A fényezési témához érkezett az alábbi értékes hozzászólás Atis nevű olvasónktól.
Íme az érem másik oldala:
Feladó: Atis
Küldve: 2008. április 28. 23:27
Címzett: Papp Tibor
Tárgy: színvak fényezők...
Helló !
Nos, lenne pár apró észrevételem, mivel én is autófényező volnék.
Kezdjük ott, hogy a téma százszor bonyolultabb, mint sem azt bárki is gondolná. Vannak tények, mint pl az, hogy a színkód az olyan, mint a választási ígéret, tájékoztató jellegű. Maguk az autó gyárak több ponton is tesznek annak érdekében, hogy ne legyen egyszerű a javítás. Kezdjük ott, hogy váltogatják a beszállítókat, és épp milyen gyártmányú festékkel fújnak, olyan színárnyalatú lesz az adott darab. Erre még rájön a hihetetlenül egyenletesen, és kb ugyanennyire vékonyan felvitt réteg, ami alól átüt az aláfújó szín, és ezzel olyan módon változik meg az amúgy sem pontos színárnyalat, hogy sokszor utánozhatatlan.
Az elején úgy indul a dolog, hogy az újonnan kifejlesztett színt felfújják egy mintadarabra, amiket a festék gyárak megvehetnek (nincs más választásuk) méregdrágán, majd ahhoz kifejlesztik a saját rendszerükből a megfelelő receptúrát, ami elméletben jó az adott mintához, de a tényleges autóhoz már kevésbé esélyes az imént említett átütéses okból. Persze erre még rájön az is, hogy egy ipari robotizált technológia által készített, és ehhez speciálisan kifejlesztett anyagokból készült fényezést kell "utánozni" a teljesen más körülmények között felhasznált javításra szánt anyagokkal.
Aztán jön még az, hogy egy adott típust is, nemhogy egy márkát, hány és hány különböző helyen gyártanak, és javarészt másik beszállító által gyártott festékből fújják, vagy ha ugyanaz is, de pl másik bányából származó alapszínekből keverik ki a színt. A lényeg az, hogy ha magába a gyárba vinném vissza a fél éves autómat, ők sem tudnák ugyanolyanra lefesteni.
Az egyik dolog, amivel a kedves kuncsaftok csak akkor szembesülnek, mikor javításra kerül a sor, hogy már a gyári új autója sem egyszínű, mivel pl a lökhárítókat általában ott festik ahol gyártják , és nem ott, ahol az autójukat készítik. Persze nem csak attól más a színe, hanem attól is, hogy más szögben áll, de sokszor köze sincs a kaszni színéhez. Sem pl lilaságban, sem szemcseméretben, stb.
A másik dolog amivel szembesülnek, hogy bárki bármit mond, olyan festékrendszer nincsen, amelyikből minden szín jó !!!!!!! Van amelynek a németekhez van több kidolgozott variánsuk, másnak az olaszhoz, de ez nem sokat számít.
A magyar piac amúgy is egy érdekes állat. Amíg az un. jóléti államokban marha sokat keres mindenki, és ezáltal baromi drága a javítás is, amit nem fizetnek meg, mert nem éri meg rákölteni annyit az autójukra. Szinte mindegy a minőség (egy jó közepes mindenre jó), mivel 3 évesen úgy is eladja az autóját, aztán vesz hitelre újat. Ezalatt nálunk meg 120 hónapra vesznek autót, ami a szemük fénye, és miközben próbálják óvni, nincsen pénzük megfizetni az elvárt minőséget. Ez csak az egyik baj. A másik az, hogy bár kevesen értenek hozzá, mindenki rétegvastagság mérővel jár-kel, csak épp azt nem lehet elmagyarázni nekik, hogy ha 180 mikront mér, az nem azt jelenti, hogy rommá volt törve az adott elem, csak átlakkozták. Na ezért jönnek sokan az "élbe jó legyen" c. műsorral.
Vegyük azt az esetet, hogy egy gyöngyházas, napon minden színben játszó festést nem csak idő kérdése kikeverni, hanem az összes festékfélét megnézve, állítgatva is lehetetlen. Persze mire idáig eljutnánk, már az sem 2 óra meló, plusz a rengeteg feleslegesen lekevert anyag ugye.... Szóval a lényeg az, hogy ilyenkor a GYÁRI technológia az árnyalás, ami annyit tesz, hogy a találkozási pontnál a mellette lévő elembe átfújunk színnel, elemen belül elfuttatva azt, majd telibe lakkozzuk, ezzel úgymond becsapjuk a szemet. Persze akármilyen rossz színt nem lehet elárnyalni, néha az ehhez szükséges szint eléréséig is rengeteget kell küzdeni. És itt jöhetne még 20 millió karakter a száz másik probléma ecsetelésére, hogy melyik színnel mit lehet, és mit nem...
Összegzésként csak annyit, hogy ha rossz a szín, az nem mindig a "mester" butasága, kell hozzá a kuncsaft is, ugyanis a spórolásnak ára van, és mivel a mi munkák van felül, azt már nem tudja helyrehozni a lakatos... Sokszor, főleg kereskedőknél van, hogy van rá x ft, old meg annyiból... Na ilyenkor lehet csudákat látni. Azokat a dolgokat meg nem is említem, mikor pl az új sárvédőt csak kívül fúják le, néha még azt is alapozás nélkül, de mindegy is, mivel a belsején úgy is rohadni fog, csak azt nem látni egyből, majd az első tél után. A sógor-koma megcsinálja majd ócsón, aztán több kárt csinál, mint amit valaha is el tudna képzelni c. sztorit meg asszem ismerjük már. Na ez itt hatványozottan igaz.
Végül, nem védenék senkit, fényezőnek sem a géniuszok mentek a 8. után. Ebben a szakmában is rengeteg a kókler. Csak annyit mondanék még, nézze meg mindenki a házát/lakását, hogy az hogyan van megcsinálva, és mennyit ér...
Köszönöm, hogy "meghallgattatok" !
Üdv:
Atis
Kedves Atis!
Minden szavadat osztom.
Hidd el, hogy nem ezekre a finomságokra gondoltam, amikor ezt megírtam.
Minden szakmának vannak fortélyai, amit az adott illető valamilyen fokon ismer, vagy sem. Talán itthon nem is ez a fő baj, hanem az, hogy amikor azt mondják, oldd meg ennyiből, akkor a TÚLNYOMÓ többségnek azt kellene
mondania: ilyen munkát én nem adok ki a kezemből. Viszont ezek az arányok ma nem ilyenek Magyarországon, bár tudok én is ilyen műhelyt.
Én is ismertem olyan (márkaszerviz) fényező főnököt, aki az egyik szemével alig látott, a másik pedig üvegből volt (tudod, a tulaj haverja). Csak az önbizalma volt tökéletes: ránézett egy autóra, és kijelentette, hogy ebből a színkódból csak egy árnyalat van, kikeverte, lefújták, majd levették a ragasztást és törték a fejüket, hogy mi legyen. Csak az a baj, hogy a márkaszerviz nem az "oldd meg kevésből"
kategória. És ez sem egyedi eset.
A másik pedig az, hogy a "gazdaságosan nem javítható" autókat gányoló műhelyekben a lakatosmunka is tré - ezért nem akar senki törött autót venni. Pedig tulajdonképpen bizonyos fokig szabad lenne töröttet venni - amit viszont például a németek kidobnak, nem véletlenül dobják ki.
Nálunk meg megjavítják.
Hát ez van. Magyarországon tényleg nagyberuházás az autóvásárlás az átlagnak, nem csoda, hogy mindenki fél. Már csak azért is, mert feltűnően sok a kamu autó a kereskedőknél.
Mindenesetre nem akartam az összes fényező lelkébe belegázolni. Elvégre az én autóm is úgy volt újrafújva, hogy nem lehet észrevenni. Legalábbis az én szememmel.
Üdv:
Papp Tibi