Vibráló pléhhang
Wartburg 353 tartósteszt
Mint a jó bor, úgy öregszik: aki újkorában jutott hozzá, az csak az útszéli lerohadásokra és a rejtelmes hibákra emlékszik. Aki ma tart Wartburgot, az egyik legkitartóbb csatalónak tartja.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Mindkét félnek igaza lehet, hiszen egy másfél éves Subaru Impreza légkondicionált utasteréből valóban rémálomnak tűnnek a 353-assal eltöltött évek, ám a tipikus mai használónak többet ér, hogy a derék Varnyúval még élemedett korában is fel lehet húzni egy családi házat, s közben fillérekből megúszható a relatíve folytonos üzembentartása.
Korán kaptam sokkos kiképzést wartburgológiából. '74 őszén könnyekben úszva el kellett adnunk a két évvel azelőtt újonnan vett, húszezret futott állólámpás Mercedesünket (ez volt az egyetlen értéket képviselő tárgy a birtokunkban, máskülönben hó közepétől zsíros kenyér és paprikás krumpli volt a koszt) édesapám betegsége miatt. Másfél hónappal később kiderült, hogy az öregem mégis vezethet, s az egyetlen családi autó, amire még az albánok Holdra szállásának tervezett ideje előtt felvettek rendelést a Martinelli téren (hetvenezerért), az a Wartburg volt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Pechünkre még az év decemberében megjött az értesítés, hogy a kocsit átvehetjük a csepeli Merkur-telepen. Noha jobban jártunk, mint a hajdani T-Ford vevők, hiszen nem fekete, hanem legalább fehér volt az egyetlen szín, amiből választani lehetett, s mi ráadásul a tolótetős, rádiós, dönthető üléses de Luxe kivitelt kaptuk, a baj ott gyökerezett, hogy már '74 végén elkezdték szállítani a tárcsafékes első futóművel szerelt 353W sorozatot, ami nemcsak hogy szebb volt belül, de enyhe lassításon túlmenően valóban meg is lehetett vele állni.
No és az az első találkozás... A sok egyforma kocsi közül odamentünk ahhoz, amelyikről úgy tűnt, még aznap ki tudják halászni a többi közül. Beszálltunk, megcsapott a Deutsche Reichsbahn couchette-wagonok Karipol-tisztítószaga.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Becsaptuk az ajtókat - s ott helyben majd' szörnyethaltunk. BBEENGGGG!! - szólalt meg fejünk felett ezer decibellel a mennyei lavór: a vibráló pléhhang oly soká zengett az utastérben, akár a lakótelepi ajtó dörrenése szombat éjjel kettőkor.
Azonnali kíméletlen ellenszenvet éreztünk szerencsétlen autó valamennyi csavarja iránt. Amikor ötödszörre vittük vissza a szervizbe két hengerrel (egy ízben Kalocsáról kínlódtuk haza, a lyukas AC-pumpa volt a hibás) két napig utaztunk nyitott tetővel, mert egyszer az életben ki szerettük volna próbálni milyen a síbeda-fíling, de utána senki sem tudta becsukni a fedelet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Apám meggyűlölte a kormányváltót, mert soha nem vette be a rükit, majd összetörte az elejét, mert esőben nyoma veszett még annak a rágógumiba hajtáshoz mérhető fékhatásnak, ami napos időben megvolt - úgy döntöttük, eladjuk. Nagy kő esett le a szívünkről, amikor már csak egy kis kékes füstgomoly emlékeztetett arra, hogy valaha a miénk volt.
Jó tíz évvel később, kamasz koromban azonban éppen ellentétes hatás ért. Az első saját kocsi a körben Pákó barátomé lett: a kicsikét már akkor is fruttinak számító tizenkétezer forintért vette, delfinkék-fehér volt a színe, huszonhárom évet hagyott már maga mögött, s természetesen még nem a kocka, hanem a púpos generációból származott. Az a hely! Az a gyorsulás! Ahány ezerkecske, ezeröcsi és ezerharcsa Zsigát lenyomtunk vele a lámpánál!
![]() |
|
![]() |
![]() |
Poszt-mutálós hangon, pelyhedző bajusszal, a self-made man kifejlett önbizalmával ordítottunk belőle kifelé a csillogó verdákban feszítő kisfiúknak - "Pappaattója, mi???!!!" Ahogy az a Wartburg negyedikben felszaggatta magát az Istenhegyi úton! Állat volt.
Egy kicsit értettünk már az autószereléshez, s amikor olyan hibák jöttek elő, mint anno apám ex-kockájával, pillanatok alatt, fillérekből megjavítottuk. Persze a váltó, annak valóban rettenet volt a kezelése, de a Wartburg bírta a gyűrődést: sokat mentünk vele, iszonyúan gyilkoltuk és nagyon élveztük.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Alapvetően kétütemű-ellenség vagyok, de nem tudom nem szeretni a típust - megcsapott a szele és kész. Lényegében erről szól a Wartburg-tartás: ha szereted a kihívást, nincs sok pénzed, és van legalább minimális technikai érzéked, az út szélén kicseréled bármelyik fődarabot a legközelebbi tanya udvaráról előásott cserealkatrésszel (ár: két csomag cigi), oszt' hajtasz tovább, nem is biztos, hogy lassan. Ha viszont a villanykapcsoló kicserélése gondot okoz, ne csapj fel wartburgosnak, mert apróbb hibák gyakran előfordulnak.
A Honecker bosszújának is nevezett autó ma tipikusan festőlegények, lecsúszott értelmiségi családok, micisapkás öreg taták transzportjaként szolgál - de persze sok lökött, szimpatikus arc is ilyen géppel nyomul. A kocsi előnye, hogy a zsírkrétától a vízben oldott széntablettáig szinte bármilyen üzemanyaggal elmegy - csak 2T olajat kell beletölteni kenésnek. Ezt sokan ki is használták egy időben: amikor olcsóbb volt a benzinnél, hígítóval etették a kocsit, ami nehézkesen, de azért tovarángatta a 353-ast.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezeknek a trükkös tömeggyilkosoknak kellett volna direktben a műszerfalba kötni a kipufogót - sajnos előbb fordultak volna fel a bűztől, minthogy észrevették volna, milyen fullasztó a cucc. Persze a Wartberger a jó öreg pacsuli MOL-keverékkel sem egy Nina Ricci, nem véletlen, hogy a közlekedés többi szenvedő résztvevőiből aki teheti, minden erejével megpróbálja lenyomni a négytrabantnyi anyagot eregető, mobil tüdőrák-gyárat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
