Vérfagyasztó Lexus, izgalmas Toyota!

2013.09.11. 13:29

Toyotáéknál minden nyugodt, csendesen telnek a napok, szépen építgetik a hibrideket, egész jól fogy az Auris Hybrid és a Lexus sem panaszkodik: a GS befutott, az új IS-t keresik, csináltak egy kicsi GS hibridet a 2.5 literes V6-ossal, LeMansban már észrevehetően ott vannak a TS-sel... Békesség, kiegyensúlyozottság, nyugalom.

Szépen metszett autók és persze a mindent vivő kábeles internet, amely többet jelent ilyenkor tucatnyi Ferrarinál és Lamborghininél. Persze mindez nincs ingyen, mert déli tizenkettőig három operatőrt és egy zsémbes hölgyet kellett megfojtanom egy ethernet kábellel, ráadásul közelharcot folytattam az oszmán hordákkal, csak hogy megvédjem Bandi és Csik töltődő laptopjait, de megérte, mert mai anyagaink jelentős százaléka csak azért készült el napközben, mert ott volt normális net.

Szóval csendesen csordogáltak a percek, éppen a Peugeot-képekkel szüttyögtem, amikor nagy hangzavar lett hirtelen és a gipszkarton-válaszfal túloldalán bemutatkozott az a Yaris, amelytől óva intettek minket a szüleink. A bűnbeesős kis Toyota. És horzsol rendesen.

Először is azért, mert ez inkább verseny-mintsem utcai autó. Orrában a Toyota Motorsport GmbH (igen, van ilyen) által épített, FIA-szabvány ezerhatos, turbómotor, azaz a Global Race Engine (GRE), amilyet raliban és pályaversenyeken egyaránt használnak, a hátsó kerekeket pedig egy-egy hatvan lóerős villanymotor hajthatja még pluszban.

És hoppá, álljunk meg egy szóra.

Mert az rendben, hogy kiállítanak egy tanulmányautót, egy viccet, egy jópofa kis dolgot. Csak abba nem igazán fejlesztenek iszonyat pénzeken egy versenymotort, hmmm...igen, raliznak Yarissal, de ez a motor teljesen új, talán valamire készül a japán márka? Egy biztos: maga a turbómotor háromszáz lóerős, a rendszer összteljesítménye 420 lóerő és lényegében ugyanúgy építkezik, mint a LeMans-ban már megismert TS030-as LMP1-es autó. Egy harmadik villanymotor egy szuperkondenzátort tölt és az ebben tárolt plusz energia nyerhető vissza pillanatok alatt, gombnyomásra.

A kis Yaris alatt versenyfutómű, hatsebességes szekvenciális váltó és elöl hat, hátul négydugattyús féknyergek lassítják. Az első féktárcsák lényegében maradéktalanul kitöltik a 18 colos TRD felniket. Nem pite, kíváncsiak vagyunk, vajon hol látjuk legközelebb ezt a motort valamilyen Toyota-bódéban...

Nem mellesleg ott volt maga a TS030 is, méghozzá egy remek metszetben, ahol látszott, hogy milyen zseniálisan egyszerű és praktikus a kondenzátoros felépítés. A súlyelosztással is könnyedén lehet játszani, a csapat nagyon motivált és remek versenyzőik vannak. Viszont jövőre belép a Porsche is, akkor pedig már két nagy riválist kellene legyőzniük. Nem lesz könnyű.

Fél szemmel hátra-hátra nézve (oda kellett figyelni, mert a konnektor-hiénák azonnal kihúzták az ember töltőjét, amint nem nézett oda) ballagtam át a Lexus-standra, ahol az egész dinamikusra és még éppen csicsamentesre sikeredett IS-F-fel szemben állt a Legijesztőbb Dolog Evör, ez:

Nem is tudom, létezik-e nyitottabb orrú autó, de biztos vagyok benne, hogy ha még tovább szélesítik ezt a Predator-vigyort, akkor az autó orrával már nem kell foglalkoznia a formatervező brigádnak,mert lényegében nem lesz ott semmi, csak egy krómkeretes lyuk. Egy kétéves kisgyerek gond nélkül képes begyalogolni a tűzfalig. Lehet, a szerelhetőség egy fő szempont volt...

Ez a nem éppen szépség amúgy a Lexus LF-NX, a maga baltaszerű módján próbál megágyazni egy RX alá pozicionált kisebb SUV-nak. Szerencsére nem pontosan így fog kinézni, de a méretei és az arányai nagyjából maradnak. Érdekes megoldás az érintőpontos ajtókilincs és a tény, hogy a szőnyeggel megegyező kárpittal letakart emelvényen állt lényegében aládúcolva, alulról világosan kitűnt, hogy az összetaknyolt-gányolt kipufogórendszer és sebtében hegesztett futómű éppen csak arra jó, hogy önerőből megmozduljon pár métert.

Orrába amúgy 2.5 literes, soros négyhengeres, Atkinson-motort terveznek, kiegészítve a hibrid hajtáslánccal. Odabent mindeféle érinthető felület és egy touchpad-interfész, amellyel az autó rendszereit kezeljük.

Mondom, a Toyotánál nyugi van, nagyon úgy néz ki, hogy tudják, mit csinálnak. Csak az a Supra jöhetne már...