Bukott a Renault villanyautója
Ahhoz képest, hogy a Renault évi 200 ezer villanyautót szeretett volna eladni éves szinten 2016-ban, nem úgy néz ki, mintha tarolnának az elektromos járművekkel. A Fluence Z.E. az első áldozat, de lehet, hogy nem az utolsó.
A Renault hatalmas lendülettel látott neki a villanyautó-fejlesztésnek az előző évtizedben, annak ellenére, hogy semmi nem igazolta a koncepció életképességét. A jövőképükben tömeggyártás szerepelt, és átlagautósok hatalmas tömege, akik benzinkút helyett akkumulátor-cseretelepekre járnak, ha hosszabb utat kell megtenniük egy nap 100-150 kilométernél. Még partnert is találtak a vízióhoz: az akkucserélő hálózat kiépítését egy izraeli cég, a Project Better Place vállalta magára. Úgy tűnt, minden sínen van.
Egyetlen apróságot hagytak figyelmen kívül: a valós vásárlói igények hiányát. Az elektromos autók hibáit ugyanis nem küszöbölték ki: sem az egy töltéssel megtehető távolság, sem a töltésre fordítandó idő nem változott nagyságrendileg, és az akkumulátorok ára sem csökkent lényegesen. Így viszont a villanyautó csak kevesek számára nyújtott valós megoldást. Ugyan kiagyaltak egy akkumulátor-bérleti konstrukciót, amellyel az autó árát átlagos szinten tarthatták, így azonban a bérleti díj vitte el azt az összeget, amit egy hagyományos autó esetében üzemanyagra költött volna a vásárló. Ráadásul ezt akkor is fizetni kellett, ha egy métert sem ment még az elektromos jármű. Hogy még súlyosabb legyen a helyzet, a Project Better Place csődbe jutott, mielőtt elkezdhette volna tömegesen telepíteni az akkumulátor-cserélő állomásokat.
A végeredmény az lett, hogy a Fluence Z.E. a kutyának sem kellett. A gyártás 2011-es beindítása óta úgy 3500 példánynak találtak gazdát. Ezek után a Renault is belátta, hogy nincs értelme tovább erőltetni a gyártást. A törökországi üzemben leállították a villanyautó-gyártó gépsort, a továbbiakban már csak a hagyoömányos Fluence előállítására koncentrálnak. Elektromos modell így is lesz bőven a kínálatban: a Renault kínálatában a Zoe és a Twizy is ezt az irányvonalat képviseli, de a cégcsoporton belül ott van a Nissan Leaf is. Ezeknek egyedi a formatervük, ennek megfelelően valamivel kapósabbak is.
Az persze továbbra is kérdés, hogy a Renault-Nissan kitart-e a villanyautó-koncepció mellett, vagy a konkurenciához hasonlóan inkább a hibridek fejlesztésére fordít majd több energiát. Ez utóbbi ugyanis gyors megtérüléssel, sőt, akár jelentős forgalomnövekedéssel kecsegtet, míg a villanyautók egyelőre több mint kockázatos befektetésnek tűnnek, legalábbis a jelenlegi műszaki színvonal mellett.