Európában is kínlódik a Suzuki

2013.02.05. 10:44

A japán gyártó európai igazgatója, Takanori Suzuki beszélt a cég aktuális nehézségeiről, amelyeket jól jellemez, hogy 2008 óta a Suzuki nem volt nyereséges a kontinensen.

A legnagyobb probléma a kereslet visszaesése, és ezzel párhuzamosan az esztergomi gyár alacsony kihasználtsága. Miközben elvileg 300 ezer autó gyártására van mód az üzemben, az európai autógyártók szövetsége szerint az EU tagállamok, valamint Svájc, Norvégia és Izland területén összesen kicsivel több, mint 154 ezer Suzuki fogyott. Igaz, hogy ehhez a mennyiséghez még hozzájön néhány ezer Fiat Sedici, de a számok alapvetően jól mutatják a probléma természetét.

Az igazgató szavaiból kiderült, hogy 2016-ra ismét el szeretnék érni a 300 ezres gyártási szintet, de ezt úgy képzelik kivitelezni, hogy Esztergomból Ausztráliába, Afrikába és Dél-Amerikába is jelentős mennyiségű autót szállítanának. Így az is lehetséges, hogy a későbbiekben már nem marad kapacitás bérmunkákra, amilyen a Fiat Sedici, az Opel Agila vagy régebben a Subaru Justy gyártása volt.

A nagy arányú export azonban csak afféle félmegoldás, és bizonytalan, hogy Európában képes lesz-e ismét legalább a 2008 előtti eladásokat produkálni a Suzuki. A kisautók piacára, ahol a cég a legerősebb volt, egyre több konkurens vállalat lépett be – elég ha a Volkswagen-Skoda-Seat nemrég piacra dobott modelljeit említjük. A Suzukinak a kínálat drasztikus frissítésére lenne szüksége, sőt, lehet, hogy ez sem lesz elegendő: elképzelhető, hogy csak a kínálat felfelé bővítésével tudnák érdemben javítani piaci részesedésüket, ami viszont meglehetősen költséges vállalkozás volna. Az SX4 és a Kizashi bemutatásával ebben az irányban indult el a cég, de úgy néz ki, nem folytatódik a folyamat. A Kizashi gyakorlatilag félkész – hiányzik egy kis fogyasztású, olcsóbb dízel változat – az SX4 pedig alig nyújt többet mint egy Swift, azaz nem igazán versenyképes a kompakt modellekkel.

Így aztán minimum kérdéses, hogy hosszabb távon a Suzuki versenyképes maradhat-e az európai személyautó-piacon, vagy kénytelenek lesznek feladni a harcot, ahogy Észak-Amerikában is tették.