November hetedike alkalmából hatalmas ajándékkal kedveskedünk olvasóinknak. Fogadják tőlünk szeretettel ezt a kéttonnás, bő öt és fél méteres szovjet limuzint!
Aranybányára bukkantam. Egy dunántúli községben botlottam a kis veteránfelújító műhelyre és a csinos magángyűjteményre. A lelőhely pontos helyét egyelőre nem mondhatom el, csak arra kaptam engedélyt, hogy magam termeljem ki a nemesfémeket. A Totalcaron sorozatban mutatjuk be a gyűjtemény legjobb állapotú darabjait. 2006-ban a tulajdonosok szándéka szerint szabadon látogatható tárlat nyílik a különleges autókból, motorokból, ez lesz az alkalom, amikor elárulom, hova is tettem az X-et a térképen. Addig is: köszönjük a lehetőséget az Old Chip és Old Rent Kft.-nek!
Még mielőtt a garázsban a kulcsot a kezembe nyomták volna, szigorúan a szemembe néztek, és azt mondták: erről az autóról egy kicsit másképp kellene írnom. Goszpogyin pomiluj, hogyan? Milyen borzasztó dolgok derülnek ki vajon mindjárt. Lenin szelleme kísért a szovjet limuzinban? Cárivadékok vére fröcsögte tele a kárpitot? Kulákok átka ül a mozgó alkatrészeken?
Kiderült, hogy mindezekről szó sincs, illetve legalábbis nem tudnak róla. Csupán annyi az egész, hogy el kívánnak határolódni a számtalan anakronizmustól és kókánytól, amit úgyis felfedezek az autón. Tervezik a teljes, korhű rekonstrukciót, de a ZIM pillanatnyilag nem túl autentikus. Merthogy a tulajdonos Ukrajnából vásárolta, ahol leleményes restaurátorok úgy gondolták, jó lesz ebbe az autóba egy négyhengeres M24-es Volga-motor is a gyári soros hat helyett.
Ha pedig a motor Volga, legyen a váltó is az, Urrá!, kiáltottak; a kormány melletti kart kiszerelték, a padlót kilyukasztották, és ott hozták fel a padlóváltó isten tudja milyen autó fogantyújában végződő karját. Még beszereltek egy új tankot a csomagtartóba (úgyis elfér, a régit meg minek hegesztgetni), a hátsó könyöklőkből simán kihagyták a hamutartókat, úgy kárpitozták újra, i ták dálse, i ták dáléje.
A ZIM egyénisége még ezeken a bűntetteken is átsugárzik, igazi jó orosz vas, nem tudott neki megártani semmi. Mérete, tömege lenyűgöző: a méltóságteljes limuzin tartósabb darabnak bizonyult, mint szülőatyja, a szovjethatalom.
A masztodon
Tudják, mi az? Kipusztult, hosszú agyarú ormányos jószág, az elefánt bétaverziója. Az elefánt nem a mamut leszármazottja, hanem közös ősök sorából erednek, ha úgy etszik, unokatestvérek. Ebbe az ősláncba illeszkedik a masztodon. A mamut gyapjas volt, ellenben a masztodon szőrtelen bőre barnásszürke. A legnagyobb masztodonagyar, amit találtak, négy méternél is hosszabb. Önök szerint a mai afrikai elefánt kisebb, vagy nagyobb, mint egy masztodon, vagy egy mamut?Bizony nagyobb. A legnagyobb fellelt masztodon marmagassága három méter. A rekorder mamut még nála is nagyobb volt, 3,3 méter marmagasságával (az átlag 2,3 - 2,8 méter). Az afrikai elefánt marmagassága ellenben a négy métert is elérheti! Az átlagos indiai elefánt nagyjából csúcsmasztodonnyi, 2,5-3 méteres vállmagasságával. Keresztyének, figyelem: itt egy remek bibliai szemléletű értékelést találtunk az ormányosokról.
1948 májusában a GAZ autógyár (amit akkoriban a jeles külügyminiszter tiszteletére Molotov Autógyárnak, Zavod Imenyi Molotovának hívtak) megbízást kapott a kormánytól egy hatüléses modell kifejlesztésére. Az autónak a Pobjeda és a gigantikus Zisz 110 közti űrt kellett betöltenie. A projekt lefuttatására 29 hónapot adott az SZKP Központi Bizottsága.