Hidrogénes BMW az Európai Parlament elnökének

2008.04.25. 14:27
91 hozzászólás

Egy dologra jó volt ez a sajtóközlemény: tanultam valamit. Megmondom őszintén, eddig fogalmam sem volt, van-e egyáltalán az Európai Parlamentnek elnöke, és ha igen, ki az, és honnan szalajtották. Hát most már tudom, jegyezzék meg önök is: Hans-Gert Pötteringnek hívják, német kereszténydemokrata, és 1945-ben született.

Hát szerda óta már ő is BMW-vel jár, 7-essel, és vizet pufog ki. Szeretem a BMW-ket, sőt, magát a BMW-t is, rendes, őszinte, minden németségével együtt jó fej cégnek tűnik. De mindig felidegesítem magam ezen a hidrogénes 7-esen, valahányszor előkerül a világ autós sajtójában. Mert minek?

Van ez a szörnyen hatékonytalan dugattyús motor, ami több hőt csinál az elégetett üzemanyagból, mint mozgási energiát. Tudja mindenki, hogy rossz, ezért hát a legtöbben el is hajítják, amikor a jövő autóját kutatják, és csinálnak inkább tüzelőanyag-cellás, meg elektromos, meg sűrített levegős motorokat. Vagy próbálják hatékonyabbá tenni a rendszert, például a fékezési energia visszatöltésével (ezt maga a BMW is csinálja, az Efficient Dynamics termékcsalád lassításkor tölti az akkut), meg segéd-villanymotor beépítéssel, hibridrendszer fejlesztésével.

De hogy a nehezen tárolható, energiaigényesen előállítható hidrogént besuvasszuk egy mindig párolgó tankba, aztán elégessük hatékonytalanul egy tizenkét hengeres Otto-motorban - ilyen hülyeséget csak a BMW csinál. OK, hogy vízgőz jön ki hátul a luxuslimuzinból, de hidrogénnel hajtani dugattyús motort, hát az olyan, mintha hajtott kereket kormányoznánk.

Na mindegy, a BMW máshogy látja. Így:

Az Európai Parlament elnöke is csatlakozott azon politikusokhoz és hírességekhez, akik tesztelik a BMW hidrogénhajtású limuzinját. Hans‑Gert Pöttering három hónapon keresztül használja majd az új környezetbarát technológiát, összhangban az Európai Parlament saját szén-dioxid kibocsátásainak csökkentésére irányuló erőfeszítésekkel. Dr. Norbert Reithofer, a BMW igazgatótanácsának elnöke szerdán Strasbourgban adta át a világ első, sorozatgyártásra alkalmas hidrogénhajtású autója, a BMW Hydrogen 7 egyik példányát az EP elnökének. Az ünnepélyes átadáson jelen volt Anja Weisgerber néppárti EP képviselőnő is, aki a téma parlamenti felelőse.

Az átadás során Dr. Norbert Reithofer kijelentette: „Célunk a fenntartható mobilitás, amelyet csak a politikusokkal együttműködve, kiszámítható körülmények között érhetünk el. A Hydrogen 7 azt bizonyítja, hogy léteznek kezdeti megoldásaink, amelyek a helyes úton járnak. Bizonyosak vagyunk benne, hogy a hidrogénben van a legtöbb lehetőség jövőbeni mobilitásunk biztosítására. Büszkék vagyunk rá, hogy ezt a megoldást már ma valósággá tehetjük.”

A BMW csoport egyike azoknak a vezető nemzetközi autóipari vállalatoknak, amelyek elkötelezettek a fenntartható mobilitásért. A bajor konszern felelősségét a jelenlegi modellpalettában a BMW Hatékony Dinamika (EfficientDynamics) koncepcióval demonstrálja. Egyedül Európában, megközelítőleg 700.000 db Hatékony Dinamika rendszerrel ellátott gépjármű átadása várható idén. A környezettudatos innovációkkal szerelt BMW-k a 2006-ban eladott autókhoz képest kb. 150 millió literrel kevesebb üzemanyagot használnak majd fel, ami kb. 373.000 tonna szén-dioxid kibocsátás csökkenést von maga után.

A BMW több, mint húsz éve foglalkozik a hidrogéntechnológia fejlesztésével. A sorozatgyártásra alkalmas BMW Hydrogen 7 modellből száz darabot készítettek, amelyeket politikai, gazdasági és közéleti személyiségeknek adnak tesztelésre. A szemléletváltáson túl e tesztelések másik célja, hogy a hétköznapi használat tapasztalatait felhasználják a modell továbbfejlesztésében.

Felvetettem itt a szerkesztőség pár tagjának, hogy én vagyok-e a hülye, vagy tényleg a BMW. Szerintük én, mert igaz, hogy a tüzelőanyag-cella jobb lenne, ha lenne, de az csak prototípusokban, meg hamarosan eljövendő, de igazából még nem megvehető, csak állítólag szériaérett autókban van. Otto-motor meg már elég sok kocsiban. És ezért hasznos, és reményteli, ha a meglévő alapokra fejleszt egy gyártó olyan rendszert, ami minimális átalakításokkal teszi lehetővé az átállást tiszta üzemanyagra.

Fene tudja. Szerintem akkor is inkább surrogjon, mint durrogjon az a hidrogénes jövőautó. Szerintetek?