Megnéztük, milyen az új Prius élőben

2015.09.17. 17:28

Nem szép, főleg elölről, különös trükkjei sincsenek, de 3,5 millió eladott példány és vagy kétszer ennyi iránta rajongó tulaj és ex-tulaj után alapvetően mindegy is: a Prius zúz tovább.

Igazából csak elölről csúnya, hátulról inkább bizarr és van pár olyan oldalsó nézete, amin egész jól néz ki. Tökmindegy, mert aki eddig Priust vett, az ezután is Priust vesz majd, és menet közben, afféle hittérítőként tömegével beszél majd rá másokat is a Prius-birtoklásra. Ennél az autónál egyvalamire kell figyelnie a Toyotának: hogy mindig legyen valamennyi fejlődés és akadjon némi különbség az elődhöz képest. Hogy szebb lesz-e, vagy csúnyább – számít?

Egyébként érdekes, hogy az autógyártásban az egyik legfontosabb törvényt rúgja fel a Toyota ezzel az 1997 óta már a negyedik generációba lépő modelljével. Míg másoknak mindig valamelyik nagy luxuskocsijuk, esetleg kisszériás próbajárművük, talán sorszámozott plakettekkel ellátott sportkocsijuk a technológiai csúcsmodelljük, addig itt egy közepes méretű, népszerű, piacról piacra szinte ugyanolyan, világszerte árult népautóra hárul a feladat. És a terv működik.

Hogy bemelegítés gyanánt megropogtassuk az agyunkban az ízületeket, vegyük sorra az eddigi Priusokat: már a legelső azt a technikát alkalmazta, mint a mostani, tehát egy bolygóműrendszerre kapcsolt spéci villanymotorokból és generátorból, illetve az egész mögé akasztott, különleges gázcseréjű, kisfordulatú, egyedi benzinmotorból összerakott hibrid hajtás vitte, amely a generációk során további villanymotorokat, és finom műszaki trükköket gyűjtött.

Az első Prius szokvános szedán volt, nagy csomagtartóval, a második már megkapta a saját, egyedi karosszériáját, illetve tudott már keveset tisztán villannyal is menni, azt sokan a mai napig gyártott legjobb Priusnak tartják. A harmadik vékonyabb lemezekből készült, s bádoghangúbb lett, ám rövid belvárosi mozgásokhoz már elég tartalék volt az akkuiban, kicsit ügyesebb volt autópályán, állítható lett ki-be is a kormánya (nagyon nem alábecsülendő dolog egy olyan üléshelyzetű autónál, mint azok a Priusok voltak), és csináltak belőle 50 km-es hatótávolságú konnektoros hibridet is. A fogyasztás és az emisszió generációról generációra csökkent, a méret mind kevesebbet, de nőtt.

2015 Frankfurtja már a negyedik generációt üdvözölte. Szerintem ez a legügyetlenebb formájú Prius eddig, de nekem például tetszett a Multipla, viszont a Lamborghini Miura annyira nem, tehát nem mérvadó a szemem. Az eleje kicsit olyan, mintha citromba harapott volna – ez a nappali menetfények melletti, konkáv lökhárító-kiképzésnek tudható be –, az oldalán, elsősorban a hátsó kerekei környékén még mindig túl sok a lemez, a hátsó lámpáit és üvegelrendezését pedig valami szörnyű, hagymázas álom közben, hajnali háromkor skiccelhette le a tervező. Hogy egy józanabb pillanatában miért nem gyűrte össze azokat a papírokat, nem tudni.

Ennek ellenére a Prius IV fara valahogy összeáll egy egésszé, a fura formák kiadnak végül egyfajta harmóniát és lendületességet, de kissé úgy érzi az ember: mindez véletlenül sikerült. A fura orrkiképzésre pedig akad magyarázat a Toyota-tudástárban: a homorításra azért lett szükség, hogy a Prius egyenesfutása kivételessé válhasson.

Akárhogy is néz ki, ez a kijelentés azt mutatja, hogy a japánokban még mindig lehet bízni, érzékeny füllel hallgatják a kritikákat, és oda ütnek, ahová nagyon kell. A korábbi Priusoknak ugyanis az egyik legtöbbet szidott tulajdonságuk a bömbölő motor, nagy gördülési és szélzaj, általános ügyetlenség volt nagy sebességnél. Az újnál egyfolytában arról beszélnek: hűdejólesz ez az autobahnon. Ehhez persze jó lenne, ha beépítenének már egy további bolygómű-fokozatot a hajtásba – mint a Lexus GS és RX hibrideknél – a hosszabbra áttételeződő hajtáslánc sok kritikai felhangnak venné elejét.

A színtiszta környezettudatosság (és mifelénk a rettentő spórolósság) hangoztatása után most a Toyota kellemes vezethetőségről és jó úttartásról is elkezdett csacsogni az effélére eddig nem túlságosan felkészített hibrid modell kapcsán. A kocsi alatt a Toyota új, TNGA (Toyota New Global Architecture) nevű platformja van, ez nagyjából annak a nyújtható, rövidíthető, szélesíthető, zsugorítható autó-alapnak felel meg, mint a Volkswagennél az MQB.

A TNGA egyik legfontosabb tulajdonsága – nyilván a gyártási folyamat hosszú távú gazdaságosabbá tétele mellett –, hogy élvezetesebb autókat ad a nép feneke alá. Az eddigieknél mélyebbre kerülnek a súlypontok, ügyesebbek, komplexebbek lesznek a futóművek, kellemesebb helyre az ülések. Ennek köszönhető, hogy a Prius IV hátul kettős keresztlengőkaros futóművekre támaszkodik (a technika állítólag harmadára csökkenti a III-ashoz képest a hátul ülőknek átadott,, bukkanókból fakadó ütéseket), és az ülések is jóval mélyebben vannak, főként az elsők.

Belenyúltak a hajtásláncba is, de sok részletet egyelőre nem tudni, majd a Tokiói Autószalonon fedik fel, hogy pontosan hol. Az mindenesetre biztos, hogy az Atkinson-ciklusos benzinmotor hatékonyságát 38,5 százalékról 40 fölé sikerült tornászniuk, létrehozva ezzel az üzemanyaggal fajlagosan a legjobban bánó benzinmotort a világon. Szép számok.

Tapintásnyi közelségből csak néhány dolog látszik mindebből, az újdonságok java része természetesen nem. A Prius - akárcsak a Porsche 911, hogy egy másik népszerű, P-s szót elővegyünk – nem az az autó, amit a kiállítóterem padlóján tesztel az ember. Az tény, hogy valahogy sokkal tágasabbnak érződik elöl, a sámliszerű üléshelyzet pedig végképp a múlté – köszönhető ez az alacsonyabb pozíciónak, a szélesebb szélvédőnek, s az új székeknek. Hiába lehetett már a korábbiban is ki-be húzogatni a kormányt, nekem a legkülső helyzete is nagyon bent volt a kényelmes pózhoz, de most valahogy tíz másodperc alatt jól éreztem magam benne – mások a dimenziók, az kétségtelen.

Hátul is levegősebb az egész, a lábtér biztosan nagyobb, de mintha a fejem fölött is több hely maradna. Ez azért is érdekes, mert a tető legmagasabb pontja – a púp – valami 18 centiméterrel előrébb van, mint a korábbi Priusnál, hátul tehát akár még szűkebb is lehetne. Csomagtartó is van, szemre elég, de majd meglátjuk, ha meglesznek az adatok, illetve melléállíthatunk egy másik autót.

A minőségi benyomás sem jobb, sem rosszabb nem lett – egyvalamit leszámítva, de arról később. Az ajtókon továbbra is kemény és olcsó műanyag dominál, kevés a díszítő elem, minden olyan... khm, Ikea alsó polcos cucc. Kicsit odébb tették a menetválasztó kar kékfejű gombját, nagyobb lett a külön podon lakó kijelző a műszerfalon, van már mindenféle modern menetasszisztens, a mobil pedig a középkonzol alján levő tálcába hányaveti módon lehajítva is töltődni kezd, mert a tálca induktív, akár a nagy, német luxusautóknál.

Egyvalami azonban nagymértékben növeli az autó iránti bizalmamat: a III-as Priusnál a nagy anyagtakarékosságban oda jutottak, hogy az ajtók már olyan pléhhangon csukódtak, mint a Wartburgé. Itt, a IV-esnél ez nagyon más: ki-be csapkodtam őket ezerrel, de szépen döccennek, nem rosszabbak az Auriséinál. Amint megtudtam, már van ezekben is zajcsillapító anyag, sőt, az egész autóban sokkal több lett a szigetelés – de ezt majd meglátjuk.

Pálcát törni nem fogok fölötte, mert nincs értelme – a Prius IV-et kész vevőtábor várja, nyitott tárcákkal. Kívülről nem tetszik túlságosan, belül kicsit praktikusabb, de a presztízstermékségtől fényévekre van, viszont biztosan nagyon takarékos, tartós, megbízható meg minden – amilyennek mindig is ismertük, csak még inkább.

Egy világelsőség azonban (bár ezektől a világelső kijelentésektől azért mindig tartok) már most kijár neki: ez az első szériaautó, amelynek a légellenállását úgynevezett rolling roaddal, tehát a talaj kerekek alatti vonulását szimuláló, óriási gumiszalaggal csiszolgatták a szélcsatornában, tehát itt tényleg hihető az aerodinamikai hatékonyság. Csak azért, hogy ha most megrendelik, legyen miről mesélni a haveroknak. Többet a Prius IV-ről Tokió után, október legvégén tudhatunk meg.

Az oldalról ajánljuk

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

5 órája
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30