Páncélozott Merci: 1000 DM

Vám: Az új autóvám 2.

2001.01.18. 13:25

Hivatalos statisztika nem készült, de a vámhivatal összehasonlító értékének általában a 10%-a szerepel a számlákon. Ezt persze senki sem hiszi el. A vámhatóság ilyenkor kalkulál egy saját árat, valamint kiszámítja, mennyit kell fizetni a számla alapján és a kettő különbözetére vámbiztosítékot kér. Ezután van 30 napja, hogy bebizonyítsa, a számla nem jó.

Amennyiben cég importálja az autót, a VPOP tarthat hatósági vizsgálatot. Végignézik a könyvelést. Megnézik az utalásokat. Megvizsgálják a költségeket. Természetesen felvehetik a kapcsolatot a kinti vámszervekkel is. Megkérhetik a kinti kollégákat, nézzék már meg a következő számlát, hátha ott van a maradék összeg ugyanarról az autóról.

 
   
   

A belföldi vizsgálat még 30 nappal hosszabbítható, utána mindenképp határozatot kell hozni. Amennyiben külföldi vámhatóság is bevonásra került, 12 hónapra fel lehet függeszteni a belföldi eljárást. Ilyenkor az autó használható, csak a vámbiztosíték sorsáról van szó.

Időnként a vámosok nyernek, besöprik a pénzt, és persze eljárás is indul az importőr ellen. Gyakran egyszerűen nincs idő és kapacitás a számlák után járni, ilyenkor nyer az ügyeskedő. 100-200 ember rendszeresen megfordul ilyen számlákkal és autókkal a vámhivatalban.

Ez meglehetősen nagy üzlet, sok milliót lehet keresni akár egyetlen ilyen autón.

A jogalkotó persze megpróbált védekezni ez ellen. A rendeletek szerint a kereskedő által behozott autóknál, amennyiben 20%-kal eltér a számlaérték az Eurotax katalógusból számolt értékkel, automatikusan felülvizsgálat indul. Magánszemélynél ilyen gond nincs. Ott a számlát megköszönik, de mindenképpen az Eurotax katalógusból számolnak. Ezt a vámosok rendszeresen frissítve, CD-Rom on kapják meg.

Nézegetve az árakat, bizony meglehetősen drágán számol az Eurotax. Az internetet végigböngészve nem is nehéz olyan kereskedői ajánlatra akadni, ami a 20%-os határérték alsó végét közelíti. És ebből a helyszínen még tényleg lehet alkudni.
-Ha valaki hoz egy olyan számlát, amin csak a 70%-a van annak, amit az Eurotax mutat, azt gond nélkül elfogadjuk. A kötelezően előírt vizsgálat persze megindul, de különösebb akadékoskodás nélkül le is zárul.

 
   
 

Vegyük sorba, hogyan is lesz Magyarországon érvényes papírokkal ellátott jármű a külföldön vásárolt autóból. Az első a számla helyes kitöltése. Ezen meghatározott adatoknak mindenképp szerepelniük kell. Vevő és eladó neve, címe, az üzletkötés ideje, és nagyon fontos, hogy fel legyen tüntetve, hogyan történt a fizetés. Készpénz, átutalás, ilyesmi.

Ezután kell szereznünk egy külhoni vámrendszámot, kötelező biztosítást, és már indulhatunk is a magyar határ felé. Amennyiben trélerrel indultunk a túrára, az utóbbi kettőt megúszhatjuk, de az ilyen szállítás nem olcsó mulatság. Csak a profiknak éri meg. Igaz, nekik nagyon.

-Láttam olyan számlát, amin a Németországból Budapestig szóló fuvardíj kevesebb volt, mint amennyiért engem a taxi innen hazavinne! -meséli Horváth hadnagy.
A magyar határon egy előzetes vámérték felmérés történik. Ki kell töltenünk egy egységes vámárunyilatkozat nevű nyomtatványt. Itt már lobogtathatjuk számlánkat, de a lényeg az Eurotax katalógus alapján kikalkulált ár. Itt mondanak egy összeget, a majdan pontosan kiszámított vámértékhez közeli számot.

Ezt a vámbiztosítéknak nevezett dolgot valahogy bevasalják rajtunk. Előrelátóan fizethetünk egy külön erre a célra fenntartott számlára előre is, esetleg a helyszínen kézpénzben, de speditőr cégtől kérhetjük ennek az összeg átvállalását, mintegy kezességet kérve a fizetendő összegre. Ez utóbbi sem olcsó, a kívánt összeg 10-15%-a.

Ez remek bolt a speditőr cégeknek, leginkább az uzsorakamatra emlékeztet. Korábban az volt az eljárás, hogy egy cég pár millió forint ellenében akár milliárdokra is vállalhatott vámkezességet. Ma már ez a gyakorlat megszűnt.

Ha ez rendben van, akkor kapunk egy ideiglenes rendszámot, és egy útbaigazítást, hogy a 7. számú vámhivatalban kell jelentkezni 2-3 napon belül. Mindenkit oda küldenek, de a magánszemélyek által behozott autók vámolása igazából a Gergely utcában történik.

A vámhivatalnál az első dolog, hogy a közlekedésfelügyelet kiállít egy előzetes bizonyítványt, ami alapján a vámkezelés megtörténhet. Ezután jön maga a vámolás.
-Körülbelül napi 150 autóra van kapacitásunk. Ha reggel idejön a tulajdonos, délutánra, de legkésőbb másnapra elkészülünk a papírokkal. A szűk keresztmetszet nem itt, a vámosoknál van.

 
   
 

Ezután még egyszer el kell látogatni a közlekedésfelügyeletre. Meg kell szereznünk az egyedi forgalomba helyezési engedélyt. Itt történik az eredetvizsgálat is. Ez akár egy hónapot is igénybe vehet, egyszerűen szűk a kapacitás a megnövekedett forgalom ellátására.

Horváth hadnagy a lekísér az ügyintéző helyiségbe. Érdekes, az emberek, akik a székeken ülnek, valahogy nem tartják magukat fotogénnek. Ahogy körbefordulok, mindig kicsúsznak a gép lencséje elől. Ha nem lenne egyenruhás kísérőnk, nem hiszem, hogy ilyen olcsón megúsznánk a fotózást.

A fedett tér, ahol a vámvizsgálat folyik, már majdnem üres kora délutánra. Még a kedvünkért sem sikerül egy vizsgálatot összehozni. Még nem indult meg az áradat. Tavasz elejére várják az elő nagyobb rohamot. Tovább sétálunk a szabadtéri tárolóba.

 
   
   

-Ezeket a leharcolt Opeleket is megéri behozni? - mutatok két meglehetősen megviselt járgányra.
-Biztosan Salgótarjánba mennek. Opelfalva, a közlekedésfelügyeletesek csak így hívják egymás között. Az elmúlt időszakban rengeteg került oda.
-Megérte nekik? Nem rizikós egy ilyen kiutazás?
-Nem. Igazából csak a személyi adataikat adták hozzá, mert mindig ugyanaz a pár ember járt el a nevükben.

 
   
 

Két álomszép fekete Mercedes várakozik egymás mellett. Még a rendszámuk is egymást követi. Biztosan testvérpáré lesz. Belém nyilall a bánat, mert én egyke vagyok.
-Van kapcsolat, esetleg informális a rendőrséggel, netán a nemzetbiztonságiakkal?
-Előfordul. Akadt olyan, hogy körözött személy szeretett volna behozni magának autót. Volt olyan is, hogy a szokásos 1000 márkás számla vámérték ellenőrzésekor derült ki, a behozni kívánt Mercedes páncélozott. Így egy kicsit 300 000 márka fölé csúszott az ára.

 
   
   

Egy fekete BMW-ről akkurátus gondossággal van leszedve az első és a hátsó lökhárító, meg a visszapillantó tükör borítása. Az én nem túl avatott szemem is rögtön átlátja, ezt szerelő csinálta, nem baleset következménye.
-Ezt az autót sérültnek fogjuk vámkezelni. A vámon nem kap nagy kedvezményt, 2-3% a maximum. Az, hogy netán a BMW-t követő mikrobuszban voltak a hiányzó alkatrészek, nem tudjuk vizsgálni.

Mint adófizető ennek nem örülök. Ellenben ha arra gondolok, hogy netán külföldről hoznék magamnak autót_. itt az idő. Kalandra fel! Fázósan búcsúzunk Horváth hadnagy úrtól. Az iránt érdeklődöm, hova is küldjem a cikk előzetes változatát, hogy kigyomlálja belőle az egetverő marhaságokat. - Egy e-mail cím lenne a legjobb. - Azt én is szeretnék! Már jó ideje kérjük, hogy legyen egy internet kapcsolatunk, de még semmi jele ennek. Küldje csak faxon

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.