Szuperjárművet épített a Kamaz az orosz hadseregnek

Kamaz Typhoon

2015.12.31. 14:51

Az orosz hadipari mérnökök összerakták minden idők legjobb MRAP-jét. Igaz egyelőre nem nagyon tudja a hadvezetés, hogy mit kezdjen az új páncélozott járműveivel. Ettől függetlenül, a Kamaz Typhoonnál használt technológiára nagyon kíváncsiak lennének az amerikaiak is.

A Mine Resistant Ambush Protected, vagyis az akna elleni védelemmel ellátott többfeladatú harcjárművek (MRAP-ok) kifejlesztéséhez az afganisztáni és iraki harci tapasztalatok vezettek. A rögtönzött robbanóeszközök, vagyis az IED-k (és a harckocsiaknák) ellen, sokszor kevésnek bizonyult, a könnyű és közepes katonai szállító járművek védettsége.

Ezért az Egyesült Államok hadvezetése úgy döntött, hogy a jövőben csak olyan járműveket állítanak szolgálatba, amelyek megfelelő védelmet nyújtanak az IED-k ellen is. Így készültek az USA első MRAP-jai, és ilyen a Humwee utódja is a könnyű páncélzatú Oshkosh JLTV, de az általunk is kipróbált, magyar gyártású Komondor is.

Kapcsolódó
Meg kell hogy öljelek

Meg kell hogy öljelek

Aki most azt hiszi, hogy mindent leírok erről a járműről, azt már az elején szeretném kiábrándítani. Az ellenség ne tőlünk tudja meg, milyen fegyvert, bombát és aknát vásároljon a Komondor ellen.

Igaz, jóval kisebb mértékben, de Csecsenföldön az oroszok is tapasztalhatták az IED-k hatásait. Ezért a 2010-ben indult, 2020-ig tartó, orosz haderőreform, egyik sarkalatos pontja lett egy minden eddigieknél jobb MRAP kifejlesztése. Ennek a programnak a Tájfun (Typhoon) nevet adta az orosz hadvezetés.

Ringbe száll a Kamaz

Elsőként, a részben állami tulajdonú Kamaz és a GAZ Csoporthoz tartozó Ural jelentette be, hogy 2012-ig bemutatják a saját MRAP-üket. El is készítette mindkét gyártó a saját prototípusát a határidőig. Az egyik a Kamaz a 63968 Typhoon, míg a másik az Ural 63059Typhoon lett. Egyébként a két neves orosz gyár prototípusai teljesen azonos Jamz motort kaptak.

Az első teszteredmények alapján hamar kiderült, hogy a három tonnával könnyebb Kamaz MRAP-nek sokkal jobb tulajdonságai vannak, mint az Ural hasonló járművének, ezért a minisztérium még ebben az évben rendelt tizenkettőt a Kamaz új páncélozott járművéből. De az állam aláírt egy szerződést is a Kamazzal, hogy kifejlessze a Typhoon erősebben páncélozott, harcjármű változatát is.

Érdekesség, hogy Oroszországban ritkán kerül sor a nálunk és sok nyugati országban meghonosodott tenderekre, de ha vannak is, azokat biztosan orosz cég nyeri. A katonai megrendeléseknél pedig szinte soha sem írnak ki közbeszerzési eljárást. Általában az történik, hogy minden a projektben részvevő induló kap némi megrendelést, ahogy történt ez nemrég az új orosz harci helikopterek esetében is.

Ebben az esetben szó sincs ilyesmiről, ugyanis - jelenleg legalábbis úgy néz ki -, hogy az Ural Tájfunjának nem sok esélye van az orosz hadügyminisztérium megrendelésére.

A legjobb MRAP?

A Kamaz Typhoon vezetőfülke mögé beépített motorja egy hétliteres, V8-as, 450 lóerős, dízel Jamz-5376 I6-os. A jármű összsúlya 24 tonna, amibe beletartozik 14 felfegyverzett katona is. Menettulajdonságai a páncélozott szállító járművek között kiemelkedőnek számítanak, ugyanis a Typhoon legnagyobb sebessége 105 kilométer óránként. Legnagyobb fogyasztása teljes terheléssel is maximum 35 liter száz kilométerenként, ami igen barátinak számít a korábbi orosz típusokhoz képest. Ha tehát igaz a gyártó állítása, egy tank gázolajjal 1200 kilométert tud menni az új katonai Kamaz. Mindazonáltal ne legyenek illúzióink, haditechnika esetében ugyanúgy megy az adatkozmetikázás, mint a civil gépeknél.

A kilenc méter hosszú jármű azonban nem a menet-, hanem a tűztér védelmi tulajdonságai miatt hívta fel magára a világsajtó orgánumainak figyelmét. A Tájfun-család ugyanis az első olyan orosz harcjármű, amit a NATO SATANG 4569 level 3 előírásai alapján készítettek, amit bőven túlszárnyal az oroszok állítása szerint. Ugyanis már az első próbáknál kiderült, hogy a páncélzat ellenáll 8 kilogramm TNT-nek, valamint a 12,7 és 14,5 milliméteres páncéltörő lövedékeknek is. A felépítmény és az alváz bizonyos részegységeinek viszont a 30 milliméteres páncéltörő lövedékektől és az RPG-7 páncéltörő rakétáktól is meg kell óvnia a járműben ülőket. Hogy hogyan oldották meg ezt a védettséget az adott tömegadatok mellett, az egy magától adódó kérdés.

Néhány katonai szakportál szerint a gép szinte hihetetlen védettsége a régóta fejlesztés alatt álló, új, nanotechnológiás páncélzatban keresendő. Ebben az elméletben akár még lehet is valami, hiszen a Kamaz Typhoon-családjának kifejlesztésében 120 cég vett részt, amik közül jó néhány fejleszt hadiipari technológiákat is.

Nem találják a helyét

Az első 12 Typhoon a 2014-es Győzelem napi parádén vonult fel. Napjainkig már ötven Kamaz 63968 állt szolgálatba, de sajnos egyelőre nem igazán találja a hadvezetés, hogy melyik haderőnemnél tudnák igazán kihasználni a jármű tulajdonságait. Így jobb híján a központi katonai körzethez, Jekatyerinburgba kerültek a szárazföldi erőkhöz az új járművek. Itt az idősebb BTR-80-asokat és 82-eseket váltották le. Érdeklődik viszont a Kamaz MRAP iránt a tengerészgyalogság és a különleges erők parancsnoksága is, azonban szerződéskötésre itt még nem került sor.

Ha nem is igazán tudja a hadvezetés, hogy hová kerüljenek az új orosz MRAP-ok, azért újabb ötvenet rendelt még belőle az orosz honvédelmi minisztérium. Így hamarosan száz Typhoon lesz hadrendben az orosz hadseregben.

Tavaly elkészült a Typhoon-család két újabb tagja is. Az egyik, a már fentebb említett, 8 méter hosszú, 20 tonnás, erősebb páncélzatú Kamaz 63969 harcjármű, amit ténylegesen a BTR-ek leváltására terveztek. A másik pedig egy könnyű páncélzatú taktikai jármű ( JLTV), vagyis a Kamaz 53949. Mindkét járműnek elkezdődött a tesztelése nemrég, és eddig mindkettő tulajdonságai elég meggyőzőnek tűnnek. Egyelőre nehéz megjósolni, hogy mit hoz a jövő, de az biztos, hogy ha a Kamaz a Typhoon-családból néhány száz darabot gyárthat az orosz hadsereg részére, esetleg sikerülne exportálni is az ígéretes páncélozott járművekből pár tucatot, akkor ezen megrendelések biztosan megalapozzák a járműgyár jövőjét.

Az oldalról ajánljuk

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

tegnap, 17:46
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
  • Hírek

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült

A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.

április 3., 17:16
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
  • Közélet

Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?

Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?

április 4., 06:06
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!
  • Tesztek

Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.

Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.

április 3., 17:03
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Közélet

Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.

április 3., 16:28
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
  • Hírek

Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában

A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.

április 3., 14:04
10 milliós „olcsó” autók tárháza
  • Égéstér

10 milliós „olcsó” autók tárháza

A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.

április 3., 15:08
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
Skoda Elroq RS bemutató
  • Hírek

Skoda Elroq RS bemutató

április 3., 17:09
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Neked ajánlott