A VW majdnem bekapta a Fiatot
Úgy tűnik, az év első felében hatalmas üzlet kezdett körvonalazódni, csak hogy aztán egyszerűen kútba essen. Ez a VW és a Fiat-Chrysler csoportot egyesítette volna egyetlen gigavállalatban, de úgy tűnik, a Volkswagen csoport tulajdonosai és befektetői túl nagynak ítélték a kockázatot.
Ha jobban belegondolunk, a Volkswagen és a Fiat-Chrysler egyesítése nem teljesen logikátlan gondolat. Az olasz-amerikai vállalat most meglehetősen jó pozícióban van Észak-Amerikában, ahol a VW eddig hiába próbált terjeszkedni, a VW viszont Európában és a Távol-Keleten erősebb. Ugyanígy jól kiegészítik egymást, ami a kínálatot illeti: a Fiat az egyik legsikeresebb kisautó-gyártó Európában – azaz épp abban a szegmensben arat, ahol a németek eddig hiába próbálkoztak. Egy ilyen üzlet azonban költséges, különösen az első néhány évben, míg az egyesülés előnyei meg nem mutatkoznak, így a Volkswagen végül lemondott a lehetőségről, hogy az eladásait a másfélszeresére, márkái számát pedig 17-re emelje.
Úgy tudjuk, végül azért maradt el az évtized autóipari fúziója, mert a VW csoport nyereség-hányada veszélyesen alacsonyra csökkent. Áprilisban esett ez a kevéssé ismert mutató 2% alá, ami annak fényében mindenképp ijesztő, hogy a Toyota és a Hyundai például 8% körül keres az autóin. A Fiat-Chrysler átvétele pedig sokba került volna a Volkswagennek, különösen addig, amíg a műszaki alapok egységesítése le nem zajlik – ez pedig alsó hangon 4-6 évet vett volna igénybe.
Pedig hosszabb távon nyilván kaszáltak volna az üzleten, hisz a Fiat kisautó-családját összevonhatták volna a drágán gyártható VW Up!-Skoda Citigo-Seat Mii trióval, így olcsóbbá vált volna a fejlesztés. A Fiat és Chrysler modelleket pedig egységesen a VW MQB és MLB padlólemezeire építhették volna. Az sem mellékes előny, hogy ezzel végleg beelőzhették volna a GM-et és a Toyotát, ami erősebb pozíciót jelentett volna számos esetben – akár a beszállítókkal, akár a hitelező bankokkal szembeni tárgyalásoknál – de úgy tűnik, a VW stratégái végül mégsem vállalták a kockázatot.
Úgy hallani, felvásárlás helyett szabadulnának a lassan fogyó típusoktól, amelyek rontják a hatékonyságot. Így elképzelhető, hogy a teljes városi kisautó-gyártás leáll, hisz az Up!-ból és két testvéréből együttesen sem fogy éves szinten 200 ezer darab, de épp így veszélyben van a VW Scirocco, amelyből 23 ezret, illetve az Eos, amelyből 7600-at adtak el a tavalyi évben. Úgy tűnik, a VW a továbbiakban arra figyel majd elsősorban, hogy hatékonyabbá tegye saját működését, és csak ha ez sikerült, akkor gondolhat legközelebb újabb terjeszkedésre.