Tűnődöm, hogy a vadonatúj Bugatti Chiron mai világpremierje után tíz évvel vajon megint rászánják-e magukat a németek, hogy világrekorder sportkocsit készítsenek az olasz-francia Bugatti emblémájával, de nem tudok dönteni. Egy ilyen jármű megalkotása ugyanis rendkívüli előkészületekkel jár, tudtommal a márka tulajdonosa, a Volkswagen csoport korábbi elnöke, Ferdinand Piech megalomániája biztosított lendületet és sok-sok pénzt a Veyron és az utódmodell fejlesztésének is.

A motorfejlesztéshez használt próbapadot például kifejezetten az új Bugatti Chiron paramétereihez igazították a pici márka mérnökei, akik sokszor fordultak a repülőgépipar vagy a hadiipar szakértőihez egy-egy részletmegoldás kitalálásakor. És semmit, de semmit nem emelhettek át a konszern alkatrészpolcairól, mert ezen a szinten egy tucatautós bajuszkapcsoló is a márkaimázs megsemmisüléséhez vezet. A Chiron elkészült, és bár hivatalosan csak ősszel indul a forgalmazása, már itt van a szemünk előtt a Genfi Autószalonon. Nincsenek megfelelő fogalmaink az értelmezéséhez, de meg kell próbálnunk.
A kiállítás abszolút sztárja mellett még a szomszédos Porsche standon sorban álló 718 Boxsterek és turbós Carrerák, sőt talán a nem túl távol parkoló Lamborghinik is olyan átlagosnak tűnnek, mint egy Dacia Duster. Azok is, mert az összes autót el tudjuk helyezni valamilyen szituációban, közúton vagy versenypályán, a Bugattit viszont nem. De valóban szüksége van a világnak egy 1500 lóerős szupersportautóra, amely 2,5 másodperc alatt gyorsul százra? Tényleg kell nekünk a tudat, hogy amit az előd, a Veyron éppen csak megkarcolt a 400 kilométeres végsebességével, azt a Chiron lazán átlépi 420-szal? Szerintem igen.
Ilyen lehet a következő Dacia Duster
Nem csak a legsikeresebb Dacia formája újulhat meg, de a műszaki alapok is lecserélődhetnek.
Az új Bugatti népmesei hős, mert bár megközelíthetetlen, segít álmodozni és rácsodálkozni, hogy ma körülbelül erre képes az emberiség, ha autógyártásról van szó. Az is jól áll neki, hogy mindössze 500 példányt szerelnek össze belőle, és a teljes mennyiség harmada már el is kelt, mielőtt bárki kipróbálhatta volna a gyáriakon kívül. Így elképzelhetjük, hogy az a néhány száz vevő mire fogja használni ezeket a kocsikat, ha ugyan használni készül egyáltalán.
A Chiron születése legendás. A hivatalos magyarázat szerint először kitalálták, hogy a Veyron 1001 lóerős teljesítményét ötven százalékkal szeretnék túlszárnyalni, ezután láttak a Veyronból ismert, nyolcezer köbcentis, négy hengersorú, 16 hengeres W-motor újratervezéséhez. Nagyobbra cserélték a turbófelöltőket, amelyek közül 3800-as fordulatszám alatt csak kettő üzemel, majd ezután lép be még kettő. Összesen harminckét injektor dolgozik, hogy mindig legyen optimális a keverék, azaz hengerenként kettő, a motorblokkban több a titánalkatrész, könnyebb a főtengely és - hogy további dekákat takarítsanak meg - néhány kiegészítő elemet, például a vezérműláncok burkolatát, és a szívócsöveket is szénszálas kompozit anyagból alakították ki. A motor utóbbiakon át szippanthatja magába azt a percenként maximum 60 ezer liternyi levegőt, ami a rendkívüli teljesítmény előállításához szükséges. Az új vízpumpa szállítókapacitása percenként 800 liter, amire szükség is van, mert a 2000 és 6000 fordulat közt jelentkező 1600 Nm nyomaték mellé pokoli hőleadás társul. Egy ilyen motornak már a nyári melegben araszolgatás is nagy próbatétel.
A Chironba építik a ma személyautóban létező legnagyobb méretű és terhelhetőségű kuplungtárcsákat, mert a Bugatti is dupla kuplungos váltót kapott, hét sebességfokozattal. Az erőt mind a négy kerékre továbbítja a hajtásrendszer. A gumikat biztosan nagyon könnyű elfüstölni, gyengének mégsem nevezhetők, hiszen fejlesztésükhöz és tesztelésükhöz a repülőgépipart hívták segítségül, ezért az amúgy elektronikusan korlátozott végsebességnél is biztonságosan tartják az úton az autót. Aki nem akar vadulni, összesen hatféle vezetési program közül választhat, amelyek közül a mágikus végsebesség csak az egyikben, a Speed mode-ban érhető el.
A Chiron egész karosszériáját úgy tervezték, hogy menet közben a lehető legtöbb friss levegő jusson a fékekre és a motor hűtéséhez, az aktív aerodinamikai rendszer mindig a megfelelő mennyiségű leszorítóerőt biztosítsa a folyamatosan szabályozott légterelőkkel, s közben megtartsa a félelmetes sportkocsi könnyű kezelhetőségét, amely egyébként különösen fontos szempont. Nagyon érdekes, hogy a Chiron ennek ellenére minden szegletében ismerős, kivéve a C-motívumot, amely a karosszéria két oldalán és az utastér középvonalában is felfedezhető. Amúgy mintha direkt nem akartak volna hozzányúlni a kalácstésztából dagasztott formához, vagy egyszerűen körbekérdezték a potenciális vevőket, hogy lépjenek-e, és azok azt felelték, hogy ne. Jöttek azért új megoldások, például a hátsó légterelő szárny, vagy az oldalanként négy, nagy fényerejű ledes fényszóró, amelyektől agresszívabb az autó külseje, de ha mellétesszük a Veyront, kiderül, hogy ezek nagyon közeli rokonságban állnak a korábban már használt megoldásokkal.
A Chiron fejlesztési és tesztelési folyamata során összesen harminc működő prototípust használtak vagy használnak most, az utolsó simítások idején is. Ezek közül tíz a világszerte érvényes biztonsági előírások betartásának igazolására szolgált, a többi más és más próbatételekhez. A Louis Chiron néhai autóversenyzőről elnevezett csúcs-Bugatti összesen háromszáz órányi szélcsatornás vizsgálat során nyerte el végleges formáját, és 500 ezer tesztkilométert ment a legváltozatosabb körülmények közt. Közben nem kevesebb mint kétszáz szett gumit koptattak el a tesztpilóták. Minden mitikus részlet ellenére ez az autó is egy a Volkswagen konszern termékei közül, így pontosan ugyanolyan minőség-ellenőrzésen esett át, mint egy fapados Polo. Állítólag itt is megfelelt, így megnyugodhat, aki már kifizette, vagy csak most fogja átutalni az autó 2,4 millió eurós, tehát nagyjából 748 millió forintos árát.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
