Kötelező lesz a 4 literes fogyasztás
Nyáron még úgy tűnt, Németország elérheti, hogy elhalasszák a szén-dioxid-kibocsátási korlátozás szigorítását, ám most mégis megszavazta az Európai Parlament. 2020-tól legfeljebb 95 g/km lehet egy-egy autógyártó összes eladott autójának átlagfogyasztása. Ez benzinből 4,1, gázolajból 3,6 litert jelent 100 kilométeren.

A rendelkezéssel elméletben mindenki nyer. Az autók átlagos fogyasztása durván 27%-kal csökken, ami jó a környezetnek; az EU-nak, hisz így felszabadul a szén-dioxid-kibocsátási kvóta egy része, amit aztán el lehet adni; és az autóvásárlóknak, akik így kevesebbet égetnek majd el a drága benzinből és gázolajból. Úgy tűnik, a politikusok ennyire egyszerűen is látják a kérdést, sőt, már most azt fontolgatják, hogy 2025-re tovább szigorítanak majd, és 70 g/km-t írnak majd elő (3 liter benzin- illetve 2,65 liter gázolaj-fogyasztás 100 km-en).
A német luxusautó-gyártóknak annyit sikerült elérniük, hogy 2020-ra csak az autók 95%-ával kell teljesíteni a normát, azaz maradhat a kínálatban néhány erősebb, nagyobb fogyasztású modell egészen 2021-ig. Emellett 2022-ig még javíthatnak a kibocsátási átlagon nullemissziós járművek gyártásával. Ez azonban nem pont az, amit el akartak érni: a német javaslat ugyanis 2024-re tolta volna el az egész szigorítást.
Az egyszerű autós számára mindebből annyi érdekes, hogy az autógyárak milyen módszerekkel és milyen áron tudják tartani a 4,1 illetve 3,6 literes fogyasztási korlátot. A jelenleg érvényes, lazább korlátozás, ami 130 g/km szén-dioxid-kibocsátást ír elő (5,6 l/100 km átlagfogyasztás benzinmotoros, és 4,9 l/100 km dízel esetében), már arra kényszerítette a gyártókat, hogy bonyolultabb, drágább, szervizigényesebb megoldásokat válasszanak. Turbós motorokra cserélték a korábbi szívó benzineseket és stop-start rendszerekkel egészítették ki a hajtásláncot. Az újabb modellek ráadásul az összes trükk ellenére is kellemetlenebb, nehezebben vezethető járművek az elődeiknél.
Ha nem találnak ki valami teljesen újat, 2020-tól a nagyobb modellek már csak valamiféle hibrid hajtáslánccal, gázhajtással, vagy más hasonló trükkel teljesíthetik a szigorított szabályokat, azaz az autók még bonyolultabbakká és drágábbakká válnak majd. Egyes elemzők szerint a fejlesztési költségek megviselhetik az autógyárakat, a növekvő ár pedig visszaszoríthatja az autóeladásokat Európában. Az eredmény könnyen csökkenő versenyképesség, mélyülő válság, növekvő munkanélküliség lehet. A nem európai székhelyű gyártók egy része – például a Toyota, a Nissan, a Hyundai-Kia – egyszerűen kivonulhat Európából, hisz már most sem keresnek sokat a kontinensen. A helyi gyártók számára viszont az jelenthet versenyhátrányt más piacokon, hogy a valódi vásárlói igények kielégítése mellett újabb és újabb fogyasztáscsökkentő trükkök kifejlesztésébe is vagyonokat kell majd ölniük.
Kérdés persze, hogy mennyire kell komolyan venni a 4 literes fogyasztást. A szabványos mérési módszerek, amelyekkel a fogyasztási- és széndioxid-kibocsátási értékeket ma Európában meg kell határozni, már most sincsenek a valósággal köszönőviszonyban sem. Az utóbbi két-három évben alig láttunk olyan autót, amely ne a gyári fogyasztási érték másfélszeresét zabálta volna fel hétköznapi használatban, és várható, hogy a jövőben az elméleti és a gyakorlati mérési eredmények közti szakadék tovább tágul majd.
Az áldozatokat is fel lehet mérni, akár már most. Valószínű, hogy teljesen eltűnnek 2020 után az erős, tisztán benzin- vagy dízelmotoros autók, főleg az olcsóbbak. Nemigen lesznek hathengeres, V8-as és V12-es modellek, vagy ha igen, olyan áron, hogy a mai vásárlóik töredéke gondolkodjon el a megvásárlásukon. Az viszont valószínű, hogy a féllegális tuningmódszerek megszaporodnak majd, hisz egy fogyasztásra optimalizált turbós motorból nyilván viszonylag kis erőfeszítéssel ki lehet hozni eredeti teljesítményének akár a többszörösét is. Valószínű viszont, hogy a nagyobb kategóriákban egyeduralkodóvá válik a hibrid hajtás – a Mercedes S 300 Bluetec hibridhez hasonló, négyhengeres, dízel-elektromos autók jelenthetik az elérhető luxus csúcsát.
Persze az sem elképzelhetetlen, hogy egyes gyártók számára egy ponton túl olcsóbb lesz kifizetni az EU által kiszabott bírságot, és beépíteni azt az autók vételárába, mint belemerülni a fogyasztást csökkentő megoldások fejlesztésébe. Ez pedig a jelenlegi szabályozási elképzelések csődjét jelezné.
Mindezek persze csak valószínű lehetőségek – arra nyilván csak az idő ad majd választ, hogy hogyan alakul majd az európai autópiac sorsa a szigorítások bevezetése után.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
