A betonfal legendája vs. Saab

2010.06.18. 17:00

From: bpe

To: Papp Tibor

Subject: Innen szép győzni

Heló,

van a 9-5 cikkben ez a passzus: "elvégre ma már sokkal hétköznapibb autók tudják ugyanezt."

tudják? kíváncsi lennék, melyik tudja még.. :) 120-szal ki küld falnak (60-nal ki küld egymásnak..) autókat a Saabon túl?

bpe

saab95crash 1997b

Helló,

a falnak küldés pontosan ugyanezt eredményezi, azaz: a 60-nal egymásnak küldött két autó nagyjából egyenértékű a 60-nal (deformálódó betétes) falnak küldéssel. Azaz a látványos videón kisebb az igénybevétel, mint az Euro-NCAP 64 km/órás törésteszté.
Tehát elég sok gyártó csinálja.

Üdv
pt

Bár nem fejtettem ki részletesen, rögtön beesett egy másik levél is, ínyenceknek, ha bővebben érdekelne valakit. A poént lelőném előre: százhússzal a falnak menni (elvileg) négyszeres mozgási energia felemésztését teszi szükségessé, mint amikor két egyforma tömegű autó hatvannal egymásnak megy.

From: N.A.

To: Papp Tibor

Subject: Innen szép győzni

Kedves Tibor!

A SAAB jelenlegi gyártásáról írt cikkben az ütközésteszt leírásánál a 120km/h-ás sebességkülönbség, megtévesztő következtetést szülhet sok olvasóban. Egy autó sebességváltozása (60km/h)/ütközés. A felszabadult mozgási energia egy autóra (m/2)*v2 (m=tömeg v=sebesség). Az ütközésnél a deformációkat a felszabadult mozgási energia okozza. Két szembe jövő autó energiája: 2*(m/2)*v2, de ez az energia két gépjárműben okoz deformációt, tehát egy autóra ennek a fele jut. Vagyis két azonos autó frontális ütközése az autó szempontjából egyenértékű egy 'tökéletes' betonfalnak ütközéssel (egyszer 60km/h-val!) (érdemes végiggondolni, hogy a két autó ütköző pontjai nem mozdulnak el, egy síkban maradnak a két autó között, mintha egy merev falba ütköztek volna). Ezzel szemben, ha valaki 120km/h-val kenődik egy ugyanilyen autóval a falba, akkor (m/2)*(2*v)2 = (m/2)*4*v2 -mozgási energia szabadul fel. A fékúthosszak növekedése a sebességgel szintén négyzetes (a légellenállást leszámítva): 2xnagyobb sebesség = 4xnagyobb fékút (a fékút hossza arányos a lefékezett mozgási energiával E=F*s, ahol F=fékerő, s=fékút hossza).
Az autógyárak szeretik kihasználni a szembe 60+60 =120 képletet, ami sajnos ütközések sebességénél nem tükrözi az ütközés 'nagyságát' , csak a szemlélőben kelt téves érzést. 120km/h + betonfal még a mai autókban is ~halálos, (a tökéletes betonfal szerencsére elég ritka) azonban fentiek alapján 120km/h +beton = 120+120 = frontális ütközése két autónak 120km/h + 120km/h-val.

Jó lenne ha a Totalkar felhívná erre a figyelmét az olvasóknak a hasonló PR-töréstesztek esetén!

(remélem érthető volt)

Tisztelettel: N.A.

Kedves Attila!

Már elég sokszor felhívtam a figyelmet erre, amióta újságíró vagyok, de a kedvéért megteszem még egyszer. Bár a számításai nem veszik figyelembe, hogy a két autó ütközése részlegesen rugalmas ütközés, ezért reálisabb a deformálódó betéttel kiegészített betonfal, ahogy azt ma már elterjedten csinálják. Igaz, ez sem tökéletes.
Hogy miért? Például azért, mert az autók többnyire maximális fékezéssel érkeznek meg egy karambolba, és ha van rajtuk vészfék-rásegítő és száraz az aszfalt, akkor borítékolható, hogy 1 g körüli a lassulás. Azaz a jármű nagyot bólint, ezért a fellépő igénybevétel jelentősen más szögben éri a gyűrődő elemeket, mint a laboratóriumi teszteken, mindegy, hogy van-e deformálódó elem a beton előtt, vagy nincs. (Ugyanez igaz a Saab egymásnakmenős tesztjére is.)
A jelenség a ráfutásos baleseteknél még durvább lehet, hisz az elöl lévő autó megemeli a fenekét, a hátulról érkező meg lenyomja az orrát. Ilyenkor megesik, hogy az NCAP-tesztek erejének elnyelésére méretezett orrnyúlvány simán a másik jármű hátsó gyűrődő zónája alá csúszik, így a fő energiaelnyelő zónák elkerülik egymást, vagy csak részlegesen működnek.
Ha már valamire fel kell hívni a figyelmet.
Nyilván ezt a biztonsági mérnökök ezt nálam sokkal jobban tudják, és lényegesen több mindent tesztelnek, mint ami a nyilvánossághoz eljut. Ettől függetlenül nem nevezném PR-tesztnek a Saabét, ha másért nem, azért, mert végre reálisan mutat meg egy ütközést, hogy a hétköznapi embernek is legyen elképzelése arról, mennyi ideje és esélye van kitámasztani magát, mekkora pofont kap a légzsáktól és hasonlók. És ezért esetleg becsatolja az övet.
Ettől függetlenül, 120 km/óra a sebességkülönség, de a kedvéért akkor hozzáteszem, hogy az Euro NCAP PR-teszteké pedig 128, vagyis az komolyabb igénybevétel.

Abban pedig tökéletesen egyetértünk, hogy a tökéletes betonfal ritka, mindketten ismerjük a magyar építőipart.


Bár a végén a kis megjegyzése nem esett jól, lehozzuk a levelét.

Üdvözlettel:
Papp Tibor

Aki pedig szeretne a tökéletesen rugalmas és rugalmatlan ütközések világába belépni, kattintson ide, és kísérletezzen. Segítségül annyit, hogy a frontális ütköztetéshez a második autónak negatív sebességet kell megadni.