2008.08.08. 00:47
76 hozzászólás


Nem könnyű nekem autókra recskázni, inkább a motorok hoznak lázba. Egy jó kis kocsim már van. Egyelőre nem cserélném le, csak ábrándjaimban hizlalnám flottámat. Nem valami hasonlóval, modernebbel és drágábbal. Nem - elmebeteg módon mást szeretnék, elmebeteg célokra.

Amikor kis csepóré gyerecske voltam, az út mellett integettünk a nyergesvontató-félpótkocsi-szerelvényeknek (gy.k.: kamionoknak). Vártuk, hogy sörösdobozt vagy rágót dobjanak. Számomra a legnagyobb öröm az volt, amikor a katonák vonultak arra, igaz, tőlük csak csikk vagy almacsutka repült. Ennek ellenére áhitattal bámultam a nagy zöld monstrumokat: nekem máig a Tatra 813 a legszebb kortárs műalkotás.

Négy tengely, kapcsolható összkerékhajtás, csőváz, független kerékfelfüggesztés – ezen már csak fűszer a V12-es levegős blokk. A szépség a részletekben vert tanyát: a külön hengerfejtotykáktól máig elérzékenyülök. Hogy mit csinálnék vele? Jó kérdés. Szétbarmolni vagy triálgépet építeni túl jó állapotban van a katonasági készletből származó Tatra. Az "ide vele!" érzés a jelennek szól, a gyermeki örömnek – valamire csak jó lenne a 8400 Euróba kerülő monstrum.

Egy 17640 köbcentis nyolckerekű mozgatását már kétszer meggondolja az ember, nem árt, ha van valami kisebb: elhozni egy betonkeverőt, besegíteni a sógornak pár mázsa cementtel. 2545 köbcentis motorjával a 4x4-es Tatra 805 ideális választás. Strapabírását Hanzelka és Zikmund expedíciós kocsijaként is bizonyította. 1953-tól gyártották, hét év alatt Csehszlovákia minden sarkába eljutott. Használták tűzoltók és a hadsereg, de a hegyimentőknél is szolgált belőle néhány dobozos változat. Szinte gyári állapotban alkalmas egy világkörüli úthoz. Alapos motorfelújítás után tényleg lehet bízni benne, de akárcsak a 813-asnál, ebből is akad katonasági, egykor zárolt „újszerű” példány.

Ha már nekiveselkedik az ember egy 805-ösnek, ne legyen szűkmarkú az érző szívéhez: minden rendes garázsban kell lenni egy Tatra 603-nak. Ennek motorja megegyezik a kisteherautóéval, az alkatrészeket duplán beszerezve biztosan jobb árat lehet kicsiholni. A 3823 Euró mellé már ajándék a második szériás 603-as személyautó 6000-ért. Eredeti festés és kárpit, levegős V8, örökérvényű ívek: ezen a ponton kell eladni a garázst és bérelni egy hangárt.

A 813 nagy és alkalmi, a 805 halálosan férfias, de lehet, hogy a sógor építkezik vele, a 603 meg felújításra szorul. Muszáj egy imperialista dögöt is keresni, ami működik, és egy kisebb családi, eurázsiai kirándulást is kibír: Land Rover Perentie 6x6. Az ausztrálok gyártották, lényege a plusz egy tengely. Szintén hadsereg volt a fő vevő, de a privát szférába is került egy-egy példány.

Az 50000 ausztrál dollárt fellelt Landy egy levehető kempingfelépítményt kapott. Beépített zuhany, a tetőn vízmelegítőre kötött napelem. A megnövelt terhelést egy 3900-as Isuzu turbódízellel ellenpontozták. Betegség miatt válnának meg tőle; én érzem, hogy női, nem dohányzó tulajdonostól származik a terep- és világjáró.

Csupa haszontalan jármű, igaz? A mindennapok eszközeibe nehezen szeretek bele: ez az autonánia, nem kiskatona recska, hanem komoly ábrándok gyűjteménye. Én ezekre indulok be. Vágyaimnak csak a fele elérhetetlen – nem is rossz arány a fantáziáláshoz képest.

Az Autonánia rovat emblémája

Autonánia

Gyakran bóklászunk a Mobile.de-n és a Használtautó.hu-n érdekes autók nyomában, amiket aztán nem veszünk meg. Ismerős? Ha ön is szokott ilyet csinálni, írja meg nekünk!

A konkrét használtautókra mutató linkeket a posztok publikálásakor ellenőrizzük, utána azonban lehet, hogy eltűnnek, mert eladják az autót vagy leveszik az oldalról.

Ha nem szeretne lemaradni egy részről sem, tegye el a sorozat okos könyvjelzőjét (RSS).