Újabb érintettek a dízelbotrányban
Huszonkilenc autóból öt megbukott az egyik brit hetilap, a The Sunday Times saját, független környezetvédelmi vizsgálatokra szakosodott laboratóriumának szakemberei által elvégzett tesztjén. Összesen huszonkilenc, Eurpában kapható autótípust vizsgáltak, majd az eredményekről hosszú cikket közöltek május 24-én a lap előfizetéses weboldalán.
A tesztben rosszul szereplő autók közt ott a Mazda 6, az Opel Zafira, a BMW X3 és a Citroen egy-egy típusváltozata is. Ezek akár kilencszer több nitrogénoxidot okádnak a levegőbe, ha valós körülmények közt mérik meg őket. Nem kell csalni a hamis eredményhez, az európai mérési ciklussal is komoly gond van.
Ha az európai döntéshozók még nem láttak munkához, akkor most pont itt az ideje, hogy leüljenek és az elejétől újragondolják az Európai Unióban forgalomba hozott új autóknak kötelező, Euro-normákhoz tartozó vizsgálatokat.
A The Sunday Times által idén tavasszal elvégeztetett méréseken öt autóról kiderült, hogy lényegesen több nitrogénoxidot (NOx) vagy nitrogén-dioxidot (NO2) bocsátanak ki valós használati körülmények közt, tehát közúton, mint amit a jelenleg érvényes és kötelező Euro 6-norma megenged.

A Mazda 6 Skyactiv D 2,2 literes változata a négyszeresét produkálta annak a kilométerenként nyolc század grammos határértéknek (0,08 g/km), amit az Euro 6-norma engedélyez, de a kibocsátási érték lakott területen, fekvőrendőrökkel tarkított emelkedőn a határérték tizenkét és félszeresénél is magasabb volt. Azonos körülmények közt végzett teszten a BMW X3 2,0d xDrive kivitele átlagosan mintegy tízszeres, az Opel Zafira 1,6 Ecoflex dízel pedig kilenc és félszeres értékeket produkált.

A vizsgálaton ötszörös határérték-túllépéssel megbukott a Citroen C4 Picasso BlueHDI is, és a rákkeltő nitrogén-dioxid (NO2) maximálisan megengedett mennyiségének több mint hatszorosát engedte a levegőbe a Volkswagen Polo egyik dízel változata. Hogy itt pontosan melyik motorról van szó, arra nem tér ki a The Sunday Times cikke.

A vizsgálatot végző szakemberek rámutattak, hogy a hiba az Európai Unió minden új autóra nézve kötelező környezetvédelmi vizsgálati módszereiben rejlik, mert azok nem valós közlekedési helyzeteket szimulálnak, a méréseket nem is közúton, hanem laboratóriumban végzik. Így a vizsgálati eredményeknek nincs köze a valós károsanyag-kibocsátási értékekhez.

Nem lehetetlen megfelelni a tavaly szeptembertől minden újonnan eladott autóra kötelező, Euro 6-normában foglalt füstgázkibocsátási értékeknek, hiszen a brit napilap vizsgálatában szereplő Mercedes C220 CDI, szintén valós közúti forgalomban végzett mérések esetén pontosan hozta az előírt nitrogénoxid-határértéket, míg az amerikai botrány kapcsán elhíresült Volkswagen Golf a 2.0 TDI-motorral nem kis megelepetésünkre jelentősen, mintegy harminc százalékkal alatta maradt a megengedett értéknek, így simán megfelelt a most érvényes európai (tehát nem az amerikai) környezetvédelmi előírásoknak.

A cikk szerzői kitérnek arra is, hogy a dízelmotos autók által kibocsátott mérges gázok, a nitrogénoxid és a nitrogéndioxid közvetlenül is felelőssé tehetők egyes rákos megbetegedések kialakulásáért, és mint írják, a jelenlegi vizsgálati módszereket 1997-ben dolgozták ki, majd azokból kiindulva szigorították tovább néhány évente az egyes Euro-normák bevezetésekor.
Talán nem a határtértékek matematikai csökkentésére lett volna szükség az utóbbi évtizedekben, hanem a laboratóriumban, fékpadon végzett méréseket kellett volna már az elején felváltani a hétköznapi forgalom körülményeit valóban tükröző, tesztpályás mérésekre. Hiszen a laboratóriumi mérések során csak az derül ki, hogy az egyes új autók egymáshoz képest mennyi mérgező gázt engednek ki - és akkor is csak bizonyos szűk mérési paraméterek között -, de az nem, hogy valós használatban mennyire szennyezik majd a környezetet, és hogy olyankor, éles helyzetben, egymáshoz képest mit produkálnak.
Forrás: The Sunday Times, 2015. május 24 (előfizetéses tartalom)
Egy autó azzal arányosan szennyezi a környezetet, amennyi üzemanyagot valós körülmények közt fogyaszt. Az autó fogyasztása a másik forró téma, mert ehhez is tartozik egy hivatalos mérési ciklus, amenynek eredményei sokszor nem találkoznak a valósággal. Erről korábbi cikkünkben részletesen írtunk.
Minden, a dízel-botránnyal kapcsolatosan született írásunkat megtalálja csokorba gyűjtve ezen a linken.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
