Ferrarisok raboltak el

2016.10.22. 16:22 Módosítva: 2016.10.22. 16:23
22 hozzászólás

-Balázs, van ez a Malta Classic verseny...tudod, Máltán. Az van, hogy ki kéne menni megcsinálni, míg mi Csikóssal  tannisozunk - mondta Papp Tibi, majd letettük a telefont. Valamiért Málta sosem került fel nálam a radarképre, ami így utólag nagy hiba. Nem baj, ezt a csorbát kiköszörültem. Valahogy nehezemre esett elképzelni, milyen autóverseny lehet egy szalvétányi szigeten, ahogy azt is, hogy a máltaiak autós népek volnának. Négy nap után bizonyossággal állíthatom: egyrészt lehet, másrészt azok. 

Ugyan a Malta Classic csütörtökön kezdődött, de akkor még a szolnoki vízszintes esőzést élveztem egy fűtetlen troliban, úgyhogy csak péntek este értem Máltára, ahol rögtön öltönyös gálavacsorával kezdtünk. Két fogás között kimentem levegőzni a kaszinó teraszára, ahol egy Ferrari-nyakkendős ember élvezte a kilátást.

- Te nem Lamborghini-rajongó vagy, ugye? - kérdeztem tőle. Nem, ő a Ferrarikat szereti, Ray-nek hívják, és van egy F355 F1 Berlinettája... meg egy F40-e. Elmondása szerint az utóbbi semmihez sem fogható. Látatlanban elhittem neki. Miután átrágtuk az F40 karbantartásának rejtelmeit, illetve hogy miért szerettem jobban a Hacsimat az amúgy imádott 500-as 126-os Mercimnél, vissza kellett mennünk beszédet hallgatni. De előtte még gyorsan megállapodtunk, hogy másnap délután még összefutunk, mert pár ferraris barátjával találkoznak az Excelsior Hotel parkolójában.

Szombaton, a hivatalos program után az Excelsiorba vitettem magam, hisz csak érdekes lehet két-három Ferrari-tulajjal beszélgetni. Az a két-három, mint kiderült, inkább húsz. Nagyjából ennyi Ferrari állt a a parkolóban, valamint két motoros rendőr. Utóbbit végképp nem értettem, de betudtam annak, hogy nem ismerem a máltai gyülekezési törvény részleteit, hiszen a sziget méretéből kiindulva lehet az adott területen előforduló hengerek számának felső határa. Míg ezen nyünnyögtem, Ray odalépett mellém:

- De jó, hogy itt vagy! Már nagyon vártunk, mert a terv szerint ötkor indultunk volna.

Az órám háromnegyed hatot mutatott és egyébként is: indulni? Hova? És miért vártatok meg? Mint kiderült a helyi Ferrari-klub negyedéves találkozójába csöppentem, ami közel egy órát csúszott már, mert rám vártak, mondialostul, italiástul, gétébéstül, és hát - rendőröstül. Nagyjából öt perc alatt körbefetrengtem az Excelsior parkolóját, hogy azért legyen pár kép is. Akkor még nem is sejtettem, hogy hajnalban vergődök majd vissza a szállodába. Miután befejeztem a fotózást, beültettek Joe mellé, aki egy 456GT-ből elnökli a helyi Ferrari-chaptert. 

Miután mindenki beszállt, felhajtotta a gallérját és felvette a sofőrkesztűjét, elindultunk Vallettából Mdinába. A két motoros rendőr pedig nem szétzavarni akarta a társaságot, hanem többek között felvezetni. Tették mindezt komoly hatékonysággal, egyszer sem akadtunk el, hisz az összes kereszteződést, körforgalmat leállították, míg mi áthaladtunk. Na jó, egyszer mégis elakadtunk, bár a ’lerohadás’ jobban fedi a kényszerpihenőt, de erről később, előbb egy gyors passzív teszt.

A 456 GT az ésszerű Ferrari, már ha létezik ilyen, a családi autó maranellói megfelelője. Tizenkét henger, 442 lóerő, négy ülés, de ami a legfontosabb: bukólámpák és nyitott váltókulissza! Ez a két dolog bőven elég, hogy elnézzem a korabeli kályhaezüsttel letüsszentett, borzasztó gombokat. Az ülés kényelmes, de annyira nem tart, mint mondjuk egy mai, akár csak langyosabb ferdehátúban. A futómű feszessége ellenére is elnyel nagyjából mindent, és a motort háromezres fordulat alatt egyáltalán nem hallani.

Az előítéletekben a legjobb, amikor az ember sajátjait sikerül lerombolni. Talán el lehet nézni, ha elsőre nem sokra tart egy átlag hazánkfia egy Ferrari-tulajt. Vagy bármi más luxusautó sofőrjét. Nem alaptalan ez, hiszen idehaza csodás illetők öregbítették e szegmens hírnevét, legyen szó Ferrariról, BAC Monóról, Lamborghiniről, Rolls-Royce-ról vagy akár Bentley-ről. Kicsit aggódva dobom fel a témát Joe-nak. A klubelnök látványosan pirul el és vallja be töredelmesen, hogy cseppet sem alaptalan az előítélet.

Mivel hivatalos Ferrari-klub, kénytelenek az összes helyi tagot értesíteni, ha szervezett programról van szó, de az a kevés tulaj, aki az előítéletet erősíthetné, már nem jár találkozókra, mert a fegyelmezett kemény mag finoman, de érezhetően elhatárolódott tőlük. Hogy mennyire komolyan veszik a klubtagok az ilyen hozzáállást, a Malta Concours d'Elegance zsűrizése jól mutatja. Mint megtudtam, Joe tagja volt a zsűrinek, de a versenyautó-kategóriából önként vonta ki magát, mert az egyik induló autó egy Ferrari volt. A rendőri felvezetést pedig azért is intézték maguknak, hogy még véletlenül se kezdjen senki ökörködni, ezzel tönkretéve a többiek szórakozását (Parkoló Parádén gumit füstölők, szevasztok!). 

Épp a 456 motorjának megbízhatóságáról beszélgettünk, amikor a konvoj egyszer csak megállt, mert lerohadt az egyik Mondial. A klubtagok konzíliuma körülbelül húsz percig tartott: telefonálgatás, kábelrángatás, fejvakarás, nevetgélés, majd indulás tovább. Annyira nem figyeltem meg nem is angolul tanakodtak. Joe utólag mondta, hogy az elektromos rendszer nem szereti a meleget... vagy bármi komolyabb hőmérséklet-ingadozást, amit azzal jelez, hogy nincs szikra. Ilyenkor hagyni kell kihűlni, és az esetek nagyrészében magához tér.

Vigyorogva mondja, hogy azért mégiscsak olasz autó, ráadásul a valódi vállalati kultúra csak a Modenával jelent meg, addig mutyizás és stupekolás volt a leginkább jellemző Maranello környékén. Mesélte, hogy azelőtt zsákszám jöttek ki az alkatrészek fű alatt, amit az egyik klubtag később megerősített: egy korai gyárlátogatás alatt a munkások úgy dugdosták a szelepfedeleket a kezébe (a zsebében nem fértek volna el), mintha csak kebabos szórólap lenne.

A vonulás célállomása a Malta Grand Prix paddockja volt, ami civilben parkoló, Mdina történelmi várfalának tövében. A parkolót estére kiürítették, a Ferrarik felálltak kétoldalt és megkezdték a klubvacsorát. Én itt gondoltam, hogy talán illene megköszönnöm a túrát és lelépnem, de Joe és Ray ragaszkodott hozzá, hogy csatlakozzam. Még mindig nem értem, hogy a viharba csöppentem én ebbe bele. Tudok legalább öt emberről, aki kedvel, és közülük csak az egyik az anyukám, de valahogy nagyon sikerült ezekkel a népekkel összehaverkodni. 

A vacsora öt fogásból állt. Az előétel alatt Ray leginkább arról mesélt, hogy mennyire más minden egyes alkalommal az F40. Bevallása szerint nem tud még egy autóról, ami ennyire érzékenyen reagálna a hőmérséklet, páratartalom vagy légnyomás változásaira, úgyhogy számára az F40 mindig kaland. A főétel(ek) alatt leginkább Budapestről faggattak, úgyhogy most már mindannyian ide szeretnének jönni.

Azért, mire a desszerthez értünk, már kicsit lenyalta a menetet mindannyiunkról a hosszú nap, úgyhogy a kivesézett Trump vs. Clintont egy könnyed vallás kontra egyházzal fojtottuk le. Valahol egészen szürreális volt az egész élmény, és nem azért mert alapvetően más ligában fociznak, pedig szórakoztató hallgatni, hogy melyik Formula-1-es helyszínen olcsóbb a helikopter a szálloda-pálya viszonylaton.

Nagyjából fél kettőkor hagyta ott az utolsó előtti Ferrari a parkolót. Joe közölte, hogy márpedig nem hívhatok taxit, ők visznek vissza a szállodába, egy kis kitérővel. Egy barátját is el kellett vinni, úgyhogy előrébb húzta az elektromos ülésem, behajtogatta a barátját mögém, majd én is magamat előre, és elindultunk. Hát, családi ez a 456, mondjuk egy Italiából nézve, de azért az utas ne legyen százötvennél magasabb, ha vannak lábai. Miután Joe barátja kiszállt, megpróbáltuk visszaállítani az ülést, de az nem reagált. Pár perc után feladtuk, Joe pedig vigyorogva csak annyit mondott:
- Olasz autó, imádom!

Az oldalról ajánljuk

Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

tegnap, 17:14
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14