Miért A-rendszámos minden négyütemű Trabant?

2009.03.30. 14:34

Tárgy: R.S.V.P.T.C.
Dátum: Wed, 25 Mar 2009 22:39
Feladó: Árpád
Címzett: Winkler Róbert


 *Kedves Róbert!*

Az utakról egyre inkább kiszoruló nagy kedvencemről, a Trabantról szeretnék kérdezni. Bízom benne, hogy rövid szerkesztőségi konzílium után meg tudjátok válaszolni az engem oly régóta foglalkoztató kérdést. Miért van az (és egyáltalán: hogy lehetséges?), hogy az összes négyütemű Trabant rendszáma A-betűvel kezdődik? Érdekes módon a békebeli hatszáz köbcentis modellek a legkülönfélébb rendszámokkal futnak, ám az 1,1-es VW motorral szerelt csodaautókat kizárólag A-betűs rendszámmal látni.

Minden jót kívánok a szerkesztőségnek!

Köszönettel:

Farkas Árpád

 

Kedves Árpád!

Nekem jutott a szerep, hogy fényt vessek a rendszámmisztikára, hát megpróbálom. A négyütemű Trabantok éppen az új, három betű-három számos rendszám bevezetésekor készültek, azok értelemszerűen mind rögtön A-s plakettet kaptak, és mivel csak bő egy évig gyártották a típust, ezért a B-ig el sem jutottak (vagy ha igen, csak nagyon kis számban). Mivel ezek az autók újkorukban, épp a rendszerváltás napjaiban eléggé lenézettek, vagy minimum gyanúsak voltak, ezért tipikusan olyan vevőkhöz kerültek, akik nem voltak fogékonyak az országba áramló, az új Trabantokkal egy árban kapható, rangosabb használt nyugatiautó-áradatra. Tehát - idősebb, nem igazán autós, nem igazán sokat járkáló emberekről volt szó, akik utána sem mozogtak sokat kocsijaikkal. Azokban a Trabikban azóta se lett nagyon sok kilométer, viszont amiket kivontak a forgalomból, azokat bezúzták, ha nem, még senkinek nem jutott eszébe restaurálást követően visszaállítani őket új rendszámmal. Ezért többnyire maradt rajtuk az A-s rendszám. Négyütemű Trabi ezzel kipipálva.

A kétüteműek viszont értelemszerűen a kétbetűs-négyszámos régi, kis rendszámmal futottak (az 1964-es CL-től az 1989 eleji duplabetűsökig). Azokat a kilencvenes évek második feléig át kellett rendszámozniuk a tulajoknak, ez rendszámban mérve nagyjából az A-tól G-ig tartó időszak. Másrészt a kétütemű Trabi kultautó, ott sokkal vegyesebb a tulajdonosi kör, sokan csak hobbiautónak tartják. Az ilyen tulaj olykor leadja a rendszámot, nem riad vissza az évekig tartó restaurálástól, szépítéstől, és ha talál egy húsz éve kivont példányt, extra energiával visszaállítja forgalomba. Ezért azok az autók vegyesen kaptak mindenféle rendszámot az elmúlt húsz év során.

Remélem sikerült megmagyarázni.

Üdv
Csikós Zsolt
totalcar.hu