2014.09.18. 13:56

Ötszáz lóerő elképesztően hangzik, de manapság érdemes egy ilyen adatot kritikával kezelni. A Peugeot tanulmányautója, a Quartz például elméletileg 500 lóerő leadására is képes a három beépített motor révén, de ennek alig több, mint a fele áll rendelkezésre hosszú távon.

Természetesen itt is egy hibrid hajtásrendszerről van szó, amely egy 1,6 literes, 270 lóerős turbómotorból, valamint két 115 lóerős villanymotorból áll – mindkét tengelyen egy-egy ilyen dolgozik, így a hibrid rendszer egyben az összkerék-hajtást is kiszolgálja. A gond az, hogy elektromos üzemben maximum 50 kilométert tehet meg a Peugeot, és nyilván ezt sem úgy, hogy a két villanymotor összesen 230 lóerejét kihasználja a sofőr. Ha az akkumulátorból kifogy a töltés, akkor viszont csak a benzinmotor teljesítménye marad. A rendszer persze így is hatékonyabb lehet, mint a hagyományos hajtások, hisz lassításkor a mozgási energia egy részét képes visszanyerni – erre a célra az első villanymotort használják generátor-üzemben – ugyanakkor ezt az előnyt némileg ellensúlyozza a két plusz motor és a nagy, 400 voltos akkumulátor többlet-súlya.

A 4,5 méteres Quartz persze nem csak a hibrid hajtással próbálja elkápráztatni a közönséget, de olyan megoldásokkal is, mint a légrugós futómű 30 és 35 centi közt állítható hasmagassága – amit a Citroëneken és néhány nagyon drága luxusautón kívül más személyautók még mindig nem tudnak – vagy a különleges műszerfal, ahol a kezelőfelület nagy részét a lapított kormánykerékben alakították ki. Az inforfmációk nagy része egyébként a szélvédőre és egy áttetsző polikarbonát sávra vetítve jelenik meg, bár ez is inkább csak látványos mint új megoldás.

Ebben a formában ugyan aligha kerül gyártásba a Quartz, de több mint valószínű, hogy formai és műszaki megoldásaival még találkozunk, alighanem a Peugeot és a Citroën DS modellpaletták luxuskivitelű autóiban, amelyeket a kínai autópiac igényei alapján fejlesztettek.