Korábban is sejthető volt, és egyre biztosabb: a Fiat-vezér, Sergio Marchionne célja, hogy pénzzé tegye a világ hetedik legnagyobb autógyártóját, méghozzá úgy, hogy egy másik autógyártóval hozná össze. A feladat azonban nem egyszerű: hiába nagy, a Fiat-Chrysler nincs igazán jó formában, így egyelőre nincs érdeklődő.
Bár pillanatnyilag nem veszteséges, a Fiatból és a Chryslerből összekalapált kétfejű vállalat nincs is jó bőrben. Az adóssága messze nagyobb, mint bárki másé az iparágban, Európában és Ázsiában gyengén teljesít, egyedül az észak-amerikai eladások növekedéséből származik komolyabb nyereség. Ám úgy néz ki, ezt is elnyeli az Alfa Romeo márka feltámasztására tett kísérlet, amely rengeteg pénzt visz el, de az eredménye korántsem biztos.
Banki források szerint Marchionne gyakorlatilag kitette az eladó táblát, és egyelőre Detroitban keres partnereket, viszonylag kevés sikerrel. Eredetileg abban bíztak, hogy a General Motors érdeklődést mutat, hiszen Európában még mindig akadnak közös vállalkozásaik, de úgy tűnik, a GM vezetése nem szeretne a nyakába venni egy ilyen kockázatos partnert. Marchionne persze a Forddal is keresi az együttműködés lehetőségét, de valószínűtlen, hogy a kisebbik detroiti rivális, amely épp sikeresen egységesítette a modellválasztékát világszerte, és lassan kifizeti az adósságait, most szívesen átvenné a tucatnyi Fiat-Chrysler márka, és az újabb adósságok menedzselését.
Úgy tudjuk, Marchionne célja, hogy 2018-ig találjon egy szakmai partnert az FCA számára, ami nem lehetetlen. Számos lehetséges partner akad – már hírbe is hozták a Fiat-Chryslert a Volkswagennel és a Peugeot-Citroennel – de úgy tűnik, ahhoz, hogy bárki érdeklődjön, jobb formába kell hozni a céget. A Fiat vezetése persze optimista, 48 milliárd eurót fordítanak a Jeep, a Maserati és az Alfa Romeo márkák fejlesztésébe abban a reményben, hogy 2018-ra elérhetik a 7 milliós eladási szintet. Ez pedig példátlan, 60%-os növekedést jelentene, amiben a független elemzők egyelőre kételkednek, és ami azt illeti, nem is alaptalanul, hisz 2013 és 2014 közötgt az eladás-növekedés csupán 6% volt, az üzemi nyereség-hányad pedig mindössze 3,4%, ami az 5,4%-os iparági átlaghoz képest kifejezetten kevésnek tűnik.
Az ügynek létezik persze egy másik olvasata is: Marchionne elmondhatja magáról, hogy egyike annak a maroknyi embernek, akik sikeresen levezényeltek egy nagyobb cégegyesítést, ráadásul két, a csőd szélén egyensúlyozó cégből indult ki, ma pedig nyereséges céget vezet. Így amíg ő irányít, van rá esély, hogy egy újabb hasonló szituációval is megbirkózna – márpedig egy sikeres cégegyesítés hatalmas haszonnal kecsegtet.