Sitges-Terramar: egy öreg grand prix-pálya rövid múlttal

2014.02.05. 18:25
45 hozzászólás

Roaring Twenties, azaz a tomboló húszasok. Egy kifejezés, amit az első világháború vége és az 1929-es nagy gazdasági világválság közötti időszakra használnak. Ez a néhány év Amerikában és Európában is a gazdasági és technológiai fejlődésről szólt, a viszonylagos jólét és a befektetők túlzott optimizmusa pedig sok más mellett az autósportra is jó hatással volt. Az USA-ban ekkor már minden az döntött oválról szólt, míg itt, Európában a rohamosan fejlődő grand prix-versenyzésben épp csak ekkor kezdtek teret nyerni az efféle pályák.

Kattintásra galéria nyílik
Kattintásra galéria nyílik

Sokáig az 1907-ben épített angliai Brooklands volt Európában az egyetlen említésre érdemes döntött pályás. A kontinensen inkább a közutakból, repterekből kialakított pályákon rendezték a futamokat, aztán a nagy tombolásban hirtelen lett három új ovál, 1922 és '24 között minden évben egy: 1922-ben elkészült az Autrodomo Nazionale Monza, 1924-ben pedig – a monzaihoz hasonlóan vegyes, azaz ovál és másféle vonalvezetéssel egyaránt bíró pálya, – az Autodrome de Linas-Montlhéry Párizs mellett. A kettő között, 1923-ban a spanyolok megépítették az Autódromo de Sitges-Terramart. A legendás monzai döntött talán mindenkinek megvan – ha másért nem, hát azért, mert minden Forma 1-es olasz nagydíjon bevágnak róla néhány vágóképet. A Montlhéry ovál már kevésbé ismert, pedig olasz társánál messze jobb állapotban van, és a mai napig sűrűn használják. A katalán földön épült Sitges-Terramar azonban egyik sem: se nem ismert, se nem használt.

Épül a Sitges-Terramar hatvan fokos kanyarja
Épül a Sitges-Terramar hatvan fokos kanyarja

Kevés építmény tud olyan különös némaságban pusztulni, mint egy magára hagyott versenypálya. Az Autódromo de Sitges-Terramarnak még múltja sem volt túl zajos, a jelene viszont aligha lehetne csendesebb. A Barcelonától harminc kilométerre, a sziklás földbe vájt pálya egy helyi hős, Frick Armangue érdeme. Armmangue szándéka az volt, hogy oválpályát építtett Sitges mellé, és a tengerparti kisvárost bekapcsolja az élénk európai motorsportéletbe. Háromszáz nap munka, négymillió peseta elköltése és 3,5 millió kilogramm cement felhasználása után a Sitges-Terramar elkészült. Két kilométer hosszan, hatvan fokban döntött kanyarokkal, amiket néhol több méter magas sziklafal határolt. Minden esélye megvolt, hogy a kor autósportjának meghatározó helyszíne legyen.

Az 1923-as grand prix plakátja
Az 1923-as grand prix plakátja

A pályát rögtön egy nemzetközi versennyel avatták fel 1923. október 28-án. A futamot spanyol nagydíjként írták ki, ezzel Spanyolország tíz év kihagyás után végre visszatért a grand prix-naptárba. A kétszáz körös versenyre kétliteres autókat vártak. Mindössze hét indulót sikerült ide csábítani, köztük volt az óriási vagyonáról ismert Louis Zborowski gróf Millerjével. Öten teljesítették mind a kétszáz kört, a győztes egy nem túl sikeres francia, Albert Divo lett Sunbeamjével, 155,89 kilométer/órás átlagsebességgel.

Kattintásra galéria nyílik
Kattintásra galéria nyílik

A pálya sorsa gyakorlatilag a leintés után eldőlt, a pénzjutalom ugyanis elmaradt. Frick Armangue, aki kiváló érzékkel vitte végig az építkezést, pénzügyekben sajnos nem volt megbízható. A kifizetetlen építők dühükben magukkal vitték a jegyeladásból befolyt pénzt, a szervezőknek így nem maradt miből fizetni a versenyzőket. A nemzetközi autós élet nem nézte jó szemmel a történteket, a Sitger-Terramar szégyenpadra került. A katalán autós szövetség még megpróbálta életben tartani a versenyeivel, de ezek a próbálkozások kevés sikerrel jártak, nem forgattak kellően nagy pénzeket. A gazdasági világválság végleg betette a kaput, és a pálya alig néhány évvel építése után használatlanul porosodott a mediterrán tájon. Az utolsó jelentős versenyt az ötvenes években tartották rajta. Két elsődleges funkciója ezután a csirkefarm és a juhlegelő lett.

Bár a töredezett betont ellepő gaz miatt néhol olyan, mintha már eggyé lenne a dombokkal, a pálya állapota meglepően jó. Ez részben a katalán klíma érdeme, de minden bizonnyal az építők sem végeztek rossz munkát, ha bármiféle szerkezeti beavatkozás nélkül 91 év után egyben maradt. Na meg az sem mindegy, hogy a közeli városka a tenger partján fekszik, és ugye senki sem akar befelé építkezni, így az ingatlanárak se fenyegetik. A pálya egyébiránt magántulajdonban van. Néha felengednek rá veteránautókat, motorosokat, bicikliseket fotózkodni, de versenyről szó nincs.

A legjobb perspektívák egyike. Innen bármilyen futamot élmény volt nézni
A legjobb perspektívák egyike. Innen bármilyen futamot élmény volt nézni

Sitges-Terramart történelméről sokat elárul, hogy tavalyelőttig Louis Zborowski 1923-ban futott 45,8-as ideje volt a pályacsúcs. 89 évig senki sem tudott jobbat, hiszen nagyon alkalma sem volt rá. Aztán 2012-ben tudják ki ment itt új rekordot? A spanyol rali legenda, maga Carlos Sainz. A Red Bull szervezett ide egy autókázást egy DTM-es srácnak és Sainznak, amivel nem titkoltan az volt a szándékuk, hogy felhívják a figyelmet a pályára. A két profit ráküldték a nem éppen kifogástalan állapotú betonra egy Audi R8 LMS-sel, Sainz pedig ment egy 42,6-os kört. Tekintve, hogy a két technika közé beférne az univerzum, a 3,2 másodperces különbség nem eget rengető, de az adott körülmények között mindenképp dicséretes. Aztán ahogy a Red Bull által szponzorált projektektől megszokhattuk, készült az egészről egy remek videó, ez (spanyol nyelven, angol felirattal):

És hogy mi lesz Sitges-Terramarral a jövőben? Nem kizárt, hogy magányosan folytatja lassú pusztulását, de az is lehet, hogy valakinek sikerül az, ami Armangue-nak nem. A tulajdonosának ugyanis vannak tervei a feltámasztására, de ez egy összetett, és mindenekelőtt drága folyamat.


Képek: innen

Az oldalról ajánljuk

Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

33 perce
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17