom. A fehér gép egyszerűen nem tudott megcsúszni, legalábbis tulajdonosa, az oktató és magam is hiába provokáltuk.

Tanuljon szakértő kormánymozdulatokat videóról

iPod (640x360, 36 MB) | WMV (640x360, 53 MB) | DivX (640x360, 63 MB)

A DSTC-vel felvértezett V70-es egy "kezesbárány", ahogy Pétertől, az oktatótól hallottuk. Remek súlyelosztása eleve nagyon pontos irányítást tesz lehetővé, a menetstabilizáló pedig a szükséges korrekciós mozdulatokat egyszerűsíti. Jóval kisebb kormánymozdulat kell a jármű feletti uralom visszaszerzéséhez. Nem csodálkozunk, végül is az elektronika a vezető tudását pótolja, és bizony ez a szakértelem a vezetők számának emelkedésével gyengült. Ne higgyük, hogy helyettesítené a gyors reakcióidőt, a problémafelismerő és -megoldó-képességet. Az autót (még) mi vezetjük, és amíg néhány vacak gumin gördül, csodát ne várjunk.

Volvo kombi

  • 913
    V70 kéne
  • 292
    Régi kocka kéne
  • 223
    Nem kéne egyik sem

Sorrend? Az nincs, tanulság viszont van. A végső konklúzió szerint, amit oktatónktól hallottunk, minden autó vezetését meg kell tanulni. A gyárilag programozott vagy az elhanyagolásból eredő nehézségeket szerényebb tempóval és vészhelyzetben nagyobb koncentrációval elháríthatjuk. Ne sajnáljuk az időt autónk tulajdonságainak megismerésére, mielőtt jönne a baj.


Mozgás a rántópad hatósugarán kívül

Az erősebb dízel a 2,4D-hez képest 770 000,- forintos presztízsfelárral kapható. 400 Nm, hiába 17,5 mázsa a V70-es, neki semmiség. Főleg kézi váltóval, amiről évek óta azt hittem, kizárólag a kínálatban szerepel, gyártani egyet sem gyártanak belőle. Nem is láttam, nemhogy vezettem volna, így fogalmam sem volt, mire képes. Nos, nagyszerű blokk. Nem szeretek kapcsolgatni, de ezért érdemes. Persze ne hagyjuk 1700 alá esni.

4000 fölé sem érdemes pörgetni, noha egészen ötezerig elforog, de ott már kevesebb ereje van, mintha levennénk a gyújtást. De a kettő között pazar, süvítve gyorsul, érzetre semmi köze a lapos unalomhoz . Fura ugyan az alapjáraton és kis fordulaton érezhető vibráció, páros hengerszámmal kétségbeesve rohannék a szervizbe, de ez öthengeres, hát istenem, 1200 alatt rázkódik egy kicsit. Biztos így tett az S80-asban is, csak ott haladás közben nem esett ez alá, automata lévén. Ha eltekintünk az oktatópályás kínzástól, 9 alatt maradt a fogyasztás, ez nem rossz.

Egy baj van csak, az sem konkrétan a motorra vonatkozik: tesztautónk a közepes felszereltséggel és a nem elhanyagolható árú extrákkal 13,4 millióba kerül. 500 ezerrel drágább, mint a presztízsben értékesebb S80. Vagy lehet, hogy nem is a limuzint tekintik csúcsmodellnek? Amióta kétliteres benzinessel és dízellel kapható, attól tartok, feláldozták a fukarság oltárán.

És hogy milyen maga a V70? Mármint az életben, amikor épp nem akarják kitépni rántópaddal a hátsó futóművét? Lapozzon.