A Koenigsegg megveszi a Saabot
Megszületett a rég várt megállapodás: a General Motors a Koenigsegg csoportnak adja el a Saab autógyár részvényeinek 100%-át. Egyelőre persze csak egy keretszerződést írt alá a két fél, a részletek még kidolgozásra várnak, de ha minden az előre meghatározott menetrend szerint halad, akkor az év végére lezárulnak a tárgyalások, és a Saab kikerülhet a csődeljárás hatálya alól.
Annyi azért már most is biztos, hogy a zökkenőmentes működés érdekében a GM egy ideig még biztosítja az alkatrészellátást és a műszaki támogatást a Saab számára, később pedig licencmegállapodásokat köt a két vállalat. Az új tulajdonos, a Koenigsegg vezetése persze arról beszél, hogy rövid távon önálló, nyereséges vállalkozássá szeretné tenni a Saab, de a cégnek kis méretéből adódóan továbbra is szüksége lesz valamiféle fejlesztési partnerre. A jelenlegi, és a bemutatás küszöbén álló új modellek – a 9-3X, a 9-4X és a 9-5-ös második generációja – még a GM, illetve az Opel alkatrészeire épülnek, így legalább 6-8 évre lesz szükség, hogy a Saab teljesen függetlenné váljon a General Motorstól.
A Saab túlélését rövid távon az Európai Befektetési Bank által nyújtott, és a svéd kormány által garantált hitelek biztosítják, és persze a Koenigsegg mögött álló norvég befektetőcsoport is jelentős összeget szán a svéd autógyár fejlesztésére, de csak évek múlva derülhet ki, hogy a Saab képes lesz-e saját erejéből talpon maradni.