Lebukott óratekerő, elhallgatott szerviztörténet

2015.05.08. 14:01 Módosítva: 2015-05-09 12:46:43
Tegnapi, "Így tudhatod meg, milyen autót veszel" címmel megjelent cikkem kapcsán több olvasói levél is érkezett. Az használtautó-vásárlók tapasztalatai néhol eltérnek attól, amit a nagy autómárkák importőrei állítottak. A két alábbi levélen felül kaptunk olyat is, amelyben valaki azt írja, a már megvásárolt és átíratott használt autója korábban rögzített futásteljesítményét és egyéb szervizadatait sem adták ki egy márkaszervizben, mondván azok az előző tulajdonosra tartoznak. Így csak az ö jelenlétében tudhatja meg a mostani. Egy neve elhallgatását kérő másik levélíró adatlekérdezéssel sikeresen kiderítette, hogy a már lefoglalózott autója kilométerszámlálóját 100 ezerrel visszatekerték. Az eladó kénytelen volt visszaadni a pénzt. Az autó hirdetése később visszakerült az internetre, természetesen a tekerés utáni, csökkentett óraállással. Az autót valószínűleg eladták valaki másnak, aki nem volt kíváncsi az előéletére. Legyenek kíváncsiak!

Feladó: Norbert

Dátum: 2015. május 7. 10:54

Tárgy: Így tudhatod meg, milyen autót veszel

Címzett: Zách Dániel

Kedves Dániel,

Nagy érdeklődéssel olvastam a cikkedet a behozott autók történetének leolvasásáról, azonban az importőrök válasza szerintem PR-szagú, legalábbis egy konkrét esetben én más választ kaptam év elején 3-4 éves Ford C-Max-ot szerettem volna venni, de a hahu-n kb 80% behozott, úgyhogy még konkrét kinézett autó nélkül felhívtam egy Ford Petrányi szalont, hogy ha elviszek hozzájuk egy külföldről behozott autót átvizsgálásra (tehát nem is csak ingyen információt szeretnék kérni, hanem pénzért átvizsgáltatnám, és mellette szeretnék megtudni az autó előítéletéről minél többet), akkor mit tudnak mondani az autó előéletéről. A cikkben ugyebár az szerepel a Ford-nál, hogy max 15 évre adnak ki a tulajdonosnak adatot futásteljesítményről, rendszeres karbantartásokról. Ehhez képest én azt a választ kaptam (hangsúlyozom, hogy ez idén januárban volt, nem évekkel ezelőtt), hogy csak 1-2 éve indult a Fordnál a nemzetközi digitális szervízkönyv rendszer, az annál régebbi autókról semmilyen külföldi információt nem tudnak adni.Volt még egy érdekesség (bár ez valószínűleg Petrányis sajátosság, nem feltétlenül minden Ford szalonnál lenne így), hogy még a magyarországi autóknál is elég nehézkes az információ kérése, mert nem az aktuális tulajdonos kell hozzá, hanem az, aki az adott szervizelés időpontjában tulajdonos volt. És csak személyesen írásban adott hozzájárulást fogadnak el. Tehát ha egy kereskedő megvette valakitől, és a kereskedőtől szeretném én megvenni, akkor fel kellene keresni az eredeti tulajdnost, hogy jöjjön el, és járuljon hozzá egy lekérdezéshez. Nyilván sok esély lenne ilyenre.

Üdv,Norbert

Update — a következő választ kaptuk a Ford Hungáriától:

A "Norbi" nevű olvasói levél pontosan leírja amit mi is jeleztünk neked. Csak abban az esetben van 15 év ha a karbantartást felvitték a digitális rendszerbe. Vagyis pl. 1 hónappal ezelőtt történt szervizelést egy 14 éves 2001-es Focuson megtalálható lehet a rendszerben. De egy 2012-es szervizelés egyetlen autó esetében sem elérhető digitálisan.

Feladó: Béla

Dátum: 2015. május 7. 9:05

Tárgy: Így tudhatod meg, milyen autót veszel

Címzett: Zách Dániel

Tisztelt Zách Dániel!

A használt/importált autók előéletével kapcsolatos cikke igen érdekes, a rá adott válaszok szintén. Felteszem, ezek az adott importőrök PR-es válaszai. Szerencsére nekem más a tapasztalatom. Két éve vásároltam egy 2002-es gyártású, 2003-ban forgalomba helyezett Honda személygépkocsit az első tulajdonosától. Az autót eredetileg Svájcban helyezték forgalomba, de 2005-ben magyar rendszámot kapott, mivel a tulajdonos hazatelepült. Vásárlás előtt a tulajdonos írásos engedélyével ellenőrizni szerettem volna a szervizkönyvben szereplő adatokat, és azt, hogy a korábban karambolos károkat valóban Honda szervizben javították-e. Mindezt egy Honda márkaszervizben kezdeményeztem, ahová állapotfelmérésre vittem az autót.

Bár a svájci szervizadatok beszerzése miatt nem kaptam azonnali választ, de kb. 5 munkanapon belül a Honda közvetlenül értesített és igazolta a könyv bejegyzéseit, a km óra állásokat illetve a karambolos sérülés márkaszervizben történt javítását.

Ez egyszeri és saját tapasztalatom, nem az adott márkát reklámozom, de remélem hogy tényleges esetekben a képviseletek sokkal rugalmasabbak, mint azt kommunikálják.

Üdvözlettel,

Béla