A világ legismertebb virtuáltunere még mindig inkább hobbista

2018.07.07. 09:20 Módosítva: 2018.07.07. 18:39
11 hozzászólás

Még mindig nem csapott le rá nagy dizájnstúdió, pedig ha lehet, az elmúlt két évben az eddiginél is ismertebb lett a neve a nemzetközi autós sajtóban. X-Tomi, azaz Samók Tamás lendülete nem fogy, pedig hiába a világ tán legszorgosabb és legismertebb virtuáltunere, megélni továbbra sem tud a hírnévből. E-mail-interjús helyzetjelentés Borsodból.

xtomi tc pic jpeg

Két éve beszéltünk utoljára, azóta - ha lehet - még többen foglalkoznak a munkáiddal. De komolyan: beütöm a Google-ba, hogy X-Tomi, és csak júniusra tele van veled a kereső a francia autós oldalaktól a legnagyobb angol portálokig mindenhol. Többet virtuáltunerkedsz, vagy csak több újság talál rád?

Alapvetően ugyanazt a sémát követem, mint korábban. Ha megjelenik egy új modell, amely érdekes lehet, vagy jól alakítható, kezelésbe veszem. Sajnos nem tudok annyi időt rászánni a dologra, amennyit szeretnék, de lehetőséghez képest megpróbálok minél több mindent kihozni egy-egy friss típusból. Fontos viszont a rendszeresség, heti 1-2 új munkát mindenképp posztolok a Facebook-oldalamra.

Hogy állsz a megrendelésre készült melókkal? Dolgoztál a CarThrottle-nek, német lapoknak, sőt, legutóbb mesélted, hogy hazai tuningcégnek is csinálták terveket. Ezek megvannak még? Jöttek újak?

Azóta is készülnek megrendelésre képek, a Carthrottle számára illusztrációk a cikkjeikhez (nemrég az új Supra lett alaposan feldolgozva), emellett én készítettem a terepjáróvá átalakított Jaguar 'Project Mud-Type' terveit is. 

Hazai vonalon továbbra is a pécsi O.CT Tuninggal állok kapcsolatban, az újonnan épülő autóikhoz készítek látványterveket, az ügyfelek elképzelési alapján. Legyen szó szimplán csak egy karosszéria fóliázásról, akár egy komplett bodykit átépítésről.

Meg lehet élni ebből, vagy hiába a világhír, még neked sem sikerül? Tescós melód megvan még? Suli még tart?

Hiába ismert az ember, sajnos itthon ezzel nem nagyon lehet elhelyezkedni. Elég sajátságos műfaj ez, ráadásul kevés cég is foglalkozik a számítógépes grafika ezen ágával. A főiskolát egyébként két éve befejeztem, „szakmámban” elhelyezkedni viszont még nem sikerült. Azóta is a helyi Tescóban dolgozom, igaz már más pozícióban.

BMW 8-Series Pickup2.png

Az új 8-as BMW-t jól meglovagoltad, csináltál mindent belőle a shooting brake-től a pickupig. Meg ott volt a Hyundai Santa Féből csinált N-változat, vagy a most bemutatott új Suzuki Jimny tető nélkül, öt ajtóval. Amikor ilyen friss bemutatókat dolgozol fel, a gyártóktól kapsz visszajelzést? Akár annyit, hogy vették a poént, kiteszik a saját Twitterükre, vagy hasonló?

Igyekszem minél hamarabb feldolgozni a friss modelleket, amelyek kikerülés után fél-egy órával már visszaköszönnek 1-1 külföldi autós online magazin címlapján. Egy idő után nehéz egyébként követni, mely képek hova kerülnek ki, néha előfordul egy-egy kép valamely gyártó közösségi oldalán, de annyira nem jellemző. Vegyük példának mondjuk a Rolls-Royce-t. Nem feltétlen illene a cég profiljába, ha egy melós pickupot, vagy egy lemezfelnis modellt posztolnának ki az oldalukra. Még ha az oldalkedvelők remekül is szórakoznának a képeken...

Hyundai Santa Fe N2.png

Van valami trend mostanság? Az látszik, hogy kretén téma (fapados luxusautók, pickup sportautók) nagyot tud szaladni a neten, de úgy általában van valami stílus, téma, ami felkapott akár a virtuáltunerkedésben, akár a fantomrajzban?

Igazából két dolog izgatja az embereket. Vannak a sportos modellek/sportautók, és a manapság trendi „hobbiterepjárók”. Ezzel a két dologgal nem nagyon lehet mellélőni, pláne, ha keresztezzük őket. Emellett már-már klasszik az olcsósított lemezfelnis, mattfekete lökhárítós (luxus)autók, de a pickuppá alakított modellek is vonzzák az olvasókat. Szinte mindent szeretnek, ami eltér a megszokottól. (Persze mindig akad néhány márkafan, akik nem tudják feldolgozni a látottakat... )

Tuning téren egyébként nincs nagy újdonság, a nagyfelnis, porig ültetett, és kiszélesített kasznis gépek talán sosem mennek ki a divatból.

Ferrari Portofino BaseSpec.png

Most már van pár év a műfajban a hátad mögött. Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?

2006-ban kezdtem a témával foglalkozni, azóta megszámlálhatatlan képet készítettem. A gépemen elmentett mappákban kb. 5-6 ezer virtuáltuning van, nem számolva azokat, amik elkallódtak az évek folyamán.

vr.png

Nehéz dolog egyébként kedvencet választani. Ha ki kellene emelni egyet közülük, akkor talán ez a Mitsubishi Eclipse lenne. Még anno a (már megszűnt) hvtm.hu versenyére kezdtem el, végül 1,5 év kellett, hogy befejezzem. Néha előkaptam, rajzolgattam rá, aztán hozzá sem nyúltam hetekig. Végül csak összeállt valahogy. A felniket és a hátteret leszámítva lényegében az egész autó a nulláról lett megrajzolva.

De ha újabb munkából kellene kedvencet választani, akkor talán az új Fiesta ST-t mondanám. Nagyon tetszenek a HotWheels kisautók, próbáltam a stílusnak megfelelően kialakítani az új Fiesta külsejét.

ver.png

Hogyan tovább? Így félig-meddig hobbiként is tart majd a lendület, vagy ha idővel sem sikerül valamilyen grafikai melót találni főállásban, lehet, hogy elhal a lelkesedés?

Jó kérdés. Nem tudhatom, hogy alakul a sorsom, remélhetőleg egyszer majd sikerül állást találni ebben a műfajban. Abbahagyni sosem szeretném, míg nincs más opció, marad az itthoni "pixeltologatás", hobbi szinten... :)

X-Tomi teljes munkásságát megtalálod blogján, valamint követheted friss munkáit Facebook-lapján.