Nem tudom, mit csinál a VW
Olvasónkat, Bencét komolyan elgondolkodtatta az új Seat Leon tesztje. Kissé szkeptikusan szemléli a Volkswagen-csoport lépéseit - úgy véli, hogy a német konszern szab határokat a Seat fejlődésének. Levelében kitér a VW régóta fontolgatott lépésére, az Alfa Romeo esetleges felvásárlására, és javaslatot is tesz a Volkswagennek: miért nem veszik meg a Suzukit?
Feladó: Bence
Dátum: 2013. május 25. 12:30
Tárgy: Nem tudom, mit csinál a VW
Címzett: Totalcar
Tisztelt Totalcar!
Miután elolvastam az új Seat Leon tesztjét, felmerült bennem néhány kérdés. Bár eddig nagyon szépen terjeszkedett a VW-csoport, néhány lépésüket nem igazán értem.
Kitűzték maguk elé azt a célt, hogy a világ egyik vezető autóipari konszernje szeretnének lenni, és hogy 13 márkás cégcsoporttá szeretnének bővülni. Elnézve az eladási számaikat egész jó úton haladnak. Ezzel kapcsolatban már évek óta lehet hallani arról, hogy szeretnék bekebelezni az Alfa Romeót. De minek? Hiszen sportos márkájuk már van a Seat képében, de sajnos azzal is csak szenvednek. A Seat már többször is kapott utolsó esélyt, és a jelenlegi európai autópiaci helyzetben komolyan elképzelhetőnek tartom, hogy tényleg nincs sok hátra a spanyol márkának.
Véleményem szerint a Seattal éppen az a probléma, hogy rájuk erőltetik az egyen-Volkswagen alkatrészeket. Ez bizonyos mértékben befolyásolja a formatervezési lehetőségeket is és műszaki határokat is szab - innentől kezdve az igazi sportosságnak lőttek, és joggal tehetjük fel a kérdést, amit Andróczi Balázs is megfogalmaz: miért venne bárki is Astra, Focus vagy Golf helyett Leont? És itt szeretnék visszatérni az Alfa Romeóra: ha azt megvásárolná a VW, egy ideig lehet, hogy jól menne a szekér, amíg a Fiat-alapú Alfák ki nem kopnak a kínálatból. Na de mi lesz utána? Egy átcímkézett A3-as lesz az Giulietta? A Giulia (159-es utódja) egy Skoda Octavia vezetési élményét fogja nyújtani? Ha az egész Alfa Romeo-kínálat ugyanúgy egyen-Volkswagenekből fog állni, mint most a Seaté, akkor ki fog a sportosság miatt Alfát venni? Az Alfa Romeo hagyományokkal és dicsőséges múlttal rendelkezik, nagyon helyesen teszi a Fiat, hogy (egyelőre) nem kárhoztatja a VW kezére.
Azt sem értem, hogy ha már a VW megvette a Suzuki-részvények 20%-át, miért nem ebbe az irányba haladnak tovább? A Suzukin keresztül pl. Indiában hatalmasat kaszálhatna a Volkswagen. De nem csak ott, hanem Japánban és talán Kínában is. A Suzuki szerintem sokkal ideálisabb 13. márka lenne a cégcsoport számára, mint az Alfa.
És úgy az egész személyautó-palettájukat is csodálkozva szemlélem. A '90-es években még nagyjából működött az a felállás, hogy a Skoda olcsó; a VW átlagos, de elegáns; a Seat sportos; az Audi pedig presztízsautókat gyárt. (A Porschéval és a Lamborghinivel most ne számoljunk.) Ehhez képest mi van ma? Az Audi megmaradt a presztízsautók piacán, a VW is a presztízsmárka irányába mozdult el, a Skoda pedig éppen csak egy paraszthajszállal van lemaradva a VW-től. A Seat meg amolyan mostohagyerek, a sportosságtól fényévekre van (mondjuk ez a mostani Toledo és Leon egész pofás), mostmár inkább olcsóautós-márka lehetne belőle, de az árai miatt ettől is messze van. Véleményem szerint a kínálatból a nagyon olcsó, Dacia Logan-Fiat Panda kategóriájú kocsik hiányoznak igazán, és ilyeneket nyilván nem dobnának piacra VW vagy Skoda jelvénnyel, hiszen ez komoly presztízsrombolás lenne, de erre a célra éppen megfelelő lenne a Suzuki márkanév. Megint csak oda lyukadtunk ki, hogy nem értem, hogy a VW-cégcsoport miért nem a Suzukival kötött kapcsolatát próbálja tovább mélyíteni.
Tehát nem igazán látom át a VW-csoport terjeszkedési politikáját, bár eddig a számok őket igazolták. Mit kezdenének az Alfával és miért nem működnek együtt a Suzukival? Kérem a tisztelt szerkesztőséget vagy az olvasókat, hogy próbálják a leírtakat végiggondolni és magyarázatot adni.
Üdvözlettel: Bence