Szuperoptimista tervek a Jaguarnál
A Jaguar Land Rover bejelentette a Leap 4.5 – magyarul Ugrás 4,5 – nevű ötéves tervét. Ahogy a névből is sejthető, soha nem látott növekedéssel számolnak, a szám pedig a megspórolni kívánt összeget jelzi, milliárd fontban.
A 4,5 milliárd fontos megtakarítás öt év alatt talán nem lehetetlen – bár az összeg igen nagy a cég méretéhez képest – viszont az a terv, hogy 2020-ra éves szinten egymillió autót adjanak el, minimum merésznek hat. A Jaguar Land Rover csoport tavaly összesen 462 ezer autót értékesített, azaz megduplázni sem volna elegendő az aktuális eladásokat. Ez pedig nem egyszerű: a piacot jelenleg a három német luxusautó-márka, az Audi, a BMW és a Mercedes uralja, és a Jaguar a duplázással nagyon közel kerülne hozzájuk – ez pedig pontosan az, ami harminc éve nem sikerül egyetlen más prémium-gyártónak sem.
A megtakarítás szóra persze összerezzenhetnek a Jaguar és a Land Rover dolgozói, de a cég vezetése szerint elbocsátásokat nem terveznek. Inkább a szabványosított műszaki alapok használatával és a beszállítói hálózat ésszerűsítésével próbálnak faragni a költségeken. Ráadásul a fejlesztésenek sem spórolnak: állítólag megmarad a 3 milliárd angol fontos éves költségvetés, amelyet új típusok bemutatására, valamint gyárépítésre és korszerűsítésre terveznek fordítani.
A Jaguar Land Rovert meglehetősen rosszul érintette a kínai autópiac eladásainak lassulása: a szeptemberben zárult negyedév 92 millió fontos veszteséget hozott a cégnek. Úgy tudjuk, a Leap 4.5 egyik célja épp az, hogy ellensúlyozza a Kínából várt nyereség egy részének elmaradását.