Önállósul az Alfa Romeo
A Fiatnak korábban bejött, hogy egyes márkáit külön cégként kezelte: így működik a Ferrari és a Maserati is. Állítólag most az Alfa Romeót is hasonló módon szeretné átszervezni a Fiat vezetése, hogy könnyebb legyen követni a céget érintő tendenciákat. Persze nem biztos, hogy ez a valódi ok – így ugyanis szabadulni is könnyebb volna a mély válságot átélő autómárkától.
Az Alfa Romeo önálló vállalat volt egészen 1986-ig, amikor a Fiat lényegében bekebelezte, és szervezetileg összevonta a Lanciával és a Fiattal. Ez a berendezkedés sokáig jól is működött, de a márka 2008 óta nem talált magára: az eladások tavalyelőtt már alig haladták meg a 100 ezret, tavaly pedig 74 ezerre estek vissza – ilyen gyengén az 1960-as évek óta nem ment a szekér. Pedig a Fiatnak nagy tervei voltak a céggel: volt olyan elképzelés, amelyben évi 400 ezer autó eladása szerepelt. Ám úgy tűnik, új modellek és új piacok híján a márkának az is nehezére esik, hogy egyáltalán fenntartsa önmagát.
A Fiat vezérigazgatója, Sergio Marchionne a jövő hét elején, május 6-án teszi közzé a teljes Fiat Chrysler Vehicles következő ötéves tervét, amelyben az eddig kiszivárogtatott információk alapján számos kellemetlen elem is szerepel. Ilyen lesz a Lancia márka teljes leépítése, és a Fiat márka gyártásának fokozatos elköltöztetése Olaszországból. Az Alfa Romeo sikere így nem csak a márka, vagy a vállalatcsoport számára lényeges, de csak a prémium-márka tarthatja életben a Fiat megmaradt hazai üzemeit, azaz ha úgy tetszik, közvetlen olasz nemzeti érdek.
Bár az Alfa Romeo külön cégbe szervezése lehetőséget teremtene a márka eladására is, úgy tudjuk, egyelőre nem ez a terv. Marchionne azt mondja, csak azért van szükség rá, hogy tisztábban lássák a márka eredményeit, de mindenképp megpróbálják feltámasztani az Alfa Romeót. Ehhez új modellek kellenek, amelyek állítólag jönnek is: a 159-eshez hasonló méretű, illetve egy számmal nagyobb, hátsókerék-hajtású modellek bemutatása 2016-ra várható, és úgy tűnik, végre megvalósulhat az Alfa rég várt szabadidő-autója is – nem is egy, de két ilyen készülhet, a Jeep aktív segítségével. A pletykák szerint hat új modell vár bemutatásra, ezekkel próbálják feljebb pozícionálni a márkát, és felkelteni iránta az érdeklődést.
Egy másik kitörési lehetőség a visszatérés az amerikai piacra, amelyről már rég megszületett a döntés, de megfelelő autók híján mégsem kerülhetett rá sor. A megújulás és az amerikai piac révén az Alfa akár meg is sokszorozhatja az eladásait, már ha az új típusok sikeresek lesznek. Ám ha nem, akkor könnyen lehet, hogy a patinás márkát egyszerűen eladja a Fiat annak, aki a legtöbbet kínálja érte. A Volkswagen korábban már érdeklődött, és aligha kétséges, hogy egy ilyen lehetőségre más cégek is megpróbálnának lecsapni.