Az önálló brit autóiparból ugyan nem maradt szinte semmi, mégis ez Nagy-Britannia egyik legfontosabb iparága. Ám mivel a gyárak zöme német, amerikai vagy japán kézben van, a Brexit után az elsődleges kérdés az, hogy ezeknek a cégeknek érdemes-e maradniuk a szigetországban, vagy jobban megéri átköltöztetni az üzemeket más országokba, hisz a brit autógyárak nagyobb részt exportra termelnek.

Az autógyárak korábban egyértelműen Nagy-Britannia és az EU szakítása ellen igyekeztek kampányolni, hisz azzal lényegében változatlan maradt volna a gazdasági környezet, de most, hogy megszületett a döntés a kilépésről, egyelőre mindenki meglepett és bizonytalan az iparágban. A legegyértelműbben a Jaguar-Land Rover nyilatkozott: egyelőre nem mennek sehová. A cégtulajdonos, a Tata Motors részvényei ugyan egyetlen nap alatt 12%-ot vesztettek az értékükből, de a JLR lényegében kényszerpályán van: egy költözés más országba egyszerűen túl költséges lenne egy ekkora cégnek. Nyilván hasonló a helyzet az Aston Martinnal is, bár Andy Palmer, a sportkocsigyártó vezére elsősorban arról beszélt a Brexit kapcsán, hogy minél hamarabb meg kell oldani a vámmentes kereskedelem lehetőségét az Egyesült Királyság és az EU közt. Emellett arra is felhívta a figyelmet, hogy a font árfolyamának gyengülése valamelyest ellensúlyozhatja a gazdasági bizonytalanságot.
A nagy kérdés persze nem is a kevéske helyinek tekinthető autógyár sorsa, hanem a vendégeké. A Brexit elsősorban a három nagy japán autógyár sorsát kérdőjelezheti meg, hisz a Toyota, a Nissan és a Honda is itt működteti helyi bázisát. Elemzők szerint nem valószínű, hogy a japánok elkapkodnák a döntést, de valószínű, hogy visszafogják, vagy le is állítják a befektetéseket, legalábbis amíg ki nem derül, hogy milyen feltételekkel exportálhatnak innen az EU felé. A Toyota például 190 ezer autót készít itt éves szinten, aminek csak a 10%-a marad helyben, és 75%-át szállítják az Európai Unió területére.
A miniszterelnök lemondásával egyelőre még az sem világos, hogy ki vezényelheti le Nagy-Britannia elválását az EU-tól, amely durván két éves folyamat lesz – ahogy most kinéz, a hatalmi viszonyok rendeződése is hónapokat vehet igénybe – de az már most egyértelmű, hogy egy jól működő, vámmentességet garantáló kereskedelmi megállapodás az EU felé egyike a legfontosabb lépéseknek. Ugyanis ameddig nincs ilyen, addig fennáll a veszélye, hogy a nagyobb autóipari szereplők a gyártás fokozatos elköltöztetése mellett döntenek. A Toyota például simán átviheti a gyártást török üzemébe, a Nissan Spanyolországban vagy Franciaországban állíthatja fel a gyártósorait, de a BMW is simán elviheti a Mini modellek előállítását Németországba vagy Hollandiába.
Még ijesztőbb perspektíva lehet a britek számára, hogy a nagyobb autógyárak helyi luxusmárkáinak elköltöztetése még kézenfekvőbb lehetőség a tulajdonosaik számára. A BMW kezében levő Rolls Royce, illetve a VW csoport által működtetett Bentley viszonylag kevés autót készít éves szinten, viszonylag sok kézi munkával. Szakképzett munkaerő az EU területén is akad bőven, sőt, egyes típusokat, például a Bentley Continental Flying Spurt korábban gyártották is Németországban. A vásárlókat pedig aligha zavarná egy efféle váltás.
Az is elképzelhető ugyanakkor, hogy a korábbi jóslatok ellenére minden marad a régiben. A kereskedelmi megállapodások újratárgyalásának lehetősége az EU-n kívüli országokkal akár még hasznos is lehet a helyi járműipar számára, és ha sikerül gyorsan kiszámíthatóvá tenni a brit gazdasági hátteret, az maradásra késztetheti az autógyártókat is.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
