Min buknak a suzukisok?
From: N. J-né
Date: June 10, 2008 7:27:32 PM
To: Totalcar
Subject: érdeklődés
A következő problémával keresem meg Önöket várva segitő tanácsukat: 3 éves Suzuki Swiftem van amelyre bankhitelem van, jelen pillanatban a fennálló tartozás az autóra 1.89o.ooo ft. /a vételára 2.89o.ooo ft volt./ Szeretném az autót lecserélni Opel Astra gépkocsira. Találtam is a 3A kereskedésben ugyanennyi a vételára. Sajnos ők azt mondták nekem, hogy az autómat 1.2oo.ooo ft-ért számolnák be, a különbözetet nekem kellene kifizetnem egy összegben a bank felé. Plussz az autóra melyet venni szeretnék be kell fizetnem 2o százalék majdnem 4oo ezer ft önerőt. Nagyon irreálisnak tartom azt, hogy a 3 éves autóra 1.2oo.ooo ft-ot ajánlottak, és ez az egész egy óriási bukás lenne, hiszen az én autómra is ugyanannyi a tartozás, mint amennyit kérnek a kinézett autóért. Kérem adjanak tanácsot, hogyan tudnék ebből a szerencsétlen helyzetből a legszerencsésebben kijönni.
Válaszukat előre is megköszönöm:
N.J-né Baja
Kedves N.J-né,
külön kell választanunk az Ön autójának a piaci értékét és a bankkal szembeni tartozását.
Ön ugye fizette a törlesztőrészleteket. Ha kiszámolja, (a kezdőrészlettel együtt) biztosan jóval többet fizetett már, mint egymillió forint. Ha leegyszerűsítjük, a többi a bank haszna volt. Sajnos Ön egy olyan hitelkonstrukciót választott, amelynél a törlesztés első szakaszában az autó nem nyújt fedezetet a teljes tartozásra, vagyis ha a futamidő során úgy dönt, eladja, akkor rá kell fizetnie. Mert az autó használtpiaci értéke kevesebb, mint a fennálló tartozása. Sajnos, Önnek ezt a békát le kell nyelnie. Ez volt az első bukás.
Most jön a második. Ön úgy döntött, hogy egy autókereskedőnél számíttatja be a kocsit. Tekintve, hogy ebből élnek, ők a piaci ár alatt fogják beszámítani, mert hát el is kell adni utána, van egy csomó költségük (mosatás, munkabér, km-óra visszatekerés, stb...). Itt viszont van egy kis mozgástér. Ön akkor jár jól, ha saját maga eladja a kocsiját, és akkor még 100-200 ezer forint közötti összeget nyerhet, az ilyen évjáratú Swiftek kb így mennek a piacon. A dolog szépséghibája az, hogy előtte rendezni kell a hitelt és nincs garancia a gyors eladásra. Dunát lehet velük rekeszteni, annyi a Swift. Addigra meg lehet, hogy a kiszemelt Astra elkel.
Én mit tennék az Ön helyében? Esetleg szétnéznék abban a Suzuki-kereskedésben, ahol az autót vette, nincs-e ott a beszámított járgányok közt egy Önnek tetsző másik Astra, esetleg más autó. Ki tudja, ha ugyanannak a banknak a hitelkonstrukcióját választja, talán kedvezőbb költségekkel nyergelhet át. A másik alternatíva az, hogy most nem vesz se Astrát, se mást, hanem vár, hogy a hiteltartozás elfogadhatóbb szintre csökkentjen. Ez a megoldás is hordoz némi kockázatot, hiszen a Swift is veszíteni fog értékéből, ahogy telnek a hónapok. Nem ismerem az Ön hitelkonstrukcióját, de meg kell kérdezni a finanszírozót, hogy fog alakulni a tartozás az évek során. Tovább bonyolíthatja a kérdést, ha ez nem forintalapú hitel, hanem pl. svájci frank alapú, hiszen akkor az árfolyamingadozások is bekavarhatnak.
Az ügy szolgál több tanulsággal is:
- sajnos a kis kezdőrészletű, nagyon hosszú futamidejű hitelek ilyenek, ezért kerülendők. - a Suzukinak szokása, hogy amikor kihoz egy új modellt, a régebbit leárazza. Olvasónk pont belesett egy ilyenbe: megjött a Splash, lement a Swift2 ára és ez a használtpiaci árakat is lenyomta. Aki tehát Suzukit vesz három évnél hosszabb futamidőre, az nyugodtan kalkulálja be ezt is veszteségként. Így jártak a swiftesek az Ignis megjelenésekor, így jártak az ignisesek a Swift2 megérkezésekor, és most olvasónk is. Ez így működik.. - hitellel terhelt Suzuki beszámíttatása egy hitelre veendő használt Opel Astrára - nos, lehet, hogy van rosszabb kombináció, de nem sok. Sajnos az Opel eladásakor majd hasonló nehézségek elé nézhet, ezért nagyon gondolják meg, milyen távra terveznek. Bár riasztó lehet egy magasabb törlesztőrészlet, összességében sokkal jobban járhat vele: mindenképp rövid futamidőt válaszzanak!
Üdvözlettel: Papp Tibor