A márkaszerviz köteles kiadni az igényelt adatot!
From: Jenő
Date: December 7, 2011 5:15:20 PM GMT+01:00
To: Totalcar
Subject: Ha'ny km van az auto'mban?
Szép napot mindenkinek!
Kérlek benneteket segítsetek! 4-napja vettem egy autót. A nevemre kiállított forgalmival elmentem a neves márkaszervizbe (rendszámkeret ajánlásával) és kértem mondják meg mikor járt itt az autóm, mit csináltak rajta és mi volt az akkori km-óra állása? Hány kilométer lehet az autóban. A válasz: (nagyképűen, lenézően, pökhendien, lekezelően) - Annyi kilométer, amennyit az óra mutat. Adatvédelmi okokból nem mondhat semmit.
- Micsoda? Adatvédelem? Én csak a saját autóm és nem a volt tulaj után érdeklődtem!
Szerintem az autó csak egy tárgy, (még ha szeretem is) mégis joga van az előéletét titokban tartani új gazdája előtt? Magamról csak annyit: 35-éve dolgozom autószerelőként. Várom válaszotokat.
Tisztelettel Jenő
Kedves Jenő!
Pedig mondhatna...
A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény szerint ugyanis személyes adat: bármely meghatározott (azonosított vagy azonosítható) természetes személlyel (a továbbiakban: érintett) kapcsolatba hozható adat, az adatból levonható, az érintettre vonatkozó következtetés. A személyes adat az adatkezelés során mindaddig megőrzi e minőségét, amíg kapcsolata az érintettel helyreállítható. A személy különösen akkor tekinthető azonosíthatónak, ha őt - közvetlenül vagy közvetve - név, azonosító jel, illetőleg egy vagy több, fizikai, fiziológiai, mentális, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára jellemző tényező alapján azonosítani lehet. Mivel kedves Jenő, Ön az autó tulajdonsa, a szakszervízben nyilvántartott óraállás az Ön személyes adata, abból ugyanis pl. az Ön vagyoni, jövedlemi helyeztére lehet következtetni.
Mikor kezelheti a márkaszerviz az Ön személyes adatait? Ha ahhoz az érintett (vagyis Ön) hozzájárul, vagy azt törvény vagy - törvény felhatalmazása alapján, az abban meghatározott körben - helyi önkormányzat rendelete elrendeli.
Most jön a "trükk": Az Ön kérelmére a márkaszerviz (az adatkezelő) köteles tájékoztatást adni az általa kezelt, illetőleg az általa megbízott feldolgozó által feldolgozott adatairól, az adatkezelés céljáról, jogalapjáról időtartamáról, az adatfeldolgozó nevéről, címéről (székhelyéről) és az adatkezeléssel összefüggő tevékenységéről, továbbá arról, hogy kik és milyen célból kapják vagy kapták meg az adatokat. A márkaszerviz köteles a kérelem benyújtásától számított legrövidebb idő alatt, legfeljebb azonban 30 napon belül írásban, közérthető formában megadni a tájékoztatást. Ráadásul ez a tájékoztatás ingyenes, ha Ön a folyó évben azonos területre vonatkozó tájékoztatási kérelmet az adatkezelőhöz még nem nyújtott be. Egyéb esetekben költségtérítés állapítható meg. A már megfizetett költségtérítést vissza kell téríteni, ha az adatokat jogellenesen kezelték, vagy a tájékoztatás kérése helyesbítéshez vezetett.
Persze ez is lehet, hogy az adatkezelő-márkaszerviz nem válaszol. Ilyenkor az adatvédelmi biztoshoz (január 1-ét követően a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság), vagy bírósághoz fordulhat.
Induljon hát a varázslás, kedves olvasóink, járjanak hasonló ügyeik végére!
Ez a módszer csak akkor működik, ha valaki tulajdonsa már a kocsinak. Vásárlás előtt kérjünk a tulajdonostól hozzájáruló nyilatkozatot, hogy azzal keressük fel a szervizt. Ha nem ad, az is üzenet. Ha pedig a márkaszerviz nem ad, az is. Mindkettő azt üzeni: húzz innen, mert valami nem kerek. (A szerviz ezzel azt is mondja, hogy a márkát is kerüld el, mert olyan márkaszervizeik vannak, akik benne vannak a sumákolásban.)
Az MGE is a mi álláspontunkon
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció évek óta dolgozott és dolgozik azon, hogy a gépjárművek életútjának története követhető legyen. Ennek eredményeképpen jogszabály alapján hamarosan központi nyilvántartásba kerül a km óra állás minden műszaki vizsga, illetve minden átírás időpontjában. Célunk ezzel az is, hogy a km állás adatot a vétel előtt is le lehessen kérdezni éppen azért, hogy a használt gépjármű megvásárlása már reális adatok birtokában történhessen meg, azaz az eladó ne csaphassa be vevőjét. Ennek megfelelően, egyetértve a jogászi véleménnyel egyetértünk abban, hogy a futásteljesítmény adatot a tulajdonosnak ki kell adni.
Erdélyi Péter
MGE ügyvezető-elnök
A GÉMOSZ óvatosabb
A GÉMOSZ (Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetsége – szerk.) 2006 óta azért lobbyzott a mindenkori kormányoknál, hogy számoljuk fel a kilométeróra-manipulálást.
Ami a jogászuk válaszát illeti, a gyakorlat még nem ilyen tiszta, tudok olyan perekről, ahol az adatot kiadó szervizt meghurcolták, mivel léteznek olyan jogszabályok, amelyek ezzel pont ellentétesen értelmezhetők. Pont ezért szeretnénk, hogy a jog egyértelműen fogalmazzon.
Ezért a mi értelmezésünk szerint a márkakereskedő nem kötelezhető az adatok kiszolgáltatására, de megteheti azt. Semmilyen érdekünk nem fűződik az adatok visszatartásához, csupán az eddigi negatív tapasztalatok miatt ez az álláspontunk.
Azt szeretnénk elérni, hogy az autókon végzett minden beavatkozás nyilvános adatnak minősüljön, amit egy központi adatbázisban rögzítenének, így lekérdezhetők lennének nemcsak a márkaszervizekben, hanem a legális független szervizekben végzett beavatkozások adatai is. Ez hozzájárulna a fekete gazdaság háttérbe szorításához is, mivel a tulajdonosokat arra ösztönözné, hogy a legális szervizekbe hordják az autóikat. Az adatbázist állami ellenőrzés alatt állna. Ez a rendszer Belgiumban már működik, és ezzel gyakorlatilag teljesen megszüntették a kilométeróra-manipulálást.
Gablini Gábor
elnök
GÉMOSZ