Forradalmi üzemanyagcellás autó a Nissantól
A Renault-Nissan által e-Bio Fuel-Cell névre keresztelt üzemanyagcella-típus nem új, de eddig más mégsem próbálkozott vele, annak ellenére, hogy rengeteg előnyös tulajdonsága van. A szilárd oxidos cellát autóban most használják először, ami nem véletlen.
A Nissan egy e-NV200 furgonba építette be a szilárd oxidos üzemanyagcellát, amelyet Rióban mutattak meg először, az olimpiai játékokhoz kapcsolódó médiafigyelmet kihasználva. A rendszer első hallásra hihetetlen dolgokat tud: elmegy etilalkohollal, etitalkohol-víz keverékkel, vagy akár földgázzal is. Egy tank tiszta alkohol 600 kilométerre elegendő úgy, hogy a rendszer része egy 24 kWh-s akkumulátorcsomag is. Emellett lényegében ugyanolyan tisztán üzemeltethető, mint a hidrogénnel táplált üzemanyagcellák, legalábbis a Nissan ezt állítja. És mivel nem igényel ritka alapanyagokat, nem is megfizethetetlenül drága.
Persze a japánok nem tettek mást, csak egy régóta létező megoldást hasznosítottak: a szilárd oxidos cellákat vagy hatvan éve találták fel, eddig azonban senki nem próbált ilyet autóba építeni, jó okkal. Ez a cellatípus igen magas hőmérsékleten működik: típustól függően 500 és 1000 fok között használható, így az indítása viszonylag hosszú és energiaigényes folyamat, és meg kell oldani a megbízható hőszigetelését is. Ám úgy tűnik, a Nissannál úgy ítélték, megéri megpróbálkozni a kerámia-elektródás üzemanyagcellával, hisz minden egyéb szempontból felülmúlja a szobahőmérsékleten működő rendszereket.
Ha a Nissan kísérletei eredménnyel járnak, az azt jelentené, hogy végre születhet egy valóban életképes megoldás a belsőégésű motorok kiváltására. Ez pedig olyasmi, amivel évtizedek óta kísérleteztek a legnagyobb gyártók is, hatalmas befektetéssel, de láthatóan kevés sikerrel.