Ha még nem láttad, hogyan készült a Trabant és a Wartburg, most megnézheted.

2014.02.15. 13:15
134 hozzászólás

Nem egyszer láttuk már ezeket a videókat, nem is kétszer, de mindig akad, akinek ez még friss. Ráadásul most össze is hasonlítjuk, és nektek, kedves olvasók, lehetőséget adunk arra, hogy megmondjátok, vajon a zwickaui vagy az eisenachi gyár volt menthetetlenül és kőkorszakian elmaradott.

traba.JPG

Néhány extrém pillanatot ki is emelünk nektek, hogy a KGST-államok annyira jellegzetesen bizarr pillanatairól azok se maradjanak le, akiknek - koruk miatt - ez elsőre nem esik le.

  •  5:08-nál, ahogyan a gyárból kigördül a kész autó egy 2x2,1 méteres, gyűrött hullámpapírnak tűnő, valószínűleg fa garázsajtón;

  • 9:17, ahol az üres karosszériákat tizenkettesével egy nyerges IFA-ra pakolják, ami átrobog velük a másik gyáregységbe;

  • 12:03, ahol a szabó szakmunkás a hátsó sárvédő durva sablonjával kialakítja a gyapotszövetből az alkatrészt;

  • 13:24-13:47 között, ahol hosszú és némileg kínos másodpercek telnek el a vállalati recycling módszereinek és hatásfokának bemutatásával;

  • 20:20, ahol a lézerszemű kartárs az előzőleg nagypontosságú forgácsolással és automata gépekkel  előállított főtengelyt egy analóg óra és egy kalapács segítségével finomszabályozza;

  • 22:50, ahol a láthatóan fülvédő nélkül dolgozó kollégák az egész nap 2-3000 környékén sikoltozó kétütemű motorokat ellenőrzik;

  • 24:21, ahol megtudjuk, hogy a karosszériaelemek nagyjából darabonkénti tízperces sütési ideje nem jelentett túl gazdaságos termelést;

  • 25:24, ahol néhány másodpercenkét csak a "Nebassz, aaaaaanyád, gecccc" szakkifejezéseket susogjuk halkan, miközben Udo és Karsten rövidujjú pólóban, kesztyűben egy szabadon álló szalagfűrész mellett sorjázzák a kasznielemeket;

  • 28:27, ahol a szaki ajtóhézagot állít - flexszel;

  • 28:39, ahol a Testvéri Vietnamból Érkezett Magasan Kvalifikált Vietnami... ööö... testvér hígítós ronggyal fényezés-előkészítést végez;

  • 28:50, ahol megtekinthetjük, ahogyan a festő- (alapozó-) robotok munkáját emberi erővel befejezik;

  • 29:46, ahol a szabványos védőruházattal és egyéni védőfelszereléssel ellátott munkások Trabantot színeznek, és egyúttal megérthetjük, miért volt oly kevés bajszos autófényező arrafelé;

  • 30:32, ahol megint jön a gazdaságos logisztika korabeli ikonja, az IFA;

  • 32:16, ahol Kamerad Nguyen Weißesocken, felvillanyozva a kamera jelenlététől egyet pattint (a frissen fényezett, tök új autó mellett!), majd a kerékfelszerelés LVL 9000 verzióját mutatja be, és csak azért nem simítja hátra amolyan udobrinkmannosan a haját, mert az libben magától, ahogy kell;

  • 34:13, ahol az esőztetőgépet látjuk, és ezt nem magyaráznám tovább senkinek, aki valaha ült már esőben bármilyen korú Trabantban;

  • 34:44. ahol a kék tetős foszöld Trabant 601S-ek három keréken fordulnak a vasúti kocsi rámpájára;

  • 7:00, ahol a segghegesztők (ArschSchweißern) formába öntik a Wartburg hátulját;

  • 7:14, ahol a logisztikus szakember humán erővel továbbít egyharmad autót - egészen az automata szalagig;

  • 7:44, ahol a bódét felemelik a felső szintre - a gyár ugyanis széltében nem, csak felfelé tudott terjeszkedni, így munkafolyamatok horizontálisan is egymásra épülnek;

  • 2:37, ahol a szakadó hóesésben targonca pakolja le az összeszerelt alvázakat a vonatról, majd egy daru hatosával pakolja fel ugyanezeket egy traktor utánfutójára;

  • 3:35, ahol a traktor elengedi a gyalogost, majd átmegy a piroson, maga mögött a félkész Wartburgokkal;

  • 3:59, ahol egy másik daru egyesével leszedi az alvázakat, majd egy elektromos targonca - szintén egyesével - bevontatja ezeket a csarnokba;

  • 5:28, ahol megcsodálhatjuk a kockás inges kábelvarázsló szolgálati sámliját;


  • 0:20, ahol Klaus "Most Engem Felvesz" autószimulátorosat játszik munkaidőben;

  • 0:39, ahol az eladatlan Wartburg-hegyekre vethetünk néhány hosszabb pillantást;

  • 2:46, ahol Wolfram Liedtke, a gyár kereskedelmi vezetőjének szavaira eltörik a mécses egy fiatal melósnál;

  • 4:10, ahol a szigorúan néző ex-munkások szigorúan néznek;

  • 5:11, ahol az ötvenes években ottfelejtett, címfestőnél készült tábla nagyjából egymagában megmagyarázza, miért is kellett az egész Automobilwerke Eisenachot bezárni úgy, ahogy volt.

...és te, kedves olvasó, hogy látod? Volt a világon ezeknél cikibb autógyár?