Mesterien formált téglatest

2005.02.11. 09:47

A használtpiac súlyosan bünteti a könnyelműeket, akik újkorában képesek voltak automata váltóval és benzines turbómotorral vásárolni nagy presztízzsel rendelkező autójukat. 6 éves korában ezért a szinte hibátlan, éppen bejáratottnak tűnő Volvóért képtelenség kétmillió forintnál többet kapni.

csik.jpg

A Volvo nagyobb autóinál egészen 1998-ig makacsul ragaszkodott a dobozformához. A versenytársak egy része már a nyolcvanas évek elején kikerült a sarkok és élek bűvöletéből (l. "szivar" Audi 100), egyeseknél ez a korszak nem is létezett (pl. Opel Rekord - Omega). A doboz-Volvók nagy előnye a rendkívüli tágasság, hiszen nemcsak vállban jó mondjuk az S 70-es, de a fejünkre sem akar rátelepedni az oldalfal és a tető találkozási vonala.

Az S 70-es a 850-es átkereszteléséből született. Külalakjuk, méreteik alapján ritka ínyenc, aki első ránézésre különbséget tudna tenni közöttük. Akadnak módosítások a lámpák és a motorháztető körül, a műszerfal sokkal gömbölydedebb, de mások sokkal bátrabban nyúlnak a fészlift kelléktárához. Ettől függetlenül ne higgyük, hogy az S 70-es valami múltból itt maradt őskövület, a mostani betűszó-versenyben jó eséllyel az élmezőny közelében végezne - ABS, ECC, STC, SRS, SIPS, ETS.

A bőséges felszereltségről később, kezdjük minden magyar autóvásárló kedvenc vesszőparipájával, a fényezéssel. A sötétszürke metált sajnos mostanság nem tartják fent a 4,60 méternél hosszabb személygépkocsiknak (rezzenéstelen arccal alkalmazzák a Smartokon, haszonjárműveken is), de a tömegesedés ellenére igen elegáns megjelenést kölcsönöz az S 70-esnek. Azt hiszem, e Volvót használva alaposan fel kéne frissíteni ruhatáramat, mert a különböző diszkontokban vásárolt, kissé kitérdesedett pantallóim és felületi foszlásra hajlamos zakóim (amik olyan jól passzolnak saját autóimhoz) alulöltözötté tennének. A színválasztékon belül előkelő helyet foglal el a fekete és a sötétkék, de elég sok a világos is. Tudom, kissé hihetetlen, de a minap egy epermetál S 70-es haladt velem párhuzamosan a Soroksári úton, azóta nemcsak egy Yarison vagy Micrán tudom elképzelni az árnyalatot. Tényleg jól nézett ki, na, és nem is ittam semmit.

Az autó arányai a kapitalizmus lassú beszivárgásának boldog pillanataira emlékeztetnek. 15 éve egykori munkatársam az ezerötösét cserélte Ford Taunusra, micsoda szenzáció volt az a remek, tepsi alakú limuzin! Hosszú negyedórákat állt szerzeménye felett, és gyönyörtől eltelve rebegte, számára ez az igazi forma - és mi, az irigy közönség nem tudtuk cáfolni. A függőleges hűtőmaszk, a hatalmas, sík motorháztető, a karakteresen kiemelkedő utastér, majd harmonikus lezárásként egy szabályos, szalmabálára emlékeztető csomagtartó - az S 70 üdítő kivétel a hatéves autók között. Akkortájt a tervezőket inkább a lassan olvadó fagylalttorta ihlette, ahogy ezt látjuk is majdnem egyforma alkotásaikon az utakon.

A Volvo egyetlen esetben engedett a divatnak, és lecsapta a jellegzetes hűtőrácsnak helyet adó orr-részt. A rövidke és balsikerű 480-as kaland ráébresztette a formatervezőket, hogy egy japán belpiacos kupé lemásolása nem feltétlenül a boldogulás záloga. Azóta a svéd ipari minisztérium valószínűleg a nemzeti örökség részévé tette a bordázott hűtőmaszkot. Állítom, ha egy plázaparkolónyi autóról leszednénk a márkajelzéseket, a legtöbb megkérdezett a Volvót találná el.

Az utastér luxust sugároz. A félig bőrből, félig egy (a szövőgyár által) nagyestélyinek szánt kelméből varrt üléskárpit, az egyszínűségével tüntető, mégis elegáns műszerfal és az ajtóborítások nélkülözhetővé teszik a rövid divatáramlatokhoz igazodást. E verzióban még a kategóriában szinte kötelező fabetéteket sem találjuk meg, a fémhatású plasztikok jelenkori térhódításáról pedig akkoriban még csak álmodoztak. Biztos lenne olyan ficsúr, aki lefitymálná, de annak egy húszéves Jaguar örökkévalóságnak szánt, bőrtől illatozó belseje sem tetszene. Számomra pedig az a mérce, és a Volvóé akkor is tetszik, ha világosabb árnyalatban még szebb lenne.

Aztán a kényelmi extrák: állítható kormány, állítható ülések (az anyósülés is emelhető-süllyeszthető), motoros ablakok és tükrök, mindkét napellenző kivilágítható piperetükröt rejt, első-hátsó olvasólámpák, bőrborítású középső könyöklők, 12 voltos aljzat hátul is, bőr váltógomb, deréktámasz az első utasoknak, kétzónás klíma, gyári rádiósmagnó 6 hangszóróval, belülről (illetve a távirányítóval külön) nyitható csomagtér-tető és tankfedő. Apró, de remek figyelmesség, hogy a színezett felső szegélyű szélvédőn, a belső tükör mögé árnyékoló fóliát tettek, így az ellenző mellett kevésbé döf a vezető szemébe a napsugár.

A figyelmeztető lámpa elhelyezése nem véletlen. A  mögöttünk haladó rendőrt is figyelmezteti.
A figyelmeztető lámpa elhelyezése nem véletlen. A mögöttünk haladó rendőrt is figyelmezteti.

Két hibát találtam az utastérben. Az első részben konstrukciós probléma lehet: a könyöktámasz fedelét hátrafeszítve eltörték az alatta lévő burkolatot. Valamilyen határolóval kiküszöbölhető lenne a rongálási lehetőség. A másik a használók gondatlanságából fakad: ronda felmarások a váltókonzol műanyagján. Többen megnézték, és oldószerekre gyanakodtak, de életszerűtlen nyitott nitrohígítós palackot lóbálni az első ülésen. Így én inkább a hírhedten agresszív vegyi hatásáról ismert, barna színű, szénsavas üdítőitalra gondolok. Egyszerűen felborult két kortyintás között, amikor nagyot haraptak a hamburgerbe - mivel pohártartóval nem kényeztették el a vásárlót.

Biztonsági felszereltség a megszokotton kívül: első és oldallégzsákok övfeszítővel, a hátsó könyöktámasz gyereküléssé alakítható, a hátsó ajtók mindkét első ülés mellől központilag lezárhatók (nincs is zárgomb hátul). A reklámok sulykolják a Volvo biztonságos voltát, és tényleg elgondolkodtató a 15 mázsás saját tömeg, illetve a tetőn a B-oszlopoknál keresztben futó kidudorodás. Olyan, mint a kiskategóriás kabriókon a bukókeret. Isten ments' kipróbálni, de ha muszáj volna az útról lesodródva hengerbucskázni, leginkább Volvóban lenne hozzá kedvem.

A konzervatív, elsősorban közép- és időskorúak által kedvelt külsejű Volvókat szokatlan ellentmondásként viszonylag kis űrtartalmú, de annál harapósabb turbómotorokkal látták el. Míg a kortárs (ne feledjük, a kilencvenes évek végén vagyunk) konkurencia rendkívül elégedett volt, ha a csúcsmodellbe egy 150-170 lóerős motor kerülhetett, Volvóéknál nagyjából itt indult a paletta. Békés V6-osok helyett ezért visító soros öthengeresek gondoskodnak a versenyszellem fenntartásáról. A tesztelt kétliteres autó egy kisnyomású turbóval 163 lóerővel rendelkezik, de az imponáló adatot a nyomatékgörbén találjuk: 230 Nm, 1800 és 5000 fordulat között folyamatosan.

Volvo S 70-es motorok

Háromféle lökettérfogatú benzines és egy dízel került az S 70-esekbe. Közös bennük, hogy soros öthengeresek; vígan elférnek elöl, keresztben. A kétliteresek a 126 lóerős tízszelepestől a 225 lóerős 20V turbóig terjednek. A második legnagyobb, 2319 köbcentis blokkok a legerősebbek, a T5-ös 240, az R változat 250 lóerős. A 2435 cm3-es is létezett butított, 10V verzióban, szerény 144 lóerővel, a húszszelepes turbó azért itt is kis híján üti a 200 lovat. A nyomatékértékekre kíváncsiaknak: 170-350 Nm az alsó és a felső csúcsérték a fenti skálán. Részletes információk a www.volvoclub.org.uk oldalon. A csühögők kedvelőit is kiszolgálta a Volvo, az Auditól származó 2,5 literes dízellel. (140 LE, 290 Nm)

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12